Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

E

entutre

Tänkte bolla lite ideér om min sits med er!

Jag har väldigt lätt för att säcka ihop i axlarna och ryggen när jag rider, dessutom har jag lätt för att hamna i stolsits och när jag travar hamna bakåt med överkroppen. Har också lätt för att spänna mig!

De senaste veckorna har jag under ridpassen försökt stenhårt att koncentrera mig på hur sitsen är och känna efter i kroppen. Jag rätar upp mig och försöker sitta rakt upp och ner på hästen, dra bak benen, slappna av osv...

Problemet är bara att jag får fruktansvärt svårt att orka hålla detta, jag märker efter att jag ridit att jag har riktigt ont i axlarna även om jag hela tiden har försökt slappna av i dem och armarna. Och att sitta rakt blir jag väldigt trött av!

Är det muskler som saknas? Eller är det tekniken? Ifall ni tror det är musklerna så vill jag gärna ha tips på stärkande övningar. Ifall det är tekniken vill jag gärna ha tips på hur jag ska göra för att orka hålla en bra sits.

Jag är tacksam för all hjälp!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Du ska absolut inte känna dig stelare efter att ha ridit. I magen kan jag få träningsvärk. Men om jag känner mig stel efter att ha ridit så börjar jag en felsökning.

Var noga med att du andas djupt och tar långa andetag ner i magen.
Hur är det med din sadel, sätter den dig fel kanske?
Har du några fysiska problem själv du är medveten om? Kanske behöver du gå på någon behandling för att få loss någon låsning eller spändhet.
Tränar du någon styrka, balans, kroppskontroll och smidighet utöver ridningen? Bålmusklerna är viktiga när man rider. Så att träna upp dem är mycket bra.
Stretchar du?

Just nu har jag bråttom. Så jag hinner inte skriva så mycket mer.
Feldenkrais är bra för att lära känna sin kropp och lära sig nya rörelsemönster och att slappna av i rätt muskler.

Om du känner att du stelnar till så kan du röra dig lite. Rulla axlarna, höj dem så högt du kan och håll kvar ett tag, sen slappna av och ev kan du ruska loss lite spänningar.

Generellt så brukar man kunna trötta ut de muskler man är spänd i för att få dem att slappna av. Så tex med dina axlar, dra upp dem utav bara :devil: och håll kvar länge, upprepa och sen slappna av mellan gångerna.

Lycka till!
Återkommer med mer tips om ingen annan skrivit dem när jag får tid igen.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Har din häst stor gång med mycket ryggrörelser?

Att sitta i balans är jobbigt och kräver mycket muskelstyrka från bålen. Men det är ju också möjligt att du spänner dig mer än vad som är nödvändigt. Svårt att svara på utan att se dig rida.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Det låter som ett teknik- och muskelproblem. Öva mer och mer så kommer det. Det tar tid att orka. Glöm inte bort att andas bara. Jättelätt att glömma när man koncentrerar sig så hårt. Det är dessutom både hjärnan och kroppen som superkoncentrerad så blir det dubbelt så jobbigt. Kom ihåg att andas för att suresätta musklerna så kommer du att orka mer. Det är bra att du försöker slappna av. Fortsätt som du gör så kommer kroppen sen att hitta en ny, bättre position som den trivs med.

lycky, lucky :bump:
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Det är nog både muskler och kanske sadel som Tua skrev.

Du fick bra råd. Träna själv, jag vet inget om feldenkreis men däremot vet jag att yoga är bra för kroppskontroll bla.:idea:

Men be någon tränare kolla hur du sitter i din sadel också.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Du kan börja med att titta upp och fram.
med sänkt blick = man kutar sig gärna och spänner sig!

sen bör du kolla om du har en sadel som passar dig.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Tack för tipsen hittills allt låter mkt vettigt!

tuaphua: Jag har ingen egen häst så jag har inte en sadel som är anpassad efter just mig tyvärr. Fast det känns som om man borde kunna sitta hyfsat i alla sadlar?
Andas när jag rider har jag supersvårt för! Det blir att jag andas typ... Ryckigt? Som att jag andas in eller ut lite varje gång hästen tar ett steg!? Finns det något knep för hur man ska kunna andas "normalt"?
Tränar gör jag ju inte :angel: Det är därför jag skrev här, ifall någon kunde komma med lite tips på hur man kan träna upp bålen hemma!

Det där med att rulla eller spänna axlarna riktigt ska jag ta och testa!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag har faktiskt fått koll på min blick, har tränat o tjatat på mig själv jääätte länge. Det hjälpte inte så mycket dock men det är bättre när jag tittar upp.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Yoga vill jag börja med men jag har svårt för att boka upp mig i en kurs. Har du några tips på övningar man kan göra själv hemma?
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jo, det är ju så att man inte kan hjälpa nån utan att se dem live men jag tänkte mest fråga här som lite bollplank.

Sen ska jag väldigt snart böerja träna för en vettig tränare igen och denna gången verkligen be dem om hjälp med sitsen! Men jag vill ha tips som klarar mig tiden fram tills dess, så att säga!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag hoppas att kroppen o jag kommer på hur vi ska göra så småningom ;).

Jar du några käcka tips på hur man andas bra när man rider? Jag har som jag tidigare skrev jätte svårt att andas när jag rider och det blir "ryckigt" andning i varje steg hästen tar. Vad jag än försöker ändras det inte och det gäller alla olika hästar, har haft problemet sen jag började rida!
Några bra tips angående det där med andningen?
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag försöker jobba mycket med min sits nu,till andningen har jag inte kommit ännu:o,men man ska ju andas djupt,ända ned i magen.
Eftersom jag haft diskbråck tidigare får jag inte säcka ihop i axlarna och ryggen så jag har ridit med ett spö bakom ryggen och mellan armvecken el hur man nu ska förklara det:confused: Känns väldigt överdrivet i början men man vänjer sig,man kan ju börja med att ha det när man skrittar fram.Åker armarna fram sprättar spöet iväg!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag hade börjat med att kolla upp ev. spänningar hos en massör/ sjukgymnast/friskvårdsterapeut, behöver du hjälp av en kiropraktor ska de kunna hänvisa dig dit.

Efter att jag uppsökt en massör/friskvårdsterapeut blev det 10 gånger lättare att hitta rätt med också 10 gångder så svårt eftersom man nu började använda de stabiliserande musklerna. Det hjälpte mig massor, har fortfarande långt kvar men det går bättre.

När du har kollat upp din kropp, sitsträning när någon longerar dig! Absolut det bästa man kan göra om man har möjlighet. Men då gäller det att den på marken är stenhård.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Yoga vill jag börja med men jag har svårt för att boka upp mig i en kurs. Har du några tips på övningar man kan göra själv hemma?

Finns nog massor om yoga på nätet om du söker. Bra för balans och stabilitet.
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag är kutryggig och tycker det är jättesvårt att med muskelkraft räta upp axelpartiet. Du ska få en yogaövning som fungerar bra för mig, det är en solhälsning:

1) Stå med fötterna ihop och handflatorna ihop framför bröstet (du vet sådan där meditationsställning med händerna) Andas djupt och lugnt in genom näsan och ut genom munnen, du kan hålla emot lite med läpparna så att du måste trycka ut luften lite grann, det gör att magen slappnar av "inuti". Känn att ryggraden är mjukt rak uppåt och att du inte svankar, axlarna sänkta och tyngden på hela fotsulorna. Yoga handlar mycket om att vara medveten om hela sin kropp.

Rörelserna i fortsättningen använder din kropp som luftpump, så när du sträcker, låter du luften strömma in i hela lungorna och när du fäller ihop låter du luften strömma ut ur kroppen.

2) INANDNING: Ta ett litet steg åt höger så att du får fötterna höftbredd isär. "Släng" samtidigt ut armarna åt sidorna och sedan uppåt och bakåt samtidigt som du böjer dig bakåt och tittar i taket. Försök tänka att böjningen i ryggen ska vara jämn hela vägen så att inte svanken böjs för mycket. Gör det försiktigt första gångerna! Ta ut rörelsen mer och mer i takt med att du känner att det fungerar.

3) UTANDNING: Sätt ihop fötterna samtidigt som du fäller kroppen framåt i höftern som en fällkniv, sätt händerna i golvet på var sin sida om fötterna. Sträva med magen mot knäna så att inte svanken pekar utåt mer än nödvändigt, hjässan ska vara som om du skulle ställa dig på huvudet, inte pannan mot golvet alltså utan hjässan markparallell.

4) INANDNING: Med händerna kvar i golvet, lyft huvudet och titta framåt.

5) UTANDNING: Fäll huvudet nedåt igen, häng och fortsätt trycka svanken mot låren.

Alt 6a) Om du vill avbryta här så låter du hjässan fortsätta peka mot golvet och reser dig upp genom att rulla upp ryggraden kota för kota, räta upp huvudet sist, kliv isär med fötterna, släng armarna uppåt/bakåt och titta i taket igen samtidigt som du andas in hela vägen upp. Andas ut och kom tillbaka till utgångsläget. Upprepa 10 ggr, tänj lite mer och mer gång 4 och framåt.

Alt 6b) Med händerna kvar i golvet andas du in, kliver bakåt långt med ett ben (böj andra knät) och sätter i tårna och knät i golvet. Släpp händerna, balansera på fot, knä och tår samtidigt som du för upp armarna ovanför huvudet, sätter ihop handflatorna, sträcker armarna tillsammans uppåt/bakåt över huvudet och böjer ryggen bakåt och tittar i taket.

7) UTANDNING: Sätt tillbaka händerna i golvet, lyft knät från golvet, kliv bakåt med andra foten och sätt i likadant som andra foten, så att du står i armhävningsställning. Böj armarna så att bröstkorgen kommer närmare golvet och tryck kroppen lite bakåt i lägsta läget.
8) INANDNING: Skjut kroppen framåt med tårna och händerna, sänk höfterna mot golvet samtidigt som du rätar på armarna och böjer ryggen bakåt, titta i taket.

9) UTANDNING: Böj armarna och låt överkroppen gå tillbaka nedåt så att axlarna kommer ned mot golvet igen men fortsätt genom att lyfta rumpan mot taket genom att skjuta ifrån med händerna och trycka axlarna i riktning mot dina fötter, så att du står som ett upp-och nervänt V. Snegla mot naveln och sträck ut nacken. Här kan man stå och andas lugnt 5 andetag om man orkar.

10) INANDNING: kliv fram med andra foten mellan händerna, sätt ner bakre benets knä i golvet, lyft händerna ovanför huvudet, sätt ihop handflatorna och sträck armarna uppåt/bakåt, böj ryggen bakåt och titta i taket.

11) UTANDNING: sätt ner handflatorna i golvet, titta i golvet och kliv fram med bakre benet, sätt foten bredvid den andra mellan händerna. Räta på benen och låt hjässan hänga mot golvet, försök trycka in svanken mot låren.

12) INANDNING: rulla upp ryggen kota för kota med huvudet sist, kliv isär, släng armarna utåt/uppåt/bakåt, titta i taket.

13) UTANDNING: gå tillbaka till startläge med fötterna ihop och handflatorna ihop. Andas en stund, upprepa alltihop 10 ggr, tänj mer gång 4 o framåt.

Om man inte når golvet kan man ställa en pall eller stol med tvärslå att ha händerna mot när man behöver. Var inte för ambitiös i tänjningarna från början utan håll dig väl innanför ramarna, likaså är det bra att ha gjort något annat före så att kroppen är uppvärmd, jag klarar själv inte av detta direkt på morgonen, då får jag ont i ryggen istället.

Från början är det svårt att få flyt men allt eftersom man lär sig rörelserna blir det som en enda lång flytande rörelse (med andningspaus i mitten) och det tar inte så lång tid att göra hela sekvensen 10 ggr. 3 tillfällen i veckan gör mig mycket rakare i ryggen och också friare i min andning på ett väldigt skönt sätt. Det kan också vara väldigt jobbigt för armarna men mycket är teknik, att använda rörelsen för att skjuta på i farten och inte så mycket att använda kraft. Det låter säkert väldigt komplicerat att läsa men prova! Man får många tillfällen till skratt från början men när man väl får det att fungera är det suveränt. Alla rörelser ska göras mjukt, försiktigt och kontrollerat så man hinner känna vart ens gräns är!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Att du orkade skriva allt:bow:


Jag gör en liknande solhälsning bla. Man måste komma ihåg att inte äta strax innan:cool:

Kl
Det finns nätsidor om yoga som förklarar grundprinciperna mm.
Finns även instruktionsvideor att köpa.

Det ger en medvetenhet om kroppen som jag tycker är bra för ridningen även om jag inte kan påstå att jag har kommit särskilt långt :angel: så har jag känt skillnad.:idea:
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Detta kanske låter lite knepigt men jag brukarpå att det är någon som har ett snöre mitt uppe på min hjälm, och att denna lilla grej alltid dre mig uppåt, ett annat tipps om man har lätt för att man kan rida på lite för långa tyglar så kan man tänka som så att man ha en badring runt magen med en anka framtill som man måste hålla händerna framför......lite knasiga tipps från mig!!
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

hmmm....måste be om ursäkt, skrev jue hur slarvigt som helst, på inlägget förut!!! är det ngn som inte förstår ett dugg så får ni fråga!!
ursäkta igen *leer*
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Jag brukar börja med att försöka hitta en avslappnad sits det första jag gör efter uppsittning. Känna efter om jag spänner mig ngnstans, andas ut, känna efter om jag har lika vikt i stigbyglarna och, som min tränare är på mig om - att inte svanka...
Om jag känner att jag spänner mig efter en stund, så sträcker jag tex en arm så högt jag kan, eller ställer mig upp för att sedan sätta mig avslappnat.
Har du provat att vissla?
 
Sv: Blir trött och spänd av att ha rätt sits!

Tackar tackar för en konkret övning man kan göra!
Ska definitvt prova detta så snart jag kan. Har som funderat på att börja med någon sorts träning hemma men ej haft några ideer på vad som kan vara bra för just mig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 491
Senast: fio
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 539
Senast: Milosari
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 039
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp