Blir det för mycket? =S

E

EQL

Min häst behöver mycket tillskott nu och jag vill bara veta att han inte kommer få en chock eller nåt! :crazy::p

Han får detta just nu:

• Glukosamin
  • Magnesium
  • Örtmineralfoder
  • Olja

Har börjat ge honom kli nu också och då är ju kalk ett måste så det kommer han få också.

Men det är ingen fara kanske? (Nojig)

Sv: Blir det för mycket? =S

Oj, har du räknat på att allt det där verkligen behövs?

Vad ger du förutom allt det du räknat upp? Kraftfoder? Hö? värden på dessa isf?

*Glukosamin -läs på innehållsförteckningen vad det innehåller i övrigt, och räkna isf in det i övriga foderstaten.

*Magnesium- innehåller inte örtmineralerna/resten av foderstaten tillräckligt?

*Örtmineralfoder- Vad innehåller det, och hur mycket ger du? Jämför och lägg ihop med resten av de fodermedel du ger.
*
Olja- Av vilken anledning? Vilken olja ger du? Hur mycket? Och som med allt annat; passar det in i resten av foderstaten?

Ibland glömmer man att även det "vanliga" kraftfodret, och framförallt grovfodret innehåller en del nyttigt, de också...;)

Han får olja för att han är tunn och pälsen blir ju fin :)
Magnesium och Glukosamin sa gamla ägaren att han skulle ha så här lyder man order :p

Just nu får han 2,5 kg klippt korn uppdelat i 3 mål + 1 kg betfor och 0,5 kg kli
Vet inte värderna på ensilaget men kan kolla upp.

Ok, hade förra ägaren räknat ut att det behövdes, då? (Glukosamin brukar iofs visa sig om det behövs ändå, så där kanske man inte kan säga så mycket...)

Vad gäller kliet så är det ganska lite av fosforen som kan tas upp av hästen, så räkna ut hur totalfoderstatens Ca/P-kvot ligger. Det är en gammal "myt" att man alltid måste ge kalk tillsammans med kliet.

Okej, men kan man inte ge det för att vara på "säkra sidan" ? :angel:

Okej, men kan man inte ge det för att vara på "säkra sidan" ? :angel:

Man fodrar inte en häst genom o vara på den säkra sidan, en uträknad foderstat är A o O för en god hästhållning. Det är inte bra att få ett överskott/underskott av antingen det ena eller andra.

Baraför att förra ägaren gett Magnesium o Glukosamin betyder det inte att hästen verkligen behöver det.

Fytatfosforn i kli hämmar upptaget av flera mineraler och vissa aminosyror. Tror man att hästen har brist på just sådana näringsämnen är inte kli det bästa att ge i annat än kosmetisk mängd. Man vet inte riktigt vad som kommer hästen till godo.

Ser i din andra tråd att du överväger att köpa ett ganska kostsamt tillskottsfoder.
Att veta grovfodrets innehåll är viktigt av näringsämnen och mineraler för att du ska kunna ge hästen vad den behöver och inte stöka till det. Kanske innehåller grovfodret massor med magnesium t ex. Om du då ger mkt extra magnesium kan du störa kalkupptaget,

Kanske ligger dit grovfoder lågt i protein och det är orsaken till att den är tunn.

Så utgå från vad som finns i hästens grovfoder och lägg till det som specifikt fattas. HH

Fast det är inte orsaken till att han är tunn, jag har bara haft honom i en vecka ;)

Vad är orsaken då? Har han varit sjuk? HH

Efter bara en vecka kan man knappast se om hästen "tar sig" eller inte.

Jag skulle nog skippa tillskotten helt och ställa hästen på en normal, uträknad foderstat eller ett bra bete och sedan (efter ytterligare ett par veckor) bestämma mig för om tillskotten verkligen behövs.
Och då menar jag alla tillskott, även muskelbyggartillskottet i den andra tråden...;)

magnesiumet fungerar även som lite lugnande på både kropp och själ, jag läste det i någon hästtidning och provade och jag trodde inte alls på det men jag kan säga att på de vi provat det på har det fungerat för alla, en msk eller ett kaffemått/dag.

Hästar som varit stressade, som inte gått upp i hull osv.

Oftast så blir ju en mindre stressad av att inte gå småhungrig hela tiden när den inte kan koppla av så den får matro eller så har vi haft dem som bara storknat när krubban är överfull av ddiv kg kraftfoder.

vi försöker att fodra störst mängd hö/silage.

Obs detta är hästar som tävlas reg. höga klasser i hoppn. o dress.
så jag tror på när vissa rön säger att stråfodret lagrar mest energi och du slipper "sockerfallet" 5-8 timmar efter utfodring.

Självklart men om du försöker speeda häst innan tävling så kommer fallet därimellan dvs du får sämre prestation. Därför bättre att hålla ca 3-5 h mellan givorna och då framför allt ge grov foder/ hög fiberhalt. Detta borde vara självklart !!!!

En sak till att med grovfodret så får du ju inget fall alls kanske utan en jämnare sockerhalt dagen igenom, kanske xtra viktigt då man förväntar sig prestationer från hästen utöver de vanliga ridpassen..???

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka