Blir sååå trött...

M

Morgondagg

... på hästfolk som inte verkar ha någon koll. Har två olika hösilage i vårat stall, båda riktigt bra, det ena lite bättre dock. Nr 1 har en Smrp/MJ-kvot på 7, årets och Nr 2 har en kvot på 6.2, fjolårets, analys gjord i april i år. Nr 1 har lite högre TS (63%) och är "finare" i strukturen medan Nr 2 är aningens grövre och lite lägre TS (52-53%). Drar inte alla exakta värden men per kg TS skiljer de sig inte nämnvärt, MJ 9.5-10.5, SMrp 60-75 någonting.

Nu har värsta rabaldret börjat om att hästarna inte vill äta Nr 2, det är för mycket klöver i det, det håller inte hästmatkvalité, det luktar illa osv osv, så de vill försöka få han som har stallet att köpa in annat när Nr 1 tar slut. Själv har han bett oss att blanda de två hösilagen för att få det bättre att räcka längre men det är det i princip ingen som gör. Det enda "felet" är att det är blött (52%) vilket gör att det luktar lite skarpare än det andra och att det är lite grövre i strukturen då det är taget lite senare.

Alternativet är ju att annat köps in och att stallhyran måste höjas eller att alla får köpa eget grovfoder.
Hur kan man lite snyggt förklara för det första att det inte är något fel på nr 2 och att det med största sannolikhet kommer att bli jättesvårt att hitta något med "bättre" kvalité med så här bra näringsvärden i de mängder som behövs till vårt stall och lägg därtill de ökade kostnader det medför.

Som sagt, jag blir så trött....
 
Sv: Blir sååå trött...

Om du är trött kan du ju gå o lägga dig :idea:

Mina hästar gillar inte klöver i övht....och dom slipper :D
 
Sv: Blir sååå trött...

"bortskämda" var det första jag tänkte...

försök förklara för dem att det är svårt att få tag på grovfoder med bra värden i år, de borde ju förstå varför, med tanke på vilken varm och solig sommar vi hade =)

Ta sen reda på vad det skulle innebära för kostnad, lägg på lite extra för stallägaren vill väl ha lite för besväret att göra sig av med de sk "dåliga" balarna och köpa nytt...
 
Sv: Blir sååå trött...

Morgondagg skrev:
Hur kan man lite snyggt förklara för det första att det inte är något fel på nr 2 ...

Först o främst kan man ju alltid ta en hygienisk analys på foder 2 för att se om det finns några skadliga svampar o bakterier som gör att dom inte vill äta av detta. Om detta visar sig rent så är det förmodligen inte av den anledningen som dom ratar detta.

Sen kan du ju alltid hävda att foder 1 med ts 63%, där har det mer eller mindre inte skett någon mjölksyra bildning varvid fodrets lagringsstabilitet kan vara avsevärt sämre än foder 2. Som ett riktmärke brukar man säga att ts-halter över 65% där krävs det gastät lagring och det har vi knappast i storbalarna och då är det gastäta torn som gäller :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Blir sååå trött...

Var på föreläsning med Cecilia Müller som jobbar med dessa frågor och hon sa att TS halten till hästar helst ska vara 50-55. Dessutom var det bra med klöver även om många hävdar att man inte ska ge klöver till häst.
Gå in på SLU´s sida och läs mer om deras undersökningar.Kommer inte ihåg adressen på nätet men sök efter den.

MVH Tessa
 
Sv: Blir sååå trött...

Backprov skulle jag också ta på foder 2.
Hon skrev att det luktade illa. Som hemskt är det inte om det finns klöver med..
Hon kanske har förorenat foder..sånt luktar f-n

AM
 
Sv: Blir sååå trött...

Jag tror hon menade att de andra i stallet påstår att det luktar illa. Vilket kan innebära antingen att det luktar illa eller att det luktar som ensilage ska...
 
Sv: Blir sååå trött...

det tar ett tag innan hästarna vant in sig på att äta ensilage. kan vara därför dom andra säger att pållarna inte äter det.....
bara en tanke.... har du sagt det till dom? eller dom äter inte det överhuvudtaget?
annars äter dom väl när dom blir hungriga... :devil: :smirk: :D
 
Sv: Blir sååå trött...

Nu ska jag erkänna att jag faktiskt har "testat" de hästar som de säger inte äter av det och gett en _liten_ tuss innan kvällsfodring och de knaprar glatt i sig utan minsta fundering. Däremot visst, jag ser ju på min häst att lämnar hon något någon gång så är det Nr2 men det är som för en annan, blir man serverad två saker och inte orkar äta upp allt lämnar man ju det som man kanske tycker minst om även om man inte tycker att det äckligt.

Det där med lukten beror ju som du säger på att det är blötare. Det luktar absolut inte illa för att vara hösilage utan det luktar just som blött hösilage gör men hur förklarar man det för en som avskyr hösilagelukt och tydligen inte luktat på ett dåligt hösilage någon gång? Det är kanonfint packat, inga hål, inte minsta tillstymmelse till lite mögel i en enda bal som vi haft, inga jästprickar heller.
 
Sv: Blir sååå trött...

Det finns ju klöver naturligt ute när de betar så varför skulle det inte vara bra? Har jag aldrig hört. Det är ju inte så att allt är klöver i Nr 2, bara mer än vad det finns i Nr 1 som det inte finns något knappt..
Ska leta efter de artiklarna, Cecilia är bra och en person jag har stort förtroende för. Tack för tipset! :)
 
Sv: Blir sååå trött...

Det är som alpha skrev, det luktar alltså inte illa, bara som hösilage brukar göra och jag har luktat på många dåliga hösilage och detta är det inget fel på. Det är nog tyvärr så att de andra inte vet hur hösilage luktar.
Baktprov är ju dock aldrig fel, kanske skulle kunna föreslå de för det lär ju bli billigare att göra det än att behöva köpa in nytt foder som med största sannolikhet har sämre värden än det vi har.
 
Sv: Blir sååå trött...

Har inte hunnit nämna det men det känns så naturligt på något sätt att jag inte tänkte på det. Som jag svarat tidigare så testade jag lite och gav en liten tuss till bla en som "vägrar" att äta (enl ägaren) och hon knaprade glatt i sig det men hur kan jag säga att hon minsann åt när jag testade.... :angel:

Tack alla för tipsen, ska se vad jag kan göra annars kanske det snart finns ett hösilage med bra värden, för att vara i år, till salu.... Högstbjudande? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir sååå trött...

"Mina hästar gillar inte klöver i övht....och dom slipper".

Vi har både röd och vitklöver i våra hagar och det första hästarna tar är klövern och sedan går de på grässorterna.

Trodde hästar gillade klöver?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 762
Senast: Korven
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp