Blir tokig på hästskrället!!

YorkWann

Trådstartare
:crazy: Det går ett tag, och allt är frid och fröjd, men sen är viss mat inte god längre, hur man än bär sig åt. :smirk:
Har iaf glatt mig åt att han nu äter VISS pelleterd mat (ganska mkt från hippos sortiment, dock ingenting från krafft :crazy:)
Så, VAD kan jag ge i stället eller uppblandat med luserne. Och melass eller betfor går han inte på.... :crazy:

Någon som haft liknande problem och vad har ni gjort?? :confused:
Ska tillägga att han inte har ont någonstans, samt att han inte har tråkigt, sen är han alltid pigg och glad. :) Vi tränar för instruktör 1 gång i veckan, han löshoppas, rids i skogen, longeras, prommenera m.m.
 
Behöver hästen verkligen kraftfodret?
Kanske den klarar sig på bara hö...
Många fritidshästar skulle klara sig på en foderstat med bara hö(om man har hö av bra kvalitet) oftast så är det bara högpresterande hästar och hästar som går på grovfoder av sämre kvalitet som behöver kraftfoder. Om hästen är pigg och framåt kan man ju annta att den mår bra så det kanske bara är så enkelt att den inte har ett behov av kraftfoder. Har du en uträknad foderstat?
 
Ja, jag har en uträknad foderstat. Det är mest lusern han får i krubban, för att tillgodose bristerna i höet, och ja, han behöver krafftfodret, eftersom han motioneras varje dag också. :) :crazy:
 
Min tanke är också att det är väl inte helt nödvändigt att "tvinga" i honom kraftfoder?
Som det står i inlägget här innan så räcker faktiskt oftast de får hö, även om de "går varje dag"... För så länge det inte är en häst i HÅRD träning så borde det räcka.(bara det är tillräckligt mycket av höet o god kvalite)

Gillar han alltså inte ens betfor? Eller havre?
För lusern kan jag förstå inte är så gott kanske... (dessutom är lusern GROVfoder)
För annars kanske du kunde ge honom bara ett par nävar av t ex betfor eller havre (eller något annat han tycker är gott)
och blanda i mineraler och SOJA i det? Då får han ju i sig protein den vägen...

;)
 
Jo, säkert skulle han ju klara sig på bara hö, men samtidigt vill jag ju veta att han får i sig allt han ska ha. (Haft mkt besvär med hans mage, foderstrupsförstoppning osv) Jag fortsätter att ge honom allt krafftfoder, för han får ju i sig lite iaf. Konstigt nog äter han mineralerna.... :crazy: Medan han inte skulle tänka sig att äta krafft grund tex. :confused:
Men nu är det ju inte långt kvar till sommarbetet och då brukar allt ordna sig. :d :D Han får väl pilla ut sina favoriter tills dess. :crazy:

Och ja, tänderna kollas varje halvår av en utb. hästtandläkare, eftersom han börjar bli lite till åren. ;)
 

Liknande trådar

K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 166
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp