Blir tokig!!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!!

Jag håller på å bli tokig på min katt just nu...

Hon har börjat med så mkt dumheter på sista tiden..

Hon har börjat å kissa i läderfåtöljerna så vi måste ha dom "välta" för så fort dom står normalt så går hon å kissar i dom...

Hon har även kissat i en ikea kasse med nytvättade kläder i...

Hon har försökt kissa i en skinnpuff som ej var fylld...

Jag undrar varför hon har börjat göra så här? Finns det även några bra tips på hur man får henne att sluta?
Hon är rumsren å går på lådan annars...

Urinvägsinfektion?

Jag skulle nog gå till veterinären och kolla om hennes beteende beror på urinvägsinfektion.

Hälsningar
Marianne

Sv: Blir tokig!!

Då kan vi utesluta könsmognad iaf. Troliga skäl kvar är urinvägsproblem eller protestbeteende. Ta henne till veterinär och kolla urinvägarna, om hon är frisk får ni börja arbeta på beteendet. Vad som kan ha utlöst det och sedan försöka komma till rätta med det, men först är det bra att ta reda på om hon är fysiskt frisk eller inte.

Okej då ska jag höra med vet. om det nu skulle vara en urinvägsinfektion men det tror jag inte... Jag tror hon gör så när hon känner för å vara "dum" eller när hon tycker att vi är dumma för hon börja göra det för ett tag sen då vi inte var hemma.. Nu har vi henne ute på dagarna om vi är borta för då vet vi att hon inte kan hitta på något dumt..
Hon kan även välta blomkrukor å sånt om hon vill "protestera" för att vi varit borta för länge...

Men vad kan jag göra för å bli av med dessa dumheter?

hon blev kastrerad lite sent när hon var runt ett halv år.. Nu är hon strax över 1år så det kan ju vara nått sånt könsbeteende iaf.. För hon har ändå gjort så här ett tag nu...

Okej då ska jag höra med vet. om det nu skulle vara en urinvägsinfektion men det tror jag inte... Jag tror hon gör så när hon känner för å vara "dum" eller när hon tycker att vi är dumma för hon börja göra det för ett tag sen då vi inte var hemma.. Nu har vi henne ute på dagarna om vi är borta för då vet vi att hon inte kan hitta på något dumt..
Hon kan även välta blomkrukor å sånt om hon vill "protestera" för att vi varit borta för länge...

Men vad kan jag göra för å bli av med dessa dumheter?

Hon gör inte detta för att vara dum. Katter tänker inte på det sättet. Är det ett protestbeteende handlar det helt enkelt om att katten inte mår helt bra och det här är hennes enda sätt att visa det. För att bli av med problemet behöver ni börja nysta i vad som utlöst det.

Under tiden man försöker komma tillrätta med problemet kan man ge Clomicalm (psykofarmaka), det fungerar bra på en del "kisskatter" men för att effekten ska bli varaktig behöver man såklart försöka lösa själva grundproblemet.

Hon börja med detta ett tag innan vi tog å kastrerade henne efter det har hon fortsatt.. Därför trodde jag att det var ett könsmognadsbeteende men eftersom hon inte sluta me det när hon väl blev kastrerad så tänkte jag att det kanske är något annat...

Nej jag menar inte dum på det sättet utan att det skulle vara för att hon inte gillar att bli lämnad ensam...

Men jag får ta henne till vet. så dom får se på henne så det inte är något fel...

Var kan jag hitta clomicalm?? zoo?

Håller med sol, katter gör inte så för att vara dumma.
Någonting är fel, jag skulle ha beställt tid hos vetten det kan vara urinvägarna.

Jo jag får ta å göra det...

Jag har länge tyckt att hon kissar en del... Har liksom två katter hemma hos mina föräldrar å dom kissar inte alls lika mkt...

Hon börja med detta ett tag innan vi tog å kastrerade henne efter det har hon fortsatt.. Därför trodde jag att det var ett könsmognadsbeteende men eftersom hon inte sluta me det när hon väl blev kastrerad så tänkte jag att det kanske är något annat...

Nej jag menar inte dum på det sättet utan att det skulle vara för att hon inte gillar att bli lämnad ensam...

Men jag får ta henne till vet. så dom får se på henne så det inte är något fel...

Var kan jag hitta clomicalm?? zoo?

Clomicalm är receptbelagd psykofarmaka så det krävs mao. att en veterinär skriver ut det till dig och övervakar behandlingen.

Men en sak som jag inte fattar är om hon nu har urinvägsinfektion vrf skulle hon då envisas med å kissa i fåtöljerna? Nu kan hon inte det eftersom dom ligger men så fort jag tar upp dom så kissar hon i dom.. De kan ju liksom inte ha å göra me det tycker ju jag då eller? Å hon kissar inte i soffan eller nått sånt utan då går hon till sin låda...

Men en sak som jag inte fattar är om hon nu har urinvägsinfektion vrf skulle hon då envisas med å kissa i fåtöljerna? Nu kan hon inte det eftersom dom ligger men så fort jag tar upp dom så kissar hon i dom.. De kan ju liksom inte ha å göra me det tycker ju jag då eller? Å hon kissar inte i soffan eller nått sånt utan då går hon till sin låda...

Fåtöljerna kanske ses som näst bästa alternativet. Det är inte ovanligt att katter med urinvägsproblem kopplar smärtan kissandet innebär till lådan och därför slutar kissa på lådan. Då försöker de hitta andra ställen istället, mjuka och grävvänliga platser.

Men hon går på lådan å det verkar inte som om hon lider av å kissa... Hon går nästan alltid på lådan förutom när vi har fåtöljerna nere... Å att hon en gång har kissat i en ikea kasse... Vi e nu noga me att inte ha ställen som går att kissa i framme...

Tycker inte att fåtöljen är något mjukt å grävvänligt ställe precis...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 350
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
777
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama