Blod i näsborren!

Elin_B

Trådstartare
Är orolig för hästen!

Idag när vi kom hem från skogsturen blödde det ur hans ena näsborre. Jag märkte det då han drog näsan mot den vita boxdörren.

En tjej kollade i näsborren och sa att hon inte såg något blod i själva nosen och trodde bara att han skrapat sig. Jag provade senare att torka ur näsborren med en fuktad bomullstuss och inget blod syntes så då var jag inte så orolig.

Jag bad precis innan jag lämnade stallet en i personalen att titta på det och då hon "vecklade" ut näsborren såg hon lite blodrester i kanalen. Hon trodde inte det var någon fara. Hon hade sett värre sa hon.

Igår var vi hos tandläkaren och han blev då drogad. De sa att det inte var några problem att rida som vanligt dagen därpå.
Ute i skogen galopperade vi en hel del, men inget ovanligt ansträngande pass.

Har hört många skräckhistorier om lungblödningar osv. med liknande symptom då man funnit hästen död nästa morgon...:eek:

Hur vanligt är det att hästar blöder näsblod på detta sätt?

Sv: Blod i näsborren!

Jag har en kompis vars häst (ett fullblod) kan blöda näsblod om han bli för uppspelt. Han har nämligen rätt ytliga blodkärl i näsan, och när han frustar och har sig mycket spricker de lätt...

Ok, min har mycket arabiskt fullblod och har säkerligen ytliga blodkärl, men det har aldrig kommit blod ur näsan förr... Vi har ändå ridit bra mycket hårdare än så också... Hoppas det är något sådant bara...

en häst ska inte blöda näsblod..... har haft ett halvblod som efter ansträngning kunde få näsblod, (han va 13 år då ) . ett år senare fick jag ta bort honom, då ett hjärtfel påverkade lungorna, det tog ganska lång tid innan kliniken hittade problemet, det va först när han började få andningsproblem dom hittade orsaken. har även haft en ponny som va över 20 år, som vid ett par tillfällen blödde lite när hon härjat i hagen (pensionär), tog aldrig reda på orsaken till det för vi fick ta bort henne pga. en gammal knäskada som blev sämre.
men kanske har pålle rivigt sig eller stött i något..?
tycker du ska prata med vet. om det händer igen.

men kanske har pålle rivigt sig eller stött i något..?
jo, det var ju vad vi först tänkte. men när vi sedan såg blodet inuti näskanalen insåg vi att det knappas var så. Isf skulle han ju fått en gren uppkörd i näsan...

Har också hört att hästar inte ska blöda ur näsan, men de som stod intill tyckte jag var onödigt harig.

Den ena sa "när min häst hoppade förra veckan droppade det ur nosen på honom, men det v ar ingen fara"

Den andra att den sett en löphäst stå och droppa blod i en hink utan att det var ngn större fara.

Vi har ju inte gjort ngn direkt hjärtscreening eller så, men vid alla EKG-kontroller har allt varit normalt..

En häst i stallet blödde näsblod efter att han fått en spark på huvudet och fått en fraktur i huvudet. Han blev helt okej efter ett tag, krävdes ingen större behandling om jag kommer ihåg rätt!

Hästar kan få näsblod om det är minusgrader ute och dom frustar till. det har hänt flera gånger på våran ridskola.. jag tror inte att du behöver vara orolig. :idea:

tycker absolut inte du är onödigt harig, klart man blir orolig, händer det igen så tycker jag att du ska ringa och prata med din vet. det finns ju så mycket det kan vara. min vet. sa att det oftast är hjärta eller lungor som "spökar", är det inget är det ju bra, men bättre vara säker. är nog lite nojig för att jag själv mist en häst så.....

näe, men det var ju verkligen inte mkt... Fast det är ju en sådan grej som KAN vara riktigt illa. Veterinären var där idag, men jag missade honom precis då jag kom hem.

Vill gärna tro att det bara är något sådant.. Att det var kallt och ett blodkärl brustit. Det gör det ju ´på människor.
Men har aldrig varit med om det på hästar :(
Hoppas han mår bra imorgon!

Det är ju aldrig bra om en häst blöder ur näsan.
Kolla om det är mörkt eller ljust blod som kommer.
Om det är mörkt kommer det troligen från lungan men är det ljust så är det säkert bara ett blodkärl som spruckit. Men det är ju inte heller så bra... Kan tyda på stress..

Strunta i vad de andra säger, bättre att kolla upp vad det är.

Jag sällar mig till skaran som säger KOLLA UPP hästen.

Jag hade en pålle förra året som blödde näsblod i bland, bara lite grann och ljust var det.

Det visade sig att han hade fel på struplocket ,det varken öppnade eller stängde som det skulle, som lett till kroniska hjärtproblem så den hästen avlivades i augusti.

Det finns massvis av olika orsaker till att det kommer blod ur näsan.
Om det är fråga om en mindre mängd vid ett tillfälle tycker jag inte att det är nödvändigt att kolla upp.
PL

Passar på att fråga om det stämmer som jag lärt mig, om man kan veta på färgen av blodet vart det kommer i från?
har mkt dålig erfarenhet av näsblod.

min welsh fick blod ur näsborren en gång då han över ansträngde sig under en lektion men de har aldrig hänt mera:)

Ja färgen säger en del om det är enkel el dubbelsidigt säger också en del.
För den som vill veta mer, googla på epistaxis horse.
PL

En häst jag hade för ett par år sen blödde näsblod en vinter då det var väldigt kallt, drygd 20 minus ute. Det var inget fel på henne, utan brustna blodkärl kan helt enkelt bero på kylan.

Sen så kan jag nog tycka att man kan kolla upp hästen hos vet. iallafall för att vara på den säkra sidan (och för sin egen skull så man slipper gå och oroa sig) :o

/annesofie

Det är ju alltid bättre att ringa vetrinären en gång för mycket än en gång för lite. Men har det bara kommit lite en gång så är det nog ingen fara skulle jag tro. Det har hänt min halvfoderhäst en gång men ägaren sa att det förmodligen var ngt litet sår i näsborren eller nåt.

Hej!
Jag hade en ponny, som en dag, visserligen på sommaren, blödde lite från näsaborren, ena näsborren. Det var pytte lite och vi ringde till veterinären soms a att det nog var helt lugnt, och det var det, för att det är väl inte så konstigt om hästar också blöder näsblod? (kanske om det skre ofta men inte annars.) Så i ditt fall är det nog bara att fortsätta som vanligt. Våran ponny lever forfarande och detta var tre år sedan.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar