Blodprov istället för grovfoderanalys?

fraggelzebra

Trådstartare
Hej alla, jag behöver råd.
Jag och min häst (fjordsto, 9 år) bor i Hamburg, Tyskland. Här är det extremt ovanligt att man analyserar grovfoder, det fodras helt godtyckligt efter känsla. Hade stallet vi står i inte varit så stort, och grovfoderåtgången så himla snabb, hade jag gärna skickat in prover själv och fått fodret analyserat. Tyvärr går det åt ungefär en rundbal på två, tre dagar, och alla kommer inte från samma skörd eller fält.
Kan man låta veterinären analysera min hästs blod och på så vis se vad som saknas i mineral/vitaminväg? Om ja, hur ofta skulle man behöva ta nya prover?
Skulle väl rent teoretiskt kunna ge någon mineralblandning bara sådär, men jag har ju inte den blekaste aning om vad fodret innehåller. Tacksam för input!
 
Att i från mananalys eller blodprov kunna räkna ut vilka och hur mycket mineral hästen ska i sin foderstat måste vara helt omöjligt. Det går att se låga värden men att lista ut varför värdena är låga är svårt. Man kan inte bara fläska på med just det mineralet.
 
Svara alla,
har frågat runt lite i olika tyska forum och grupper, och mycket riktigt, de som föreslår blodprov föreslår också att man inte skall ta ut veterinär för dessa utan hellre en "Tierheilpraktiker", vet inte riktigt hur jag skall översätta det. "Djurhelare" låter för flummigt, men något åt det hållet - vem som helst får kalla sig det och de behöver inte ha någon veterinärmedicinsk utbildning. En som föreslog detta menade på att de "kostar inte så mycket och tittar på blodproven på ett annat sätt". Inser själv att även om man skulle se mineralbrist på ett blodprov, skulle man väl vara tvungen att ta nya prover typ en gång i månaden för att hålla koll.

Sitter i detta nu och försöker jaga rätt på något tyskt företag som analyserar grovfoder, lutar åt att jag helt enkelt skickar prover till ett svenskt företag, där vet jag iaf vad jag får. :p

Tack för era svar!
 
Skicka analysprovet till USA istället. Då får du en utförligare (alla mineralerna) och mer med sanningen överensstämmande analys än du får om du skickar till något svenskt analysföretag. Det är dessutom mycket billigare. Ifrån Sverige kostar det ca 250 kr inklusive frakt för provet. Visst får man räkna om svaret på smb rp och energi men det är inte svårt och man får fixa ett nummer från FDA för att kunna skicka provet men så svårt är inte det heller om man är någorlunda på engelska.
 
Skicka analysprovet till USA istället. Då får du en utförligare (alla mineralerna) och mer med sanningen överensstämmande analys än du får om du skickar till något svenskt analysföretag. Det är dessutom mycket billigare. Ifrån Sverige kostar det ca 250 kr inklusive frakt för provet. Visst får man räkna om svaret på smb rp och energi men det är inte svårt och man får fixa ett nummer från FDA för att kunna skicka provet men så svårt är inte det heller om man är någorlunda på engelska.

Skulle du kunna PMa mig med namn/hemsida till någon vettig aktör i USA?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 050
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp