Tagliabue
Trådstartare
Har tagit blodanalys på min kuse pga dålig återhämtning efter jobb. Först togs bara röda och vita och dessa visade ingenting, därefter togs max HB och han var inte ens i närheten av att vara övertränad. Och nu togs en ny blodanalys med lite mer utförande analys vilket resulterade i att jag funderar lite kring dessa grejer som jag vill ha lite mer utförligt förklarat (fick bara prata med vet. assistent när jag hämtade resultatet och denne verkade mer vilja fösa iväg mig än att disskutera med mig);
Neutrofila 38,8% (50-65) LÅGT
Lymfocyter 51,0% (30-60)
Monocyter 5,2% (<6.5)
Dessa tre uppfattar jag som att de visar tecken på infektion ev. herpes (vilket de står på kopian av analysen som jag fick, de är markerade med penna. Men vad betyder det? Vad står namnen för?)
S-Klorid 95 mmol/L (95-105) Detta var understruket med, why? Vad är detta?
S-Järn 18,5 umol/L (18-35) Pil neråt, antar det är på väg neråt att va för lågt
S-Asat 9,4 ukat/L (<9,0) Pil uppåt. HÖGT Muskelvärde?
S-Kortisol 199 nmol/L (55-180) Pil uppåt. HÖGT.
Funderar mest på vad de olika ämnena ÄR och vad de har för uppgifter. Även vad mmol, umol, ukat står för.
Hon jag pratade med sa att jag ska låta honom vila i 3v (skrittas under sadel), hålla humöret uppe på honom. Ta om blodprovet om 3v för att kolla aktuell status då, ge honom magnesium, järn och koppar.
Även ge honom massage och ev. vaccinera honom. Givetvis är kusen regelbundet vaccinerad.
Hästen i fråga har haft hög puls och låång återhämtning efter jobb, på senaste veckorna sätta mkt päls trots vintertäcke, han får ordentligt med grovfoder och är övrigt pigg och arbetsvillig, blank och fin i pälsen förutom att han börjat sätta ordentlig vinterpäls dock..
Neutrofila 38,8% (50-65) LÅGT
Lymfocyter 51,0% (30-60)
Monocyter 5,2% (<6.5)
Dessa tre uppfattar jag som att de visar tecken på infektion ev. herpes (vilket de står på kopian av analysen som jag fick, de är markerade med penna. Men vad betyder det? Vad står namnen för?)
S-Klorid 95 mmol/L (95-105) Detta var understruket med, why? Vad är detta?
S-Järn 18,5 umol/L (18-35) Pil neråt, antar det är på väg neråt att va för lågt
S-Asat 9,4 ukat/L (<9,0) Pil uppåt. HÖGT Muskelvärde?
S-Kortisol 199 nmol/L (55-180) Pil uppåt. HÖGT.
Funderar mest på vad de olika ämnena ÄR och vad de har för uppgifter. Även vad mmol, umol, ukat står för.
Hon jag pratade med sa att jag ska låta honom vila i 3v (skrittas under sadel), hålla humöret uppe på honom. Ta om blodprovet om 3v för att kolla aktuell status då, ge honom magnesium, järn och koppar.
Även ge honom massage och ev. vaccinera honom. Givetvis är kusen regelbundet vaccinerad.
Hästen i fråga har haft hög puls och låång återhämtning efter jobb, på senaste veckorna sätta mkt päls trots vintertäcke, han får ordentligt med grovfoder och är övrigt pigg och arbetsvillig, blank och fin i pälsen förutom att han börjat sätta ordentlig vinterpäls dock..