Blod dopning

M

Minime

vet inte rikigt vars jag ska lägga detta men... de gäller ju en fd travare så :smirk:

Iaf så har en gamla hästkarl o travfantas sagt att min häst nog blod dopar sej :crazy: surrade med honom om att min raring (varmblod för övrigt) blir slö o seg när hon bara går i hagen o så, men när hon ridits regelbundet ett tag , typ varje dag :smirk: så är det bara öppna spjäll o travgenerna gör sej påminda. Detta sa han berodde på att när hon står så samlas blodet i mjälten o mängden blod i omlopp minskade, vilket gör henne slö, o sen när man sätter igång henne igen så öka mjälten på mängden blod i omlopp o hon blir hetare.
Stämmer detta?! Kan dom blod dopa sej själva??
Är det bara varmblod eller gör kallblod likadant? har nämligen mitt första varmblod nu :love: men har haft kallblod innan o har inte märkt av nåt på dem, men det kanske är individuellt? Lr?? :confused:

// Anna

Sv: Blod dopning

som jag har uppfattat det så kan alla hästar "bloddopa" sig. det ska bero på att det är ett flyktdjur, när dom flyr så ska det finnas en "extraväxel" att ta till... /C

japp, det stämmer. hästarna har en blodreserv i mjälten som töms vid tillfällen då kroppen behöver en extra "kick". det är en fysiologisk anpassning hos hästen. mjälten tömmer ur sig röda blodkroppar vilket får samma effekt som bloddoping. mängden röda blodkroppar ökar då från ca 35 % till 55-60 %. eftersom mängden röda blodkroppar ökar så ökar blodets kapacitet att transportera syre till musklerna. syrebrist leder till mjölksyra och försämrar musklernas arbetsförmåga. därför är denna förmåga viktig för hästens överlevnad (eller har i alla fall varit).
fenomenet kallas mjältreserven.

jaha jah. tack för dom svaren! :bump:

Men har en följd fråga! Du,babsan, skriver att reserven töms då kroppen behöver en extra kick... som en adrenalinkick??
För min blir ju som hetare då hon rids oftare men det är ju inte en kick... Är det jag som uppfattat dej fel eller är det helt enkelt nåt annat som gör henne het?

förlåt att jag svarar när frågan inte var ställd till mig men...
En hästs mjältreserv av röda blodkroppar töms bara vid anstängning. T.ex vid flykt från "vilddjur", travlopp, galopplopp, mm De röda blodkropparna gör att syreupptagningsförmågan ökar och därför kan hästen springa längre, dvs slippa undan rovdjuren och att bli uppäten.

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha läst trådar här och nu precis skummade igenom tråden om Flyinge foderstaterna så måste jag säga att det verkar vara väldigt...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama