Blodanalys

Tagliabue

Trådstartare
Har tagit blodanalys på min kuse pga dålig återhämtning efter jobb. Först togs bara röda och vita och dessa visade ingenting, därefter togs max HB och han var inte ens i närheten av att vara övertränad. Och nu togs en ny blodanalys med lite mer utförande analys vilket resulterade i att jag funderar lite kring dessa grejer som jag vill ha lite mer utförligt förklarat (fick bara prata med vet. assistent när jag hämtade resultatet och denne verkade mer vilja fösa iväg mig än att disskutera med mig);

Neutrofila 38,8% (50-65) LÅGT
Lymfocyter 51,0% (30-60)
Monocyter 5,2% (<6.5)

Dessa tre uppfattar jag som att de visar tecken på infektion ev. herpes (vilket de står på kopian av analysen som jag fick, de är markerade med penna. Men vad betyder det? Vad står namnen för?)

S-Klorid 95 mmol/L (95-105) Detta var understruket med, why? Vad är detta?
S-Järn 18,5 umol/L (18-35) Pil neråt, antar det är på väg neråt att va för lågt
S-Asat 9,4 ukat/L (<9,0) Pil uppåt. HÖGT Muskelvärde?
S-Kortisol 199 nmol/L (55-180) Pil uppåt. HÖGT.

Funderar mest på vad de olika ämnena ÄR och vad de har för uppgifter. Även vad mmol, umol, ukat står för.

Hon jag pratade med sa att jag ska låta honom vila i 3v (skrittas under sadel), hålla humöret uppe på honom. Ta om blodprovet om 3v för att kolla aktuell status då, ge honom magnesium, järn och koppar.

Även ge honom massage och ev. vaccinera honom. Givetvis är kusen regelbundet vaccinerad.

Hästen i fråga har haft hög puls och låång återhämtning efter jobb, på senaste veckorna sätta mkt päls trots vintertäcke, han får ordentligt med grovfoder och är övrigt pigg och arbetsvillig, blank och fin i pälsen förutom att han börjat sätta ordentlig vinterpäls dock..

Sv: Blodanalys

...sen ska förhållandet mellan lymfocyter och neutrofila vara jämnare...( ex 45/55) dvs upp till 100
Det är iallafall vad jag fått lära mig.

Men vad innebär det då? Att monocyterna är höga samt vad har dom för uppgift? fick som sagt bara prata med en snorkig assistent då veterinären himself var upptagen med en passient. Vad menar du med att jag har ett problem där?

Monocyter är en slags vit blodkropp vad jag har hört...även på vår klinik säger dom att höga monocyter inte betyder nåt fel, men det gör det.
Problemet med att dom är höga är att hästen orkar inte.
Jag är ingen expert utan detta är vad jag fått lära mig.

Skall forsoka svara snabbt med min lilla kunskap om blod

Du har omvanda varden pa Neutro (60%) 38.8% Lymph (40%) 51.0%
Troligt visar det pa en kronisk bakteriell infektion
Monocytes (0-2%) 5.2% kroppen jobbar for hogt tryck att bekampa infektionen
Hog AST visar inte bara hoga muskel varden utan ocksa Lever,tarm och mag problem.
Hog klorid kan vara uttorkning, du har ocksa lite jarn brist.
Prata med en duktig blod veteriar. Det vita borde ha varit laga pa ditt prov eller nara normal lag.

Jag ar ingen expert men hoppas att jag var till lite hjalp

Oj! Det känns som att ni kan ha en poäng i det hela, hästen ifråga har haft problem med magen, konstiga utslag i pälsen, satt vinterpäls tidigt och svårt att gå upp i hull. Men jag blir ju livrädd när de kan peka på kronisk bakteriell infektion, vad sjutton innebär de? Kan väl knappast gå att få ordning på?

Han får dubbla vattenhinkar+vattenkopp, dricker inte upp allt men han har iaf vatten. Han får nu magnesium, koppar och järn också.

Vart sjutton får man tag på en bra blodveterinär?

Jag har lart mej att alla veterinarers blod kunskaper ar valdigt olika och hur de analyserar provet, precis som vissa ar battre pa halta.
Nu ar inte jag nagon expert, men vad jag kunde fatta av provet, utan att ha sett hela provet sa behover du hjalp av nagon som kan lasa det pa riktigt. Och ge dej den hjalp du behover. Det finns mera varden i blodprovet som kan saga mer exact vart problemet ligger.

Har tagit blodanalys på min kuse pga dålig återhämtning efter jobb. Först togs bara röda och vita och dessa visade ingenting, därefter togs max HB och han var inte ens i närheten av att vara övertränad. Och nu togs en ny blodanalys med lite mer utförande analys vilket resulterade i att jag funderar lite kring dessa grejer som jag vill ha lite mer utförligt förklarat (fick bara prata med vet. assistent när jag hämtade resultatet och denne verkade mer vilja fösa iväg mig än att disskutera med mig);

Neutrofila 38,8% (50-65) LÅGT
Lymfocyter 51,0% (30-60)
Monocyter 5,2% (<6.5)

Dessa tre uppfattar jag som att de visar tecken på infektion ev. herpes (vilket de står på kopian av analysen som jag fick, de är markerade med penna. Men vad betyder det? Vad står namnen för?)

S-Klorid 95 mmol/L (95-105) Detta var understruket med, why? Vad är detta?
S-Järn 18,5 umol/L (18-35) Pil neråt, antar det är på väg neråt att va för lågt
S-Asat 9,4 ukat/L (<9,0) Pil uppåt. HÖGT Muskelvärde?
S-Kortisol 199 nmol/L (55-180) Pil uppåt. HÖGT.

Funderar mest på vad de olika ämnena ÄR och vad de har för uppgifter. Även vad mmol, umol, ukat står för.

Hon jag pratade med sa att jag ska låta honom vila i 3v (skrittas under sadel), hålla humöret uppe på honom. Ta om blodprovet om 3v för att kolla aktuell status då, ge honom magnesium, järn och koppar.

Även ge honom massage och ev. vaccinera honom. Givetvis är kusen regelbundet vaccinerad.

Hästen i fråga har haft hög puls och låång återhämtning efter jobb, på senaste veckorna sätta mkt päls trots vintertäcke, han får ordentligt med grovfoder och är övrigt pigg och arbetsvillig, blank och fin i pälsen förutom att han börjat sätta ordentlig vinterpäls dock..

Neutrofila, Lymfocyter och monocyter är vita blodkroppar. Värdena som är inom parantes är referensområdet för analysen alltså inom det området som de flesta hästar ligger. Man kan ha något avvikande värden utan att vara sjuk, alla följer ju som sagt inte mallen. ;) Men varför har du inte fått värden på eosinofila och basofila, vilka också är vita blodkroppar?

Klorid är en elektrolyt. Varför det är understruket verkar ju mystiskt det är ju inom referensområdet mot det låga hållet.
Järn är inte för lågt än, kan vara så att din häst ligger där normalt, vad hade den för Hb? Koppar? Koppar kan konkurera med järn.
Asat är inte så fasligt högt strax ovan ref.området, är rätt vanligt att hästar ligger över.
Kortisol varierar ju med dygnet så det kan lika gärna vara normalt om det tas vid en annan tid på dygnet.
Vart är det analyserat, är det de enda analyser som är gjorda?
På måndag så kan jag, om du vill, höra med min chef som med över 20 års erfarenhet av analyser inom vetrenärmedicin kan rätt mkt.
Ja, jag jobbar på ett laboratorium för djur. :D

Just ja, mmol, umol, ukat är enheter precis som g, mg, kg. De talar om hur mkt av ett visst ämne som finns, oftast per Liter.
Wikipedia om mol:
Mol är SI-enheten för substansmängd. Ett system med substansmängden 1 mol innehåller ett bestämt antal element (atomer, molekyler eller liknande) av denna substans. Antalet är ungefär 6,0221415 · 1023 stycken.[1] Om man exempelvis säger att ett visst provrör innehåller 2 mol fruktsocker löst i vatten, vet man därmed hur många molekyler fruktsocker det är. Enheten är en av de sju grundenheterna i SI och dess enhetssymbol är mol.

Neutrofila, Lymfocyter och monocyter är vita blodkroppar. Värdena som är inom parantes är referensområdet för analysen alltså inom det området som de flesta hästar ligger. Man kan ha något avvikande värden utan att vara sjuk, alla följer ju som sagt inte mallen. ;) Men varför har du inte fått värden på eosinofila och basofila, vilka också är vita blodkroppar?

Klorid är en elektrolyt. Varför det är understruket verkar ju mystiskt det är ju inom referensområdet mot det låga hållet.
Järn är inte för lågt än, kan vara så att din häst ligger där normalt, vad hade den för Hb? Koppar? Koppar kan konkurera med järn.
Asat är inte så fasligt högt strax ovan ref.området, är rätt vanligt att hästar ligger över.
Kortisol varierar ju med dygnet så det kan lika gärna vara normalt om det tas vid en annan tid på dygnet.
Vart är det analyserat, är det de enda analyser som är gjorda?
På måndag så kan jag, om du vill, höra med min chef som med över 20 års erfarenhet av analyser inom vetrenärmedicin kan rätt mkt.
Ja, jag jobbar på ett laboratorium för djur. :D

Just ja, mmol, umol, ukat är enheter precis som g, mg, kg. De talar om hur mkt av ett visst ämne som finns, oftast per Liter.
Wikipedia om mol:

Jag googlade lite igår så ja har blivit lite klokare på namnen/ämnena nu iaf ;) Jag har fått fler värden men skrev bara ner de som varit uppmärksammade på analysen.

Analysen skickades till Eq*ilab/C*nilab. Det är första mer utförliga analysen jag gör, tidigare har max hb tagits och vanligt röda/vita inom loppet av drygt 2 veckor.

Första togs 5/10 resultat;
vita: 8,7 (4,5-10,6)
antal röda: 10,6 (6,0-9,6)
hemoglobin: 160 (115-168)
hematokrit: 0.59 (0,29-0,46)
trombocyter: 154 (150-400)

Mer utförlig analys från C*nilab - utredningsanalys 16/10
leukocyter: 7,5
erytrocyter 8,9
hemoglobin 139
hematokrit 38,7
mcv 43,5
mchc 359
trombocyter 129
neutrofila 38,8
lymfocyter 51,0
monocyter 5,2
eosinofila 4,1
basofila 0,9
natrium 143
kalium 3,42
klorid 95
calcium 2,73
fosfat 1,22
magnesium 0,82
järn 18,5
koppar 13
ck 5,4
asat 9,4
urea 5,0
bilirubin 36
alp 1,6
gt 0,46
protein 57
albumin 33
kortisol 199
kreatinin 110

Nu skriver inte jag med enheterna samt referensområdena, men jag antar att du har lite koll på de? Annars kan jag ju skriva med de :)

Jag googlade lite igår så ja har blivit lite klokare på namnen/ämnena nu iaf ;) Jag har fått fler värden men skrev bara ner de som varit uppmärksammade på analysen.

Analysen skickades till Eq*ilab/C*nilab. Det är första mer utförliga analysen jag gör, tidigare har max hb tagits och vanligt röda/vita inom loppet av drygt 2 veckor.

Första togs 5/10 resultat;
vita: 8,7 (4,5-10,6)
antal röda: 10,6 (6,0-9,6)
hemoglobin: 160 (115-168)
hematokrit: 0.59 (0,29-0,46)
trombocyter: 154 (150-400)

Mer utförlig analys från C*nilab - utredningsanalys 16/10
leukocyter: 7,5
erytrocyter 8,9
hemoglobin 139
hematokrit 38,7
mcv 43,5
mchc 359
trombocyter 129
neutrofila 38,8
lymfocyter 51,0
monocyter 5,2
eosinofila 4,1
basofila 0,9
natrium 143
kalium 3,42
klorid 95
calcium 2,73
fosfat 1,22
magnesium 0,82
järn 18,5
koppar 13
ck 5,4
asat 9,4
urea 5,0
bilirubin 36
alp 1,6
gt 0,46
protein 57
albumin 33
kortisol 199
kreatinin 110

Nu skriver inte jag med enheterna samt referensområdena, men jag antar att du har lite koll på de? Annars kan jag ju skriva med de :)

Ser ut som ett Utredningsstatus, Ordinär + Kortisol.
Spontant så tycker ju inte jag att värdena är så där speciellt uppåt väggarna, men det är några värden som sticker ut lite, de som nämts tidigare i tråden.
Det första provet är inte gjort på samma lab va? Det är andra referensområden än vad Canilab har.
Om du inte får några bra svar från veterinären så tycker jag att du ska ringa till labbet som gjort den senaste analysen för de är riktigt bra på det de gör och har 25 års erfarenhet inom branchen. Många vet som ringer dit och rådfrågar. ;)

Intressant att lägga märke till är att Hb ligger i det övre området inom referensramarna på det första provet, inte ens två veckor senare, på ett annat lab, ligger det lite åt det låga inom referensområdet istället (ref.område 120-180). Även antalet röda har sjunkit lite. Men monocyterna ligger ju inom referensområdet så varför folk tjoar om det vet jag inte.

Hb är väl det svåraste att ta då det kan ändras nästan timmer för timme beroende på vad hästen gjort, om den har druckit bra mm....däremot tycker jag att 160 är Högt, 140-145 brukar ju vara det som är "normalast".

Varför jag tjoar om monocyterna är att det verkar finnas olika uppfattningar mellan de som läser proven och de som tävlar med hästarna, har en häst högre än 2-2,5% monocyter och tävlar stannar den ALLTID...det vill jag nog se som ett problem om man har en häst som tävlar...Detta märker man inte i träning.

Hb är väl det svåraste att ta då det kan ändras nästan timmer för timme beroende på vad hästen gjort, om den har druckit bra mm....däremot tycker jag att 160 är Högt, 140-145 brukar ju vara det som är "normalast".

Varför jag tjoar om monocyterna är att det verkar finnas olika uppfattningar mellan de som läser proven och de som tävlar med hästarna, har en häst högre än 2-2,5% monocyter och tävlar stannar den ALLTID...det vill jag nog se som ett problem om man har en häst som tävlar...Detta märker man inte i träning.

Jo, det är ju sant. Ja, de flesta som jag har analyserat ligger faktiskt där eller lägre nu när du säger det.

Aha, ja jag har ju inte heller travhästar. Däremot så har vi många tränare som skickar prov på sina starthästar till oss. Måste undersöka de här monocyterna lite mer känner jag. :D

Senast ändrad:

Well, jag ska iaf ringa både till veterinären, mälarkliniken och även till Canilab själv så får jag se om jag blir något klokare, ska även prata med kusken som kör åt mig om han har blivit klokare då han skull kolla med lite folk han känner.

Hästen i fråga har ju bara gjort 2 lopp i hela sitt liv, och i sista stannade han utan någon riktig anledning varför, vi gjorde en liten utrustningskorrigering men känns inte som att det var hela boven i dramat då han som sagt haft problem med återhämtningen..

Jag blir tokig .. hästen har mer eller mindre vilat i 3 veckor (skritturer och pass i paddocken), åkte och pratade med vet som sa att hästen troligast HAFT en infektion för drygt 1-1½ månad sedan. Fick som sagt order om att vila 3v och även vaccinera, vilket vi gjorde. Hästen kördes igång då jag fick klartecken från vet att göra de och idag var vi med i 1.25 provlopp, han tas lugnt från start men avanceras fram till 3:e utvändigt, 500 kvar tar han rygg på en häst i 3:e spår och joggar ifrån dom på upploppet. 88 i puls och sjunker sedan stadigt nedåt, var inte direkt tagen av jobbet.

Hur f'n kan detta stämma? Jag har tagit båda proverna som jag har skickat iväg på utförligare annalys på eftermiddagen då jag inte haft möjlighet att ta proverna på morgon, spelar det verkligen SÅ stor roll? Jag har väldigt svårt att tro att just en infektion skulle synas "sämre" eller vara "bättre" om dessa tas på eftermiddagen?

Hästen har ett megabra lopp på Gävle nästa torsdag (1v) och vi sktade ju givetvis på de, men enligt vet skulle jag inte pressa honom nu på minst 1v till men detta var upp till mig hur vi skulle göra .. jag förklarade att hästen var hur fin som helst idag. Han har varit finare än någonsin efter denna korta vila .. även pulsmässigt hemma, har t om kunnat köra intervaller med honom.

Vad göra? vad har ni för terorier om detta? Btw, när jag var in och pratade med vet om förra provet som togs sa han att det var ett värde (minns ej vad de heter), ej visade på överträning utan snarare att han var lite dåligt tränad ..

Liknande trådar

Hästvård Buke,hjälp! Veterinären är inkopplad redan så skrik inte klinik :) Engelskt Fullblod, 9 år gammal , inga gamla skador/ sjukdomar Dem...
2
Svar
21
· Visningar
6 971
Senast: Cinora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"