Blivit svår att lasta

Astael

Trådstartare
Min häst har alltid varit lätt att lasta. Förra gången jag var iväg var han lätt att lasta på morgonen men efter att vi hade varit iväg och skulle lasta igen ville han inte gå in i transporten. Och även den här gången ville han inte gå in utan totalvägrar. Inte så att han slänger och stegrar men han fryser fast i golvet.

De två senast gångerna (då han varit svår att lasta) har vi haft en annan transport som går väldigt hårt (stöttigt). Den som kör honom nu har även kört honom tidigare så det är ingen skillnad på körstil. Dock har vi åkt ca 54 mil en längre sträcka en vanligt , då han innan bara har åkt ca 30 min och oftast med sällskap. Vad kan det beror på och hur får jag honom lättlastad igen ?

Sv: Blivit svår att lasta

Har haft likande problem. Men så tog vi vanliga longerlinor och bara höll emot, itne drog men bara så han kände stöd och han gick in på en gång. Så nu har vi med linor varje gång men efter att ha tagit linorna några gånger så behöver han dom inte längre. Hur gammal är din häst? Om h*n är ung så kanske den bara vill trotsa och testa gränser?

Russet jag har (lånar henne av en vän) verkar vara en humörhäst angående det här med lastning. När vi hämtade henne, gick hon raka vägen på finkan. Sedan när vi skulle tävla den 10:e augusti så var hon väldigt kinkig. Hon vänder arslet till en och är en riktig bitch, hon kickar och ja .. :smirk:

Jag går raka vägen mot finkan, hon stannar, jag stannar och håller hårt i grimskaftet (hon har kedja under hakan, så det gör ju ont på henne ..) då hon går framåt får hon beröm. Men jag brukar få backa henne och gå fram till finkan flera gånger .. hon kliver upp på lämmen men kastar sig bakåt .. :smirk:

Men ja, jag har inga direkta tips .. tålamod och lugn :D

Jag tror att det kan ha nånting att göra med finkan på mitt russ med, vi har haft olika finker (då vi inte har ngn egen :() Men, det kanske är ngt liknande med din häst med ? Att han kanske tycker det är obehagligt att åka i den finkan ... ? :)

Han är 16 år vi testade med linor igår och det gick inte, men eftersom jag inte åkt iväg med någon hästkunnig vän så har det bara varit jag och en till som inte varit hästkunnig.

Han har ju aldrig kommit undan med sin trots mot att åka utan alltid åkt transport. Så han har ju aldrig vunnit.

Jag tror att det kan ha nånting att göra med finkan på mitt russ med, vi har haft olika finker (då vi inte har ngn egen :() Men, det kanske är ngt liknande med din häst med ? Att han kanske tycker det är obehagligt att åka i den finkan ... ? :)

Min kompis vagn går mkt mjukare samt är vaderadbommar ,sidor och luftig. Medan den vi hyr är hård och går hårt på vägen. Ska hyra en annan till nästa gången och så får vi se , samt träna honom lite innan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar