Blir fölet som stoet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nirvana
  • Startdatum Startdatum
N

Nirvana

Låt oss säga att jag har ett sto som knappt går att gå fram till i hagen. Detta stoet är otroligt reserverat och skulle aldrig få för sig att låta sig bli kliad i hagen. Hon kan komma fram och hälsa på dig snabbt men går sedan ifrån dig eftersom att hon inte är så speciellt social. När du har henne i grimma kan du borsta och gosa med henne hur mycket du vill. Då njuter hon för fullt och står gärna länge och bli borstad. Men som sagt, i hagen är hon helt annorlunda. Där söker hon ingen som helst kontakt och går ifrån dig så fort du börjar klia henne någonstans.

Om man skulle ta föl på ett sådant här sto, skulle fölet bli likadant som stoet dvs reserverad och osocial? För man hade väl inte haft en chans att "komma åt" fölet om hon går iväg hela tiden?

Bara en tanke.. för de ston som jag har betäckt har alltid varit översociala och då har även fölungarna blivit det. :laugh:

Sv: Blir fölet som stoet?

Lite så kan det ju bli, men det är inget problem, anser jag.
Fast jag avlar ju hästar som ska prestera under ryttare/framför vagn, inte vara gosegrisar i hagen.

Mitt sto är normalt social. Första ungen är mer social än mamma, andra mer reserverad. Den tredje är bara en månad så henne kan jag inte uttala mig om.

Jag hade ett lite nervöst sto som jag fått tre avkommor av. Hon kom aldrig till dig i hagen på eget initiativ. I stallet var hon ibland lite hoppig. Jag köpt henne som 2-åring och hon var nervös redan då och trots massor med hantering, ridning och tävling blev hon enbart marginellt bättre. Men hennes avkommor blev helt ok normalt sociala. De går ju bara med stoet i 6-9 månader, sen har man de ju på egen hand.

Har man ett sto som är lite svårt socialt tycker jag absolut att man ska ha de avvanda fölen inne på box fram tills första betet så att man måste hantera dem varje dag. Borsta, leda, fodra ur handen etc.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 707
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka