Blodmask igen Magdalena.

B

**BORTTAGEN**

Hej

Hoppas du orkar med en avmaskningsfråga till.
Har just fått svar från Vidilab. Tog träckprov på alla hästarna när vi ändå var i farten. Svar: Blodmask 0 EPG på ena, 30 EPG på den andra, 250 EPG på den tredje.

Den jag befarade skulle ha mask hade "bara" 30 EPG
Enl. deras noteringar är under 100 väldigt lite och mellan 100-500 är "lite". Först över 1000 är mycket.

Men nu är det ju januari och de lär ligga i dvala. Då kanske 250 är mycket ialla fall?

250-provet är satt på odling och svar kommer V6.
Vad skulle du gjort? Avmaskat nu, eller avvaktat till vårvintern när de är aktiva?
Hoppas du har något gott råd, vet att du har superkoll på parasiter.

Vänta. Den som har 30 har säkert en hel del som inte är aktiva just nu. 250 är inte så farligt heller, de smittar ju inte ner något bete just nu.

Okey

Då avvaktar jag och ser.
Nytt träckprov om några månader kanske.
Jag hör nog av mig igen framåt mars/april är jag rädd, hoppas du står ut med mina maskfrågor.

Tusen tack i alla fall

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
B
Hästvård Har fått svar på träckprov på 2 hästar som ska släppas ihop med andra hästar på varsit håll i sommar. Häst 1: stora/lilla blodmask...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: Blicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka