Blod i avföring

hanoirocks

Trådstartare
Jag börjar med att säga att jag ska träffa veterinären i em och diskutera detta. Ville bara veta vad ni tror och har för erfarenheter!

Mitt D-ponnysto, 25 år hade igår och i förrgår liiiite blod på två träckbollar i avföringen. Har aldrig sett förut. Hon är som vanligt annars.

Hoppas på magsår, ska lägga om foderstaten och ta bort så mycket kraftfoder som möjligt utan att foderstaten blir tokig. (Då äter hon 10 kg hösilage och 0,5 kg Struktur-E musli från St Hippolyt.)
I dagsläget äter hon 9 kg hö och 1 kg musli.

Jag är såklart rädd för tumör i tarmen el. liknande! Vad tror ni? Har ni haft häst med detta symptom?:(

Sv: Blod i avföring

Varför hoppas du på magsår?
Jag tror att det är störst chans att blodet kommer ifrån ändtarmsöppningen, att det blivit en liten spricka där när hon sket.

Om det hade varit blödande magsår så hade blodet som kom ut varit nästintill svart och hästen hade haft väldigt ont.

Tror som CK att det är nåt ytligt blodkärl i ändtarmen som skadats.

Tack för svar. Jag fick reda på av veterinären att blodet borde vara svart om det var magsår så då kan jag utesluta det. Vi ska ta ett träckprov (många stall runt omkring som fått problem senaste tiden med blodmask som börjat kläckas redan..). Om det inte visar något och det fortsätter kommer blod så rektaliserar vi och känner efter i ändtamen så långt det går.

Är du säker på att det kommit med avföringen?

Min foderhäst kan blöda i samband med brunst ibland, det har hon gjort sedan hon närmat sig 20-årsåldern.

Det kommer inte mycket blod, men tillräckligt för att synas i bädden.
Kolla med en veterinär.

Är du säker på att det kommit med avföringen?

Min foderhäst kan blöda i samband med brunst ibland, det har hon gjort sedan hon närmat sig 20-årsåldern.

Det kommer inte mycket blod, men tillräckligt för att synas i bädden.
Kolla med en veterinär.

Hej jag märkte när jag mockade åt mitt fullblod i dag att hon hade blod i bädden och att de låg bland bajsen. Jag blev jätte nervös och undrar verkligen vad detta är. Hon har varit fölmärr tidigare men kom till mig i torsdags så hon är ny för mig. Men jag har aldrig varit med om detta tidigare. Någon som vet vad det kan vara. Hon är jätte pigg för övrigt och ingen feber.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 042
Senast: spinxx
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: HannaZ
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 137
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka