Blodprov, vad heter det

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Meanwhile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 222
M

Meanwhile

Min dotter har tagit en äldre omplaceringshund och ska göra en seniorkontroll. På vår klinik ingår blodprov i priset men inte hos henne så hon undrar vilka blodprov som är bra att lägga till. Diabetes, tänker jag. Men sedan känner jag mig lite lost. Kan någon säga vad som är bra att kolla och vad dessa prover heter?

Sv: Blodprov, vad heter det

Förutom blodsockervärde som du nämner så bör man kolla upp blodvärde, levervärde och njurvärde.

Levervärdet är särskilt viktigt om hunden skulle gå på någon regelbunden medicinering. De sista åren gick min hund på en låg dos Rimadyl för artros och då kollade vi upp hennes levervärde två gånger om året.

Sv: Blodprov, vad heter det

Rent generellt skulle jag testa lever- och njurvärden, blodvärden, urinprov och sköldkörtelvärden. Samt naturligtvis en grundlig allmän undersökning av hunden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
740
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 263
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
517
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka