Blodprov, låga vita o röda

the_connemara

Trådstartare
Kom äntligen ihåg o fick tummen ur o ta blodprov på min häst på åb i måndags. Har tänkt göra det sedan han var typ 3 (eh, han blir 11 nu... vi är inte ofta hos vet dock) för att ha ett att jämföra med från när han är frisk. Vilket jag trodde vi skulle få nu. Snacka om att tappa hakan när veterinärassistenten berättade att min häst hade väldigt låga både vita o röda blodkroppar samt lågt Mg och Cu. Jag frågade faktiskt om det gällde rätt häst :angel:

Nåväl, jag är helt grön på blodprov och tänkte ringa o prata med vet. Bad dem även skicka svaret o info om fodret de tipsade om till mig (men lyckades såklart ringa typ 1 min innan de stängde så gissar jag får det nästa vecka). Någon här inne som är bra på blodprov eller liknande resultat som min häst fått? Mineralerna fattar jag ju (ska dubbelkolla hur han ätit i vinter vad gäller Mg, Cu utgår jag i från att det är för lite, var dock inte överrens med vetass om förhållandet Cu/Fe, att det hade betydelse som jag lärt mig), de behöver han ju äta extra. Men vita/röda o därmed nedsatt immunförsvar? Kan det vara pga mineralbristerna enbart tex?

Lilla hästen har vilat 13 veckor pga hälta och var alltså ok nu. Är SUPERPIGG och SUPERGLAD att fått börja skritta lite o som vanligt i allmäntillståndet vad jag ser. Glädjen o piggheten kan ju dock vara pga att han får komma igång (och kylig vår är hans favoårstid) och överskugga ev annan trötthet/sjukdomströtthet.

Edit: Tog alltså någon sådan vanlig hälsokoll och även borrelia/erlichia.
Edit 2: Järn, hur kollar man ev överskott? Har för mig det var något man behövde kolla en annan typ av järn? @HannaZ ?

Kom äntligen ihåg o fick tummen ur o ta blodprov på min häst på åb i måndags. Har tänkt göra det sedan han var typ 3 (eh, han blir 11 nu... vi är inte ofta hos vet dock) för att ha ett att jämföra med från när han är frisk. Vilket jag trodde vi skulle få nu. Snacka om att tappa hakan när veterinärassistenten berättade att min häst hade väldigt låga både vita o röda blodkroppar samt lågt Mg och Cu. Jag frågade faktiskt om det gällde rätt häst :angel:

Nåväl, jag är helt grön på blodprov och tänkte ringa o prata med vet. Bad dem även skicka svaret o info om fodret de tipsade om till mig (men lyckades såklart ringa typ 1 min innan de stängde så gissar jag får det nästa vecka). Någon här inne som är bra på blodprov eller liknande resultat som min häst fått? Mineralerna fattar jag ju (ska dubbelkolla hur han ätit i vinter vad gäller Mg, Cu utgår jag i från att det är för lite, var dock inte överrens med vetass om förhållandet Cu/Fe, att det hade betydelse som jag lärt mig), de behöver han ju äta extra. Men vita/röda o därmed nedsatt immunförsvar? Kan det vara pga mineralbristerna enbart tex?

Lilla hästen har vilat 13 veckor pga hälta och var alltså ok nu. Är SUPERPIGG och SUPERGLAD att fått börja skritta lite o som vanligt i allmäntillståndet vad jag ser. Glädjen o piggheten kan ju dock vara pga att han får komma igång (och kylig vår är hans favoårstid) och överskugga ev annan trötthet/sjukdomströtthet.

Edit: Tog alltså någon sådan vanlig hälsokoll och även borrelia/erlichia.
Edit 2: Järn, hur kollar man ev överskott? Har för mig det var något man behövde kolla en annan typ av järn? @HannaZ ?

Är svårt att säga så mycket utan att ha hela provsvaret framför sig. Speciellt evt låga röda är omöjligt att uttala sig om utan att ha hela bilden, hästen verkar ju fullt frisk i övrigt så gissar att det är en feltolkning! Hästen mjälte som har en enorm reserv av röda blodkroppar kan ställa till det vid prov om man bara kollar på en parameter och inte ser helheten, järnbrist hos häst existerar därför i princip inte heller och har svårt att tro att du kan kolla för ett eventuellt överskott eller att ett överskott skulle vara ett problem. Hästar är naturligt alltid epo dopade!

Högt järn kan hindra upptagning av koppar ja, men kan lika gärna vara så att fodret innehåller för lite koppar. Har du gett något mineraltillskott eller kraftfoder med tillsats av mineraler?

Järnprov på häst är enligt vad jag läst väldigt svårtolkat och det är extremt sällan att de har underskott på det pga riklig mängd i allt grovfoder. Så det lär inte vara pga järnbrist att rbc är lågt.

Om han verkar frisk i övrigt kanske du ska kräva att de tar om provet?

Högt järn kan hindra upptagning av koppar ja, men kan lika gärna vara så att fodret innehåller för lite koppar. Har du gett något mineraltillskott eller kraftfoder med tillsats av mineraler?

Järnprov på häst är enligt vad jag läst väldigt svårtolkat och det är extremt sällan att de har underskott på det pga riklig mängd i allt grovfoder. Så det lär inte vara pga järnbrist att rbc är lågt.

Eller be nån annan läsa av provet

Varför skulle jag ta nytt/det vara feltolkat menar ni? Borde han ha kasst allmäntillstånd oxå? Eftersom 3 av 3 som svarat verkar tycka det?

Varför skulle jag ta nytt/det vara feltolkat menar ni? Borde han ha kasst allmäntillstånd oxå? Eftersom 3 av 3 som svarat verkar tycka det?

Om man får ett blodprov där resultatet förvånar brukar det första man misstänker vara provfel eller analysfel. En gång visade ett rutinblodprov på kraftigt överträningssymptom på min promenadpensionär. Provet togs direkt om (detta var på klinik) - och var normalt.

När min pigga och glada men febriga herre som kliniken var säker på "fått ett virus eller erlichios" hade en hematokrit (andel röda blodkroppar i blodet på) på 12% (normalt ivf 40%) så konstaterade de att "det måste vara fel på provet, vi tar om". Nu var det inte fel på provet i och de kom tillbaka bleka om nosen, konstaterade att det var ett under att han var så pigg och glad och att de skulle förbereda en donatorhäst för akut blodtransfusion...

Men ett provsvar som avviker från förväntat eller hur hästen "är" - då brukar det vara rutin att ta om provet och se så det inte är provfel eller analysfel.

Blodprov skall tolkas som en helhet och inte bara utifrån enskilda parametrar så tycker fortfarande inte du ska tänka för mycket på det innan du har pratat med din veterinär..

Lite nyfiken på varför du vill ha ett Blodprov från när han är frisk för att jämföra när det finns uträknade referansvärden? ☺

Blodprov skall tolkas som en helhet och inte bara utifrån enskilda parametrar så tycker fortfarande inte du ska tänka för mycket på det innan du har pratat med din veterinär..

Lite nyfiken på varför du vill ha ett Blodprov från när han är frisk för att jämföra när det finns uträknade referansvärden? ☺

Fast är det konstigt? Tror alla vet jag haft tycker det är bra att veta vad just den hästen har för värden, just iom att referensvärdena är ganska "breda" ibland.

Fast då har det handlat om att kunna fånga upp något i tid kanske? Typ hästen känns matt, ta ett blodprov. Inga större konstigheter men se där, den ligger i nedre delen av refvärdet här och brukar ligga högt. Sådana grejer kanske?

Fast är det konstigt? Tror alla vet jag haft tycker det är bra att veta vad just den hästen har för värden, just iom att referensvärdena är ganska "breda" ibland.

Fast då har det handlat om att kunna fånga upp något i tid kanske? Typ hästen känns matt, ta ett blodprov. Inga större konstigheter men se där, den ligger i nedre delen av refvärdet här och brukar ligga högt. Sådana grejer kanske?

Blodprovets värden påverkas av många saker, om hästen är stressad, om hästen precis har ätit, precis blivit motionerad osv. Det är inte så statiskt som temperatur, puls och andning som oftast ligger mera stabilt för den enskilda hästen. Där finns akutfas proteiner som stiger otroligt fort om hästen är dålig, de snappar du upp på ett Blodprov oavsett. ☺

Blodprovets värden påverkas av många saker, om hästen är stressad, om hästen precis har ätit, precis blivit motionerad osv. Det är inte så statiskt som temperatur, puls och andning som oftast ligger mera stabilt för den enskilda hästen. Där finns akutfas proteiner som stiger otroligt fort om hästen är dålig, de snappar du upp på ett Blodprov oavsett. ☺

Jo är hästen sjuk-sjuk behöver ju inga egna blodprov att jmf med. Men jag kan se ett värde i att veta att en specifik häst normalt ligger högt eller lågt (att det inte är en engångsgrej ser man ju över tid, ett enda enstaka prov säger ju inte mkt). På samma vis som det är nyttigt för mig att veta att jag har skyhögt blodvärde normalt. Så slipper vården börja ta om och se skärrade ut ;) Eller att veta att min hund ligger på ytterst aningens förhöjt kreatininvärde. Så kan man stryka det som orsak till grejer så länge det inte har ökat från hans normala. Osv.

Jag resonerar, rätt eller fel vet jag inte, på hästar. Och i den rutinkontroll som 'min' klinik brukar ha drive på en gång per år ingår blodprov. Så man samlar på sig en rätt god bild av aktuell häst över tid.

Jo är hästen sjuk-sjuk behöver ju inga egna blodprov att jmf med. Men jag kan se ett värde i att veta att en specifik häst normalt ligger högt eller lågt (att det inte är en engångsgrej ser man ju över tid, ett enda enstaka prov säger ju inte mkt). På samma vis som det är nyttigt för mig att veta att jag har skyhögt blodvärde normalt. Så slipper vården börja ta om och se skärrade ut ;) Eller att veta att min hund ligger på ytterst aningens förhöjt kreatininvärde. Så kan man stryka det som orsak till grejer så länge det inte har ökat från hans normala. Osv.

Jag resonerar, rätt eller fel vet jag inte, på hästar. Och i den rutinkontroll som 'min' klinik brukar ha drive på en gång per år ingår blodprov. Så man samlar på sig en rätt god bild av aktuell häst över tid.

Jag förstår precis hur du tänker och säger inte att det är fel. :)
Om man tar blodprov regelmässigt så får man ju absolut en bra bild av sin häst, men att ta ett prov för att ha som referans säger nödvändigtvis inte så mycket.

Det jag menade med akutfas protein var de kan fångas på ett blodprov ett par timmar efter infektion, alltså om man har tur innan hästen är sjuk, sjuk men kanske lite matt och nerstämd.

Vid evt sjukdom får man ju ändå se till helheten, om ett värde ligger strax över/under referansintervallet men djuret är fullt friskt i övrigt så anser nog de flesta veterinärer det som normalt. Blodprover är inte alltid helt lätt att tolka.

Förra vintern analyserade jag båda partierna grovfoder (de äter grovfoder ca 5-6 mån/år, ca 6-7 mån/år går de enbart på gräs o äter max 2 kg halm på natten) även för mikromineraler. Både innehåll för mycket Fe o för lite Zn o Cu.

Tog bort vanliga mineraler (som innehåller för hög kvot Fe) redan sommaren 2013 och gav ett tillskott med Zn o Cu sommaren 2013-sommaren 2014. Detta var eg för hovarans skull. Märkte ingen som helst skillnad och bytte tillskott sommaren 2014 (med mindre mängder mikro osv = värdelöst enl innehållsförteckningen vad jag läser mig till men det verkar fasen funka...!)

Hästen har alltså inte ätit mineralfoder på drygt 1.5 år. Det är en ponny modell lättfödd och sommartid kan man ju anta att de får i sig tillräckligt om de håller hullet (vilket min gör mer än väl). Vintertid äter de fritt på grovfoder och fyller upp behoven mer än väl samt har haft helt okej kvoter på makro alla år = inte behövt ge extra ENLIGT TABELL. Nu ska jag putta in all data i mitt foderblad (jag har bara räknat på vad jag gett o sett att det är ok) o se vad han faktiskt ätit månad för månad så jag kan utvärdera.

Detta labbet använder sig vet av så jag gissar friskt att det är dessa värdena jag kommer få "Hälsostatus":
http://www.canilab.se/swe/Rabattsystem.htm
"Hälsostatus möjliggör kontroll av hälsoläget hos häst via blodprov. I samarbete med veterinär kan analysresultaten utläsas och komma till gagn för häst i träning. Även utfodringsrelaterade parametrar ingår i vårt hälsostatus (se nedan).

Hälsostatus (listpris utan rabatter 520 SEK exkl moms) omfattar analys av följande komponenter i blod:

Fyrkantliten.gif
Blodbild:

B-LPK = antal vita blodkroppar* (* = per liter blod)
B-EPK = antal röda blodkroppar*
B-Hb = hemoglobinkoncentrationen*
B-EVF = hematokrit
Ery-MCV = medelvärdet hos de röda blodkropparnas volym
MCHC = medelvärdet av Hb i de röda blodkropparna
B-Trombocyter = antalet blodplättar *
Differantialräkning av de vita blodkropparna (fördelade i populationer Neutrofila, Lymfocyter, Monocyter, Eosinofila och Basofila

Fyrkantliten.gif
Utfodringsrelaterade parametrar
(då hästen i övrigt är frisk) S-Protein
S-Urea
S-GT
S-Magnesium
S-Koppar

Fyrkantliten.gif
Muskelvärden S-CK
S-ASAT

Fyrkantliten.gif
Energibalans S-Fosfat
"

Tillägg. Jag är alltså inte orolig för brist på Fe, utan överskott som jag läst mig till när jag läste om hovar förra året.

Jag har hört från flera håll att man gärna har gjort en koll när hästen varit frisk för att veta om hästen ligger högt/lågt. Men jag kan som sagt inget alls om blodprov. Det var iaf anledningen till att jag ville ta ett. Nu när jag läst på lite mer så hade jag nog velat passa på o göra ett i samband med tandläkaren var 10 mån och jag hade gärna kollat lite fler utfodringsrelaterade parametrar (=mineraler) eftersom våra hästar går halva året på en gammal vall som inte är så särskilt stor (men som ger dem tillräckligt med energi). Låter det tokigt?

Min häst är en vanlig hobbyhäst som inte går så vidare hårt men jag vill gärna ha så bra koll jag kan på att han mår bra och i förebyggande syfte.

Jag har hört från flera håll att man gärna har gjort en koll när hästen varit frisk för att veta om hästen ligger högt/lågt. Men jag kan som sagt inget alls om blodprov. Det var iaf anledningen till att jag ville ta ett. Nu när jag läst på lite mer så hade jag nog velat passa på o göra ett i samband med tandläkaren var 10 mån och jag hade gärna kollat lite fler utfodringsrelaterade parametrar (=mineraler) eftersom våra hästar går halva året på en gammal vall som inte är så särskilt stor (men som ger dem tillräckligt med energi). Låter det tokigt?

Min häst är en vanlig hobbyhäst som inte går så vidare hårt men jag vill gärna ha så bra koll jag kan på att han mår bra och i förebyggande syfte.

Jag förstår som sagt tanken, men precis som du är inne på skulle jag vilja ha flera blodprov för att vara säker på var min häst ligger om de ska användas med den tankegången. :)

Det är ju aldrig fel att ta ett prov för att kolla status på hästen, många kliniker erbjuder ju det också i samband med en årlig hälsokoll och om man gör det regelbundet och på ca samma villkor varje gång kommer man ju till sist också få sig en bra bild över hur just ens häst ligger till. :) Evt kan man ju alltid lägga det efter en viloperiod innan hästen sätts igång i lite mer intensiv träning för att se så att allt är OK innan man kör igång.

Om man tar blodprov för att kolla mineraler är det ju absolut en idé att göra det regelbundet om man inte är säker på att de är täckt in.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: Minna_A
·
M
Hästvård Var på ÅB med min häst på djursjukhuset efter att hon blivit hundbiten. Allt såg bra ut utom blodprovet. Hon hade förhöjt antal vita...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: miisen80
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 507
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur