Blodöra..

Comfort

Trådstartare
Ena kissen har fått blodöra, och om man inte opererar det
blir det ett blomkålsöra.

hur ser ett sånt ut? nån som har bild?
Är det mycket bök att göra en operation?

Sv: Blodöra..

När en av mina katter (som tillfälligt bodde hos min mor) fick blodöra av skabbangrepp:crazy: tömde veterinären bara örat på blod.
Sedan fick jag med en kanyl hem som jag använde för att tömma blodet med i två-tre dagar.
Hennes öra läkte fint och det syntes inget efteråt.

Ett blomkålsöra ser ut precis som det låter, det skrynklar ihop sig och ser ut som blomkål.
Örat lägger sig oftast ner.

vet att stallkatten hade blodöra för några år sedan, vet inte hur det bahandlades, antagligen inte alls för han fick ett skrynkligt, vikt öra. men några år senare har det blivit bättre men tror aldrig det bli som ett vanligt kattöra. Har ingen aning om det gör ont eller så men gör det det så operera/töm det. annars är det nog bara kosmetiskt.. men det bästa är väl att prata med vet.

Givetvis gör det ont:crazy:
Tänk dej själv att skaka så mycket på huvudet så att blodkärlen i örat går sönder och vävnaden fylls med blod.

Jag var fullkomligt vansinnig på min mor som lovat ta hand om katten när jag inte kunde och kom dit och hittade henne så:cry:

Givetvis ska katten till veterinär, omedelbart!

jag pratade lite med vet imorse, och hon sa att man ointe kan bara tömma, utan då fylls det bara på på nytt. Men om man sprutade in kortison efter tömningen skulle det gå bra.

En sån operation har vi tid för på torsdag :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: kolja
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 809
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama