Blod??????

mian1

Trådstartare
I går när jag tog in hästarna så hade min vita springare blod i pälsen. Utsmetat över ljumsken. Självklart fick jag en omedelbar hjärtattack över att min älskling var skadad och förmodligen döende!!! Men när jag kollat pälsen på henne så fanns det inga sår och blodet var bara i pälstopparna, inte ner mot skinnet.
Stoppade in fingrarna i munnen på häststackarn för att kolla om hon blödde i munnen och hade kliat sig i ljumsken, men inget blod i munnen och inget blod i ansiktet alls.
Kollade även hästkompisen ifall att det var han som blödde i munnen och smetat av sig. Han är ljus om trynet, men det fanns inga spår av blod alls på honom och inget i munnen. Ingen av dem hade några problem att äta eller verkade må dåligt alls.
Men varifrån kan blodet ha kommit? För blod var det!
Om det vore den gamle hästen som blött ur munnen - är det då farligt med småsår i summen eller självläker de? Han gnager en del på sly och småträd och han är 23 år och har lite slitna tänder.

Sv: Blod??????

Min gamla vallack (28 år) får ibland näsblod, vilket ser ut så som du beskriver, han är vit och ibland i boxen har han varit blodig utan att jag kunnat hitta något sår, kolla med vet om det kanske är samma för din häst

Den yngre hästen är den som är vit. Det känns tveksamt att det skulle vara hon som smetat ner sig själv. Visst kan hon vara vig, men det verkar mer troligt att det är gamlingen som blodat ner henne.
Han är fux med ljus nos. Jag kollade både näsborrar och mun på honom utan minsta spår av blod.
Om han blött näsblod - borde han då inte ha blod kvar på sig själv? Kan det blött så lite att han bara kletat till i ljumsken på den vita och helt undkommit att bloda ner sig själv alls? Hur mycket brukar din blöda?

Ibland kan jag se spår av lite blod i näsborren, ibland syns det inget alls utom om han kliat sig själv och blodat ner där, kanske som 1-2 kryddmått blod, alltså inte så mycket men på en vit häst så...

sen kan de ju slicka sig själva i näsborren oxå

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama