vicsan

Trådstartare
Fick svar på mitt träckprov. Det visade att min häst hade den lilla blodmasken 1600 EPG. Vad innebär det för henne? Hur vanligt är det att hästar som har den lilla blodmasken även har den stora blodmasken? Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Sv: Blodmask

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit, den som snabbast blir resistent mot avmaskningsmedel och därför den vi i första hand söker efter på träckprov. En odling anser jag bör göras på alla hästar, lämpligtvis första gången man träckprovar :-) om den inte har stora blodmasken då så lär den inte få det så länge det inte kommer in någon ny häst eller att man flyttar någonstans där stora blodmasken finns. Den är inte särskillt vanlig men tillräcklig farlig för att jag inte chansar och låter bli att odla en gång.

1600 EPG är ganska mycket men troligtvis inget som påverkar hästen. Däremot sprids det massor med smitta ut i hagarna, så mocka vinterhagen och avmaska med valt medels intervall hela sommaren.

Om man har 1600 EPG flera år i rad trots avmaskning ,är det rimligt? Har avmaskningen skett på rätt sätt då?

Min visade 0 förra våren och 1600 i år. Jag har aldrig haft problem med mask tidigare. Min har magrat lite så jag ser revbenen på henne. Brukar det ta lång tid innan de tar sig igen efter avmaskning?

Min visade 0 förra våren och 1600 i år. Jag har aldrig haft problem med mask tidigare. Min har magrat lite så jag ser revbenen på henne. Brukar det ta lång tid innan de tar sig igen efter avmaskning?

Är det blodmasken som orsakar avmagringen så borde du se resultat inom några veckor, men blodmasken brukar inte göra så. Gjordes det odling om det fanns stora blodmasken? Bandmasken kan orsaka viktnedgång och syns inte alltild på träckprov. Om du inte avmaskat mot bandmask på länge skulle jag ta en kombinationsspruta första avmaskningen, dvs Equimax, Ivomec Comp eller Cydectin Comp, sen "rent" ivermektin eller Cydectin för resten av sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka