Fredag
Trådstartare
Nyfiken undran då jag har en virussmittad häst hemma, dock på bättringsvägen äntligen efter en väldigt jobbig vecka.
För det första. När/hur ofta bestämmer man typen av virus som en häst är smittad med och hur svårt är det?
För det andra har jag lite blodprovsundringar. Blodprovet visade på virusinfektion beroende på de värden som ligger utanför normalvärden. Jag har papperet med analysen och undrar vad de enskilda värdena som ligger utanför egentligen "står" för. Vad innebär de egentligen?
Skriver här de som låg värst:
B-LPK, Leukocyter: 3,1x10^9/l (ref omr 7,0-9,5) => Lågt
B-EVF, Hematokrit: 30,2 % (ref omr 32-45) => Lågt
Neutrofila: 27,4 % (ref omr 50-65) => Lågt
Monocyter: 31,2 % (ref omr <6,5) => Högt
Serum Amyloid A: 474 mg/l (ref omr <10) => Högt
Tar tacksamt emot lite kommentarer om vad värdena ovan egentligen säger om blodprovet. Tolkningen av veterinären är att det är en virusinfektion, men jag vill veta mer!
För det första. När/hur ofta bestämmer man typen av virus som en häst är smittad med och hur svårt är det?
För det andra har jag lite blodprovsundringar. Blodprovet visade på virusinfektion beroende på de värden som ligger utanför normalvärden. Jag har papperet med analysen och undrar vad de enskilda värdena som ligger utanför egentligen "står" för. Vad innebär de egentligen?
Skriver här de som låg värst:
B-LPK, Leukocyter: 3,1x10^9/l (ref omr 7,0-9,5) => Lågt
B-EVF, Hematokrit: 30,2 % (ref omr 32-45) => Lågt
Neutrofila: 27,4 % (ref omr 50-65) => Lågt
Monocyter: 31,2 % (ref omr <6,5) => Högt
Serum Amyloid A: 474 mg/l (ref omr <10) => Högt
Tar tacksamt emot lite kommentarer om vad värdena ovan egentligen säger om blodprovet. Tolkningen av veterinären är att det är en virusinfektion, men jag vill veta mer!