blir hovarna smalare då man har pg?

F

Fantasi

min häst som alltjämnt gått barfota tidigare är nu skodd med pg sedan ett par tre månader tillbaka pga hovbroskförbening.
hon har tidigare haft breda fina hovar men nu om man tittar framifrån så håller hovväggarna på att bli rakare, förmodligen blir det väl så eftersom de inte vidgar hoven på samma sätt som tidigare men jag behöver få det bekräftat så det inte är något fel.
båda hovarna är fortfarande fina och jämnlika men dock mindre och rakare sett framifrån.

Sv: blir hovarna smalare då man har pg?

Hovarna ska inte bli smalare av pg skon.
Kan det inte vara så att de har "flutit ut" förut, så det ser ut som om de är smalare nu??
Eller så växer det mera uppåt nu då hästen har skor på sig, kan den behöva verkas oftare?

hej!branta väggar är en följd av din hästs diagnos,inte pg-beslagen.Pga förbeningen tappar hoven sin naturliga stötdömning och får en försämrad hovmekanism som följd.
mvh Positivapuh utb.hovslagare

så då ska jag inte behöva vara orolig då?

jo nog kan dom ha varit lite utflutna oxå, men det syns att de växer rakare uppifrån om ni förstår vad jag menar..
det är väl inte så där gigantiskt mycket men så jag lägger märke till det..
jag tror inte hon behöver verkas oftare för så långa hovar får hon inte utan 8-9 veckor funkar jättebra, det är nästan så att hon Kan gå längre oxå..

tycker bara det är lite läskigt för jag har inte sett det förrän då vi skulle byta pg skorna första gången. har väl kanske inte tittat så noga heller..

Det ingår ofta i sjukdomsbilden att hovväggarna blir branta och hovarna drar ihop sig.Kan också få lite sprödare horn och tunnare väggar med tiden.

du som verkar kunnig, måste man ha pg året om eller kan man sko med annan öppen sko på sommarhalvåret, om man tänker på att inte rida på hårt underlag.

vid hovbroskförbening har ju hästen en försämrad stötdämpningsförmåga i hoven pga att brosken är förbenade.För att kompensera den minskade stötdämpningen skor man med pg-beslag.Vet ej hur mkt förbenad och hur halt din häst är,men fungerar den problemfritt med pg skulle jag nog inte ta av eller byta ut dom.

alltså det har ju funkat i alla år barfota eller skodd med vanliga skor, hovbroskförbeningen hade jag inte vetat om , om det inte var för att det i höst upptäcktes på rönken, då hon hade inflammationer i sina framkotor pga benpålagringari kotlederna. hon har alltså aldrig varit halt trots förbeningen och hade det inte varit för att hon rönkades pga av sin hälta hade jag aldrig vetat om det.., dock enligt veterinären så har hon grov hovbroskförbening.

det jag tänker är att jag tycker att hoven skall bli så instängd om man alltjämt har pgbeslagen på... Att man behöver lufta hovarna..

Jag skulle absolut inte ta bort pg-beslagen.
Risken är att hästen blir så pass dålig att den inte blir bra igen. Har själv varit med om en häst som jag var tvngen att ta bort pga detta.
Kanske att jag skulle kunna tänka mig att byta till vanliga skor men absolut inte barfota!

Hur läker pg-beslaget förbeningen?
Hästen har ju tydligen inte varit halt av detta varför då sko?
Pg kommer att göra hoven trängre och kanske med trånghet över hovbrosken (som nu är förbenade-ajaj).
Som du säger kommer även hovväggen bli lite sprödare med tunnare väggar med tiden. Enl min övertygelse pga att hovmekanismen minskas så mycket med ett pgbeslag så tillväxten försämras.
Jag förstår inte hur det motiveras?

/T

En hovbroskförbening kan aldrig läka. Den är konstant...
PG-beslag är lite som stötdämpare. Det är inte pg-beslaget i sig som gör hoven spröd och dålig utan hovbroskförbeningen.
Sen sitter inte hovbrosket I hoven utan strax ovanför. =P

Jo jag vet var hovbrosket sitter. Det är dom små brosk-falangerna på båda sidor av hovbenet och går upp i ballarna.
Vad jag vill få fram är att hur kan ett pg-beslag som gör hoven trängre vara bra för sjukdomsbilden. Hoven tappar ännu mer av sin hovmekanism, utvidgningsförmåga och även stötdämpning.
All skoning försämrar hormkavliten.
Varför sko hästen med pg om den inte är halt är frågan? Pg läker inte hovbroskförbening.
/T

Tez1 skrev:
All skoning försämrar hormkavliten.
/T

Tja... allt är relativt. Min valack som hade hbf kunde inte gå utan skor. Det var endast med skor som man kunde få hans hovar att se bra ut. När jag tog av dem så gick allt käpprätt åt helvete!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 750
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar