Blir hästarna glupskare av mineraler?

K

knasan

Jag läste i en tidningsartikel i en av våra hästtidningar för något år sedan att de hade testat sej fram till att hästar blir glupskare av mer mineraler och nöjdare av mindre doser. Har ni märkt något?
Min feta, lättfödda häst i vila skulle behöva få sämre aptit! Nu när det är sommar och min häst inte får något kraftfoder alls, måste jag ändå ge den mineraler? Den går i väl avbetad hage på dagen och fodras med halm i stallet på natten. Och mineraler.
Skulle det räcka med mineralbalja e.d.? Kalkhaltiga mineraler behövs väl mest om hästen äter spannmålsbaserat kraftfoder, för att reglera Ca/P-balansen?

Sv: Blir hästarna glupskare av mineraler?

Läste en inte helt vetenskaplig undersökning som sa att grovfoderintaget minskade när hästarna fick mineraler. Skule iofs kunna vara logiskt om hästarna känner vad de behöver, vilket jag tror många gör, måste de ju öka intaget av grovfodret för att få mer mineraler om det är dåligt med mineraler i grovfodret.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix