Blir så arg, mögligt hösilage! *snälla snabbt svar*

N

Ninne77

Köper hösilage av en STOR hösilage producent! Var för ngn vecka sedan och köpte 11st 35kg balar och har funnit mögel vid öppnande i 4 av 9 hittils! Det är inte lite mögel utan de är täckta på hela undersidan (den som legat mot marken) och vissa även på långsidan av ett vitt spindelnätliknande ludd.

Vi har varit så försiktiga i hanteringen från leverantören och tills de läggs i vårt stall. Vi lägger dom inne i stallet på golvet, visst ska det inte påverka balen vilket underlag de läggs på? De ska väl inte kunna påverkas av ngt yttre förhållande så länge inplastningen är felfri? Jag menar att de ska väl kunna ligga direkt på stallgolvet och inte på pallar?

Ska ringa leverantören och prata med honom nu, jag har nämligen bokat upp 100 balar till hos honom och jag kan inte acceptera minsta mögel eftersom jag har en bronkithäst! Visst kan en och en annan bal bli dålig men FYRA av NIO är väl inte acceptabelt?!

Snälla du som har en stund över ge mig lite mer kött på benen inför mitt samtal till leverantören! Mvh Ninne77

Sv: Blir så arg, mögligt hösilage! *snälla snabbt svar*

Du får ringa o prata med dom. Ofta ersätter de med nya bala om det skulle vara så att många är dåliga.

Om det är en seriös leverantör så ersätter de balarna. UNderlaget ska inte påverka, så länge balarna är oskadda. De kan ju jämföras med konserver!

Det kan vara så att det här vita möglet med spindeltrådar är ofarligt, det bildar någon sockerart och inte gift. Men ensilaget måste dofta gott. Det är det andra möglet i ensilage som är mörkt, klumpigt och kan få blåa nyanser som tyder på att det kan vara kadaver, eller mkt jord i. Om jag har lite " spindeltrådar, då bryr jag mig inte, men tar ändå bort, eller ratar balen helt, om det är mycket. Skriver tråd här för att höra om någon annan har fått samma info om vitt mögel som jag???

Jag tycker ändå inte att du ska acceptera detta när det är så mycket och du har köpt dem, det kanske kan bero på att det är för lite plast om, kolla det, så ska jag höra mig för hos ndra vad de tror orsakar det hela.

Sockerutfällningar är inte luddiga. Mögel brukar vara luddigt.

Svarar alla :-)

Arabia- Tack för ditt svar!

Texaz: Tack för ditt svar, anledniongen att jag undrade var för att om man lägger den å stallgolv blidas ju lite kondens under den, jag var orolig för att det kunde vara detta som ställde till det för mig. Men som du säger är det helt tätt så ska det ju nte ju inte kunna ske.

Ginnies: Tack för ditt svar!
I de tre första balarna har de varit helt täckta på undersidan och någon har även haft på långsidan, dessa har jag kasserat.
2:a balen som jag fick öppna idag hade "bara" lite spindeltrådar i ena kanten och sen såg den för blotta ögat OK på resten så där rensade jag bort det och gav från den balen.
Men jag väntar spänt på ditt svar från din andra tråd och se om andra här har fått samma info som dig.

Till alla:

Jag ringde nyss leverantören och talade med honom. Han blev såklart väldigt förvånad och undrade hur det såg ut osv. Han undrade om jag inte kunde rensa bort det och ge ändå, jag förklarade att jag har en bronkithäst och min tollerans för mögel är såvida nästan = 0! Förklarade att tre har jag kasserat helt och den fjärde har jag sorterat och gett ändå. Han sa att nästa gång vi kommer och hämtar vilket blir imorgon så får jag nya balar för de jag har fått kassera, fast han lät INTE så jätte lycklig och glad kan jag säga.... Men visst har jag rätt att ställa kravet på ett friskt foder jag betalar dock väldigt mycket för en bal! Hästen äter hö för 60:-/dag och då får det banne mig vara Ok!

Det låter ju faktiskt som mögel. Det måste blivit något allvarligt fel vid plastningen eller vid hanteringen. Kanske har de plastat när det regnade?

Det kan bildas jäst i balarna som kan förväxlas med mögel. jag har dock aldrig sett jäst som bildar trådar.

Mögel skall ju inte accepteras oavsett om hästen har bronkit eller inte. Det är inte nyttigt att äta heller även om man skulle bortse från luftvägsproblem. Tex kan ston kasta av mögligt foder.

javisst måste det vara mögel, eller hur.

Ser att du bor i skåne du oxå och då kan jag berätta att han tog hösilaget under den varma perioden vi hade innan midsommar var det va? Då det var så fint väder och det inte kom en droppe regn och det är det som gör mig så undrande. De yttre förutsättningarna för att göra ett bra hösilage och även hö måste ju varit väldigt goda under den perioden. Ska ge mig ut i stallet och fota en av balarna sen och räkna lagerna plast, men jag tror de är välplastade för det är mkt plast att skära igenom.

javisst måste det vara mögel, eller hur.

Ser att du bor i skåne du oxå och då kan jag berätta att han tog hösilaget under den varma perioden vi hade innan midsommar var det va? Då det var så fint väder och det inte kom en droppe regn och det är det som gör mig så undrande. De yttre förutsättningarna för att göra ett bra hösilage och även hö måste ju varit väldigt goda under den perioden. Ska ge mig ut i stallet och fota en av balarna sen och räkna lagerna plast, men jag tror de är välplastade för det är mkt plast att skära igenom.

jag blir lite nyfiken på vad som har hänt här. Vi hade ju översvämningar i vissa delar av Skåne i sommar. Kan balarna ha legat i vatten kanske?

Haj igen!
Har kollat runt lite med folk som jag vet vet. Det vita kan vara jästsvampar, om det är det är det i regel som prickar. Jästsvampar är ofarligt. MEN indikerar ändå på att syre kommit in i balen, då de behöver syre för att växa till sig. Och just tillväxt av jästsvampar banar vägen för mögel, som också är vitt och lite mer utflutet. Möglet bildar då sporer som hästar är känsliga mot. En ensilagebal ska vara anaerob, alltså syrefri, det vita, vad det än är, visar att det inte har varit så, eller är så. Sedan finns det ju annat mögel som har andra färger. Följer tråden för mer info till mig själv och skriv hur det gick, om de nya balarna var bra.

Här finns bild på de "vanliga" vita prickarna och även information.
http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Kan tillägga att just små rundbalar med ensilage är extremt svåra att lyckas med och blir ofta mögliga. Vet ett antal odlare här omkring som slutat att tillverka dem. Justa för att ungefär hälften kom tillbaka p g a mögel.

Senast ändrad:

Våra amkossor, som inte är så känsliga, får våra balar med detta vita och är fullkomligt galna i det.

Är balarna intagna som småbalar eller ompressade från storbal?

Småbalar generellt är ofta känsligare, kan ha med plastningen att göra. Enligt vissa producenter är det fortfarande svårt att få mindre balar bra vid plastning. Då uppstår dessa massiva mögelangrepp som du beskriver. D v s inte fläckvis som vid t ex hål i plasten, utan en hel sida som är helt täckt.

Annars kan det vara för lite plast, för torrt material (som stuckit mikroskopiska hål i massor genom plasten).

Du får gärna PM´a vilken leverantör det är, även om jag misstänker vem det är.

Ja man kan ju undra om det kan vara så? Vi har ju haft det väldigt översvämmat här hos oss.

Ska dit imorgon och hämta nya balar får se vad han säger då....

* fel inloggning *

Här finns bild på de "vanliga" vita prickarna och även information.
http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm

Kan tillägga att just små rundbalar med ensilage är extremt svåra att lyckas med och blir ofta mögliga. Vet ett antal odlare här omkring som slutat att tillverka dem. Justa för att ungefär hälften kom tillbaka p g a mögel.

Det låter fullt logiskt att det är som du säger. Det borde vara svårare att få bra resultat med små balar än med stora. Små balar är nog svåra att få lika hårt pressade och rent matematiskt är det mer yta i förhållande till volymen på en liten bale.

Dock kom nyligen en rapport från SLU som sa att det går lika bra att plasta in småbalar. Fast man måste ju inte tro på det. :smirk:

Detta är i fyrkantsbalar, men det gör kanske ingen skillnad?

Jag var länge inne på att ta storre balar på 100kg från en annan leverantör med ångrade mig i sista sekund för jag trodde att jag skulle få det bättre med småbalar... men nu vet i tusan om jag inte ångrar mig!

Små rundbalart är oerhört svårt. Har kört ett år, tror det var 1996. Mycket har hänt sedan dess - vill jag hoppas på 11 år! - men de rapporter jag får IRL verkar tyda på att det fortfarande är svårt att få just runda småbalar bra i plastningen.

Dessutom tycker jag rundbalarna är jobbigare att hålla på med än de många gånger större fyrkanterna (170 kg)

Balarna är intagna som småbalar.

I det du räknar upp så kan jag kanske börja misstänka ett av alternativen... jag ska få analysen imorgon men jag kan tro att det är ett ganska torrt hösilage, det känns nästan torrt som vanligt hö.
Ja det ska bli spännande och se vad analysen säger, återkommer!

Är balarna intagna som småbalar eller ompressade från storbal?

Småbalar generellt är ofta känsligare, kan ha med plastningen att göra. Enligt vissa producenter är det fortfarande svårt att få mindre balar bra vid plastning. Då uppstår dessa massiva mögelangrepp som du beskriver. D v s inte fläckvis som vid t ex hål i plasten, utan en hel sida som är helt täckt.

Annars kan det vara för lite plast, för torrt material (som stuckit mikroskopiska hål i massor genom plasten).

Du får gärna PM´a vilken leverantör det är, även om jag misstänker vem det är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka