blodspår. vad kan man lägga i slutet?

tipsy

Trådstartare
jag ska lägga ett litet enklare blodspår imorgon för första gången. men jag tänkte höra, vad kan man lägga i slutet ist för en klöv? jag lät henne lukta på en klöv förut och hon såg väldigt misstänksam ut först sen var inte inte alls intresserad. gillar inte märgben så värst mycket heller, kan man inte bara lägga massa korv istället? har ni nåt annat tips till en nybörjare? jag vet inte om hon ens kommer vara intresserad av blodet överhuvud taget.

Sv: blodspår. vad kan man lägga i slutet?

Varför inte testa med klöven och att du själv är såååå glad över det här uuunderbara hon hittade!! Om hon absolut tycker att den är hemsk så vet du ju det till nästa gång...

Koka lever och gnid in klöven i :-) Så ska du se att hon tar den och beröm som tusan ! Om du ska gå praktiskt spår så måste hon markera klöven ,
Lycka till

Första gången min hund kom fram till klöven såg han ut att tänka:"Eehww, nån har lagt en likdel i skogen.."
Jag försökte kampa lite med klöven, då gjorde han några tama försök att skutta efter. Idag är det julafton när han hittar klöven, bästa belöningen är att få bära den hem. Så jag skulle inte göra nåt särskilt, det kommer.

jag ska lägga ett litet enklare blodspår imorgon för första gången. men jag tänkte höra, vad kan man lägga i slutet ist för en klöv? jag lät henne lukta på en klöv förut och hon såg väldigt misstänksam ut först sen var inte inte alls intresserad. gillar inte märgben så värst mycket heller, kan man inte bara lägga massa korv istället? har ni nåt annat tips till en nybörjare? jag vet inte om hon ens kommer vara intresserad av blodet överhuvud taget.

Min var inte så intresserad av klöven i början, så då jublade jag bara när hon hittade den och tog fram dosan med mjukost istället. Efter 5-6 spår så fick hon upp ögonen för klöven och idag äter hon gärna upp den om hon får.

Jag har dock aldrig spårat med blod, utan bara släpat klöven.

Mina har inte heller varit så intresserade av klöven de första gångerna de har stött på den, men det växer de i :)

Att lägga en massa korv eller annat gott kan man förstås göra, men samtidigt vill du inte att hunden ska börja äta på vad den hittar i spårslutet så det är dumt att uppmuntra det. Belöna hellre med gobitar ur handen när hunden hittar den fina klöven!

jag vet inte vart jag ska få tag på en klöv imorgon bara. sen har jag inte för avsikt att börja spåra utan bara göra det som lite hjärngympa nån gång ibland. det är inte ens min hund jag bara passar henne då och då, därför tänkte jag om man kunde göra det lite enklare

Har du ingen klöv hemma (jag trodde du hade en men inte ville lägga den i slutet bara) så går det bra utan! Lägg en fin leksak i slutet istället :)

Har du ingen klöv hemma (jag trodde du hade en men inte ville lägga den i slutet bara) så går det bra utan! Lägg en fin leksak i slutet istället :)

aha ja vad bra då ska jag göra det. och så kan man väl belöna med korv oxå? om hon nu inte vill leka med leksaken

jadå men bättre att ge godiset från handen tycker jag. Ge henne en chans att hitta leksaken och gör en ganska stor sak över hur jätteduktig hon var som spårade upp den och hittade den fina fina saken! :)

Om hunden inte ska gå prov eller liknande hade jag lagt personspår istället, med leksak i slutet och då kan du ha korv i fickan som du ger.

Grejen med blodspår är ju att hunden ska hitta "djuret som blöder" i slutet av spåret. När hunden spårar viltspår är det både blod som har droppats och klöv som har släpats i spåret, allt för att göra det "skadade djuret" så trovärdigt som möjligt.

Jag håller med lady_vip om att det är bättre med personspår än blodspår om du inte är intresserad av att träna/gå prov/göra det fullt ut och på riktigt.

Om det är första gången din hund ska spåra och du inte har en klöv så lägg personspår istället. jag skulle tillochmed göra så att jag la ett "näringsspår" som första spår.

Då gör du så att du bestämmer var spåret börjar och sen går du iväg, varannan meter ungefär kan du böja dig ner och lägga en godis i ditt fotspår. Det räcker att gå 50-100 m första gången, är det en valp du har kan du gärna gå ännu kortare. I slutet så lägger du hundens favoritleksak eller något annat värdefullt föremål. Du kan också lägga godis men lägg då en burk med godis istället för löst godis. Jag brukar ha en liten burk sheba i spårslutet åt min hund.

Låt spåret ligga ca 20-30 min i början sedan visar du hunden var spåret börjar och antagligen kommer den då börja sniffa iväg och hittar den snabbt en godbit i spåret så brukar de snabbt koppla vad vi vill och tuffa på vidare.

Lycka till! Spår är superkul!

Om det är första gången din hund ska spåra och du inte har en klöv så lägg personspår istället. jag skulle tillochmed göra så att jag la ett "näringsspår" som första spår.

Då gör du så att du bestämmer var spåret börjar och sen går du iväg, varannan meter ungefär kan du böja dig ner och lägga en godis i ditt fotspår. Det räcker att gå 50-100 m första gången, är det en valp du har kan du gärna gå ännu kortare. I slutet så lägger du hundens favoritleksak eller något annat värdefullt föremål. Du kan också lägga godis men lägg då en burk med godis istället för löst godis. Jag brukar ha en liten burk sheba i spårslutet åt min hund.

Låt spåret ligga ca 20-30 min i början sedan visar du hunden var spåret börjar och antagligen kommer den då börja sniffa iväg och hittar den snabbt en godbit i spåret så brukar de snabbt koppla vad vi vill och tuffa på vidare.

Lycka till! Spår är superkul!

nu har vi vart ute och lagt ett litet näringsspår. men jag fick lägga korv typ varannan meter för att hon inte skulle tröttna, och leksaken i sluten var hon ju så lagom intresserad av trots att jag blev överlycklig och berömde jättemycket, hon gick åt ett annat håll ist :grin:

Ja men det gör inget alls! Det kommer med tiden! Man kan inte förvänta sig att dom förstår direkt, framförallt inte det där med var spåret slutar. Tänk på att om hunden har tendenser att trötta och spårslutet inte är så kul så kör korta spår i början. Kanske bara 10 meter så hunden orkar och fortfarande tycker, jackpot om jag går där det luktar matte hittar jag korv!

Spåra gärna med hungrig hund! Spåra tex innan frukost och ha frukosten som spårslut. Sedan när hunden börjar förstå uppgiften så brukar dom tagga till och älska själva spårarbetet också, då blir belöning inte lika viktig (även om man såklart ska belöna dom i spårslut ändå)

Vad är det för hund du har, hur gammal är hon??

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 528
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka