Blod i urinen..

Alexandra_W

Trådstartare
Äntligen fått ett svar på hanens 'kissnödighet'. Urinprovade idag visade blod i urinen. Vi kollade ju urinen när det här började med, men då fanns det ingenting onormalt.

Enligt vet så är det troligast en låggradig, kronisk infektion, och herrn är satt på Baytril 150 mg i 20 dagar. Nytt prov tas om 14 dagar.

Men utan att röntga, kan man då veta om det är 'bara' infektion, eller om det är urinsten som är orsaken? *nyfiken och glömde fråga veterinären idag*

Sv: Blod i urinen..

Jag, som har hundras av samma stuk :) , lämnade urinprov igår på min ständigt kissande 3 år gamla hane. Det var helt normalt, är grymt besviken. Han har haft urinvägsinfektion 2 ggr förut men då har det visat både bakterier och blod i urinen.

Kanske värt för oss också att ta ett till prov? Har tid hos vet för allmänundersökning 16/3, tar kanske med ett till då då.

/Ishtar (så less på allt som har med piss att göra :crazy: )

Fast det första vi tog var i november förra året, så det har gått ett bra tag mellan proven.

Men det i november var ju helt UA, så beslöt mest att 'okej, det är en gammal hund, han har ingen feber, inga besvär att urinera etc så vi låter det bero om det inte blir värre'. Men idag var jag in & vacc tiken och då tog jag upp frågan igen med vet och vi tyckte att vi kan ju alltid ta ett nytt urinprov. Och se..

Nu får vi väl se om Baytrilen hjälper. Men blev soms agt nyfiken på hur man kan veta om det är 'bara' infektion, eller om det är urinsten som är grundorsaken?

Vad har din herre för symptom förresten? *nyfiken*

Har de känt på prostatan då? Det var väl det min vet skulle kolla nästa vecka, trots att det är tveksamt iom att han är så ung.

Min herre måste kissa jätteofta. Har jobbat 4 tim om dagen men ändå har det varit kiss hemma 3 gånger av 4. Har väl börjat markerar mer och mer sedan slutet av sommaren, nu har den andra hanen också börjat markera inne ibland pga allt jäkla kiss.

På nätterna väcker han mig med pip och gnäll nästan varje natt, ibland hela 2 gånger fastän jag går upp tidigt. Tex ut med alla kl 23.00, han väcker mig 02.00 och 06.30 och vi går upp 07.30. Inte så jättekul... men oftast en gång per natt.

Så det är inte bara hanhundsfjanterier iom att han gnäller på natten och vill ut.

Din då?

/Ishtar

Du har rätt prostatan är nog den vanligaste orsaken men det är inte alltid man kan känna ngn förändring.
PL

Hej

Jag har en setter han har kissat & även droppat blod inne, väckt mig på nätterna gnällt hela nätterna sen han var ca 2 år & har kollat upp det hos veterinären de har sagt det är förhudsgatarr & inflammation fått tabeletter & olika slags spolmedel men det har hjälp under tiden men efter ett tag har det kommit tillbax åkte in igen fick samma igen å igen å igen han gick med tills han var ca 4 år sen blev jag arg för jag såg på min egen hund han mådde inte bra & nått måste de göra. Under tiden jag gick & såg att inget hjälpte ringde jag djursjukhus de sa likadant det är förhudsgatarr för det droppar grönt oxå de sa spola vidare så försvinner det de tog inte ens en titt på han sen sa jag att jag ville komma & de får ta en titt för så här kan man inte ha det hemma blod på golvet & i sängen det är jätte jobbigt han mår dåligt av det han skämdes när det kom blod i sängen. Mycket tjat & ringad fick jag komma till veterinären "djursjukhus" & där tog dom kisseprov & kollade prostatan men den var inte svullen el så den kändes bra, sen ringde de om kisseprovet & de såg blod i det + att de sa att prostatan smökar på han.
Då sa de att det bästa för honom är att kastrera honom jaa, sa jag, jag gör vad som helst för han ska bli bättre fick en tid tog bort allt väntade tills allt hade läkt & så han blev en helt annan hund. Idag är han snart 6 år & är jättepigg & leker jättemycket han har blvit mera gosesjuk med matte & husse. Förr så kampade han aldrig med mig ville inte ta leksak el nått han skrek så fort vi gjorde det jag trodde då att det måste vara tänderna som spökar men idag vet jag att han hade så ont i prostatan & i snutten så han kunde inte göra något han bara ville ligga & sova ville knappt träna på klubben. Nu har jag jättebra kontakt med honom han vill träna & är lycklig!! Asså att inte veterinärer kunde se något ifrån början då hade jag tagit bort kulorna mycket tidigare om jag visste han hade ont.. :banana:

Har man satt hunden på en lång Baytril kur så hoppas jag att man har gjort en odling med resistensbedömning för att se om det verkligen är en urinvägsinfektion, som kräver Baytril.

Jag håller med om odlingen där. Min tiks UVIsar visade ju sig bero på hennes njurfel.... :(

Ang prostatan så min herre är kastrerad så det kändes redan innan osannolikt att det skulle vara den (man brukar ju kastrera, kemiskt eller på riktigt som 'bot' för de prostataproblem som brukar dyka upp på äldre dagar). Men vet kände på den redan i höstas, men inget konstigt där.

Det är inte satt odling, men det ska som sagt tas nytt urinprov om 2 veckor (lite kanppt två veckor blir det tom), och visar det fortfarande lika mkt blod i urinen kommer vi odla prov och utreda vidare.

I övrigt var urinen 'UA' (vilket var väldigt skönt för mig som nojat om njurfel, förra gamlingen fick ju det)

Nu har min hund varit på veterinärbesök. Inget fel på hundfan, hon trodde han gnällde och ville ut på nätterna pga att han markerar inne på dagarna och därför har liten blåsa. Den har inte behövt töja ut sig... Jag har ju 3 hanar och 2 av dem konkkurrerar rätt rejält, inget bråk men ridning och lite spänt samt har markerande eskalerat sedan i somras. Urinprovet visade rätt många gamla spermier som tyder på att han stressar, producerar massor av testosteron och aldrig kan slappna av i relationen till sin halvbrorsa. oj oj... hade ingen aning. De kan tydligen gå omkring och få utlösningar av att vara upphetsade/testosteronstinna, kommer ut i kisset sen.

Vet. rådde mig att låna bort den andra hanen i 2 veckor för att se om det blir skillnad. Sagt och gjort, min äldsta hane är hos min mamma som ändå är tjänsledig helan våren och sommaren och är bara hemma och drar ändå. Nu ska vi se hur pissningen utvecklas här hemma hos mig...

Blir det bra så blir det kastrering eller omplacering av.... nån. :crazy: Skulle inte hjälpa att kastrerara den äldre hanen, då det inte är hos honom problemet ligger.

Tänkte bara uppdatera lite. :)
Ishtar

Senast ändrad:

En del märker en positiv effekt av DAP. Det kan ju vara värt att prova.

Det kan man väl inte köra med hela tiden heller??? :crazy:

Det här markerandet har pågått sedan i somras och blivit värre sista månaden, det blir ju ett så invant beteende för dem båda att jag har svårt att se att de skulle sluta med det om nåt år t.ex.... Jag tror det är forever. :(

Men vi får se hur jag gör.... den yngre vill jag helst inte kastrear pga att jag vill ha möjligheten att ställa ut honom framöver om jag vill det (han står för sitt champ. nu). Ja fasiken, jäkla pissehanar alltså! ;)

Liknande trådar

Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 350
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 822
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hur vanligt är det? Nu har grannens "nya" schäfer fått cancer och det går antagligen inte att göra något åt det, hunden är sex år gammal...
Svar
8
· Visningar
2 152
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama