Emmahpemma

Trådstartare
ja, ett sånt har min hund skaffat sig :(
har försökt läsa på lite på olika sidor på nätet, men buden är många.

Hunden verkar inte ha ont (förutom om husse tittar(!) på örat, då piper hon, jag får klämma och känna utan gnäll :angel: ). men örat är lite varmt just där "fyllnaden" är... typ en fjärdedel av öronlappen är fylld och örontippen har tippat ner, men blir hon intresserad av något så ställer sig örat.

(hon har förmodligen skakat på sig och slagit i örat i något, eller kraschat när hon busat och skadat örat då.. hittar inga tecken på att hon kliat i örat.. )

jag är lite bekymrad över värmen på öronlappen.... är detta något jag bör åka till veterinären för?

Sv: Blodöra

Ring veterinären och fråga om de anser att du ska komma in. Det hade jag gjort iallafall.

Den vanligaste orsaken till blodöra är att hunden skakar intensivt på huvudet och får en bristning av ett kärl inuti öronlappen. Det första man bör undersöka är vad som irriterar - i de flesta fall har hunden en öroninflammation som kräver behandling. Andra gånger sitter det något skräp i hörselgången, ibland har hunden skabb, andra gånger hittar man ingen orsak alls.

Blodöra brukar behandlas antingen genom att man dränerar blodet genom en kanyl. Därefter sätter man press på örat med bandage för att förhindra att det fyller på igen. Man brukar sätta hunden på antibiotika i samband med detta samt förstås behandla den underliggande orsaken. Ofta behöver man upprepa behandlingen. Ibland injiceras kortison lokalt i öronlappen i samband med dräneringen. Stora eller svårbehandlade blodöron behandlas emellanåt genom att man syr kors och tvärs för att förhindra blodet att ansamlas.

Värmen tyder på en inflammation och behöver i sig inte betyda att du måste uppsöka veterinär. Om öronlappen blir öm eller om hunden blir allmänpåverkad är det förstås en annan femma. Däremot tycker jag att du ska se till att få örat undersökt avseende öroninflammation, öronskabb, främmande kropp osv, så ja - jag tycker att du ska ringa vet, åtminstone på måndag.

TACK! för ett jättebra svar! :bow:

ja jag har också insett att jag inte behöver åka in på akuttid under helgen :o
men helt klart ska jag slå en pling till vet. på måndag. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hur snabbt kan en trumhinna spricka egentligen? Eller, ja, det sker väl fort, men efter hur lång tid med symptom? Min stora valp var...
Svar
4
· Visningar
6 793
Senast: vivendi
·
Övr. Hund Redan igår kväll upplevde jag att älsklingen ville vara för sig själv, låg och sov i sängen hela kvällen. När han väl visade sig så var... 2
Svar
20
· Visningar
5 379
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 115
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka