Blockhalt hund.

Aliide

Trådstartare
Var ute och gick en koppelpromenad med djuren under kvällen. Säger till sambon efter kanske 500 meter att Fisken ser halt ut. Han såg helt fräsch ut i början men jag stannar och känner. Han visar inget, men å andra sidan ligger han i hög förväntan under promenader. Väljer att gå hem istället då hältan blir värre och han linkar på vänster fram.

Stoppar in djuren i bilen, åker och hämtar pizza. Väl hemma är han blockhalt! Dessutom skriker han bara han ska byta ställning. Det är en malinoishane som inte är av den pipiga sorten så man blir jätterolig.

Stoppat i honom rimadyl, som inte gav någon effekt alls. Sedan ringde jag blå stjärnan, men fick rådet att avvakta speciellt då dom inte har någon ortoped inne under helgen. Hon sa att jag på eget ansvar kunde ge honom tradolan, för det är vad dom själva kommer göra.

Nu, ett par timmar efter, så har han fortfarande lika ont. Sätter inte ner benet alls!

När han var 4 månader sprang han in i altanen i full galopp, slog i vänster sida av kroppen och blev rejält halt på vänster fram. Det gick tack och lov över rätt snabbt men jag kan såklart inte låta bli att tänka på att detta är något ifrån det traumat.

Är han inte ens lite bättre imorgon (vilket jag inte tror) får vi åka in och röntga honom...

http://m.youtube.com/watch?v=K4agih5EiLs

Statusen ser ut sådär :(

Sv: Blockhalt hund.

Well, jag har ingen aning, men jag sitter i samma dilemma. Hunden blev lite halt i torsdags, vet tyckte avvakta och jag har fått en tid på måndag. Men det blir värre och värre tycker jag, så nu ringer jag en annan jour vid 09 när de öppnar och ser om de har nån ortoped över helgen.

Vår gjorde en riktig rivstart och jag misstänker att skadan kom då, även om det inte syntes just då.

Nu vet ja inte hur det gått för er och om något ändrats, är läget oförändrat är de ju svårt att säga men pappas hund blev ju så där på spåret förra tävlingen. Hunden började halta lite smått och det vart värre påväg till bilen när han hoppade ur bilen senare kunde han inte stå. Ingen fattade någonting fören benet flera timmar senare svällde upp och två hål började sippra. Han hade alltså fått ett riktigt riält ormbett och vart inlagd på djursjukhuset trots att pappa sett hunden hela tiden och inget märkt. Alla sa också att om de inte sväller så är de inget bett men uppenbarligen kan de ta länge innan de sväller, senare (läs dagen efter) började bogen och andra frambenet oxå svälla men efter en vecka var han nästan helt återställd.
Hade er hund blivit biten borde ni ju sett detta vid det här laget så detta var mer en liten not att man inte ser allt även om man har koppel/lina på dem :)

Lycka till iallafall så hoppas vi på något lindrigt :)

Senast ändrad:

Och jag fick också svaret att de inte hade någon ortoped inne idag... Får väl vänta tills i morgon.

Snällt :) Jag har Rimadyl eller Metacam hemma, men vet avrådde eftersom hon kanske använder benet mer då. Är hon bara stilla verkar det som att det inte gör så ont.

Hur är din hund nu?

Jag har ingen gissning eller fundering. Vill bara skriva att jag tänker på er och hoppas att det inte är allvarligt!

Jag vill bara skriva samma sak som Disen. Hoppas ni kommer tillrätta med vad det är och att det inte är för allvarligt.

Tack för er omtanke. Jag diskuterade det idag med min stallkompis som haft en del hundar och vars man är veterinär, nåt är ju uppennbart fel och hon ser också att det svullnat mer till idag. Fraktur, ledband eller nåt sånt, men jag hoppas bara att det går att fixa, annars står jag med en skitbra hund som har en oviss framtid:(

Fy så sorgligt :(. Det är så hemskt när unga hundar skadar sig så allvarligt och måste vara stilla, speciellt när man inte ens vet om det kan bli bra igen.

Vi håller alla tummar och hoppas på en positiv uppdatering imorgon!

Håller tummarna lady_vip, jag vet vad du går igenom! Lova att uppdatera!!

Aliide: Ingen aning om vad felet kan vara, hoppas det är lätt att åtgärda iaf! Håller tummarna för dig med :).

När du säger vad han varit med om som valp så går mina tankar till en flisa som gått loss i armbågen då och som sen hamnat rätt igen. Den kan ha lossnat nu igen. Om den fortfarande ligger fel när ni kommer till vetten så bör det synas tydligt på röntgen, har den lagt sig rätt igen så syns troligtvis inget. F d grannens tik hade detta problemet och om jag minns rätt så fick man röntga ett par gånger innan man hittade felet.

Fast jag hoppas givetvis att det är något mindre dramatiskt som t ex en sträckning.

När du säger vad han varit med om som valp så går mina tankar till en flisa som gått loss i armbågen då och som sen hamnat rätt igen. Den kan ha lossnat nu igen. Om den fortfarande ligger fel när ni kommer till vetten så bör det synas tydligt på röntgen, har den lagt sig rätt igen så syns troligtvis inget. F d grannens tik hade detta problemet och om jag minns rätt så fick man röntga ett par gånger innan man hittade felet.

Fast jag hoppas givetvis att det är något mindre dramatiskt som t ex en sträckning.

Tycker också att det låter som något sådant.

Aliide..Hur klämmer du? Har du känt igenom ryggen tex, tänker att problemet kan ju sitta högre upp. Klämt på alla tår?

För vår del verkar det som att det är infektion/blodförgiftning. Choice stack nämligen efter en katt i torsdags, dvs rivstarten. Vi trodde inte hon fick tag i katten, men det sitter två yttepyttesmå sår i "armvecket" och antagligen är detta roten till allt ont. Så vi har fått en kur penicillin och hoppas på det bästa.
Är det inte bättre i morgon så blir det nya besök.

Hur går det för dig Aliide?

Åkte in med Fisken i söndags. Han hade fortfarande mycket ont och smärtan satt lokalt vid armbågen. Efter undersökning blev det röntgen. Det var svårt för veterinären att ens klämma ihop armbågen ordentligt pga svullnaden.

Röntgen visade inget onormalt alls utan man konstaterade en mjukdelsskada. Det var svårt att precisera pga svullnaden. Så 10 dagar rimadyl och ett par dagar på tradolan samt strikt vila blev ordinationen.

Efter 2 dagar valde jag att ta bort tradolanet då han var mer vild än tam... Idag går han på alla fyra, ställer kanske ut armbågen något men rör sig obehindrat!

Veterinären sa; "Lycka till!" Jag tackade och han avslutade med: "... Med vilan alltså he he he..."

Så nu har vi i familjen ett helvete ett tag framöver ;)

Då håller vi tummarna för att han blir helt återställd när helvetesvilan är över :)

Du har min fulla sympati ... Jag tror jag skulle bli galen om jag var tvungen att halla min valpis lugn.:crazy:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 356
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 161
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar