Blivit tjockis! Hur ska jag banta honom?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Min pålle har vilat i 2-3 veckor då jag är skadad och inte kan rida.
Vi har dock lekt i ridhuset+ att jag ridit några gånger ändå, men han har blivit värsta tjockisen nu! :O

Ska försöka börja rida lite mer nu och undrar hur vad ni tycker jag ska minska på i matväg.
I vanliga fall äter han:
10 kg hö
1 kg musli (1,8 liter)
0,5 kg linfrökaka (0,8 liter)
0,3 kg betfor (0,5 liter)
+mineraler

När han vilat har han fått normal av hö, betfor, linfrökaka men bara skrammelmusli.

Sv: Blivit tjockis! Hur ska jag banta honom?

Min pålle har vilat i 2-3 veckor då jag är skadad och inte kan rida.
Vi har dock lekt i ridhuset+ att jag ridit några gånger ändå, men han har blivit värsta tjockisen nu! :O

Ska försöka börja rida lite mer nu och undrar hur vad ni tycker jag ska minska på i matväg.
I vanliga fall äter han:
10 kg hö
1 kg musli (1,8 liter)
0,5 kg linfrökaka (0,8 liter)
0,3 kg betfor (0,5 liter)
+mineraler

När han vilat har han fått normal av hö, betfor, linfrökaka men bara skrammelmusli.
Tror du inte att han kommer att gå ner i samband med att du börjar rida honom om du fortsätter med den foderstat han fått när han vilat?

Det första man tar bort när man ska banta en häst är kraftfodret o så ser man till o har en uträknad foderstat

Tycker inte du skall göra något utan fortsätta med den tidigare foderstaten nu när ni ska komma igång igen. Var han fin då av den så kommer han åter bli det ganska fort när ni kommer igång.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 078
Foder & Strö Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag. Så jag ska börja ge mer...
2
Svar
32
· Visningar
3 344
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka