Blinningar

Rotterö

Trådstartare
I dag sprang mitt sto och föl konstant i hagen. Full galopp eller trav. Så fort de stog still så hade de massa massa blinningar.
De va så svettiga så de rann om dom.
Jag har nu tagit in dom i stallet. Fölis bara sover nu.

Hur gör ni med alla blinningar.
Är dom ute trotts flugor blinningar mm
Vad har ni för bra tipps på medel att lägga på dom.
Funderade ett tag på att tvätta stot så hon blev ren i från svett mm. :confused: :confused:

Sv: Blinningar

Det är nog bra att tvätta ja, tror att insekterna dras till svett...
Sedan tycker ju jag att lappgubbens hästsalva är överlägsen när det gäller att hålla insekter borta, och den håller nästan ett dygn! Sök på nätet så hittar du deras hemsida :)

Skulle jag ha vart dig så skulle ja ha dem inne på dagarna o ute på nätterna...det är shychstast mot pållarna framför allt när det gäller fölet...
Vi tar in dem på dagarna när de e som värst o ute på nätterna...

Visst är det irriterande att de ska få förstöra sommaren för hästarna... :mad: :mad:

Tvätta du, eftersom de dras till svettiga hästar... :eek:

Lilla fölisen, lite trött efter allt kutande...stackarn...Men ja kan se framför mig hur söööt h*n är.... :)

Ja dom va inne till kl 19 i går. men då var det mygg knott.
Hon sprng nog 1 timme.
Jag tror faktiskt att jag skall ställa dom i grus hagen i natt. hon trivs bra där mindre flyg fä.
Ja skall tvätta henne så fort jag får en ledig stund.
tack

Ja det är ju det som e kruxet..de där j-a myggen/knotten kommer på nätterna o de är ju inte heller roliga...dock är det ju lättare att hitta ett bra medel för knotten att skydda dem med...Jag köpte "deo för hästar" hette det i gelform, ett mkt bra medel!!!Då kan man stryka på det med en svamp o inte skrämma dem med sprutor...
Vet ej hur det funkar på blinningar...Switch off är ju suveränt men hur är det att andvända med föl i närheten... :confused:
Jag ska införskaffa mig ett flugtäcke, tycker det verkar allra bäst... :p

Lycka till!!!! o ja har "tur" som bor i sthlm där vi inte har så mkt sånt oknytt, jag kan tänka mig att på västkusten är det inte kul... :crazy:

Täcke är säkert bra MEN
Nu när gubbe är så liten och busig fungerar det nog inte
Han hoppar och biter i hennes man. Då hade nog det täcket varit trasigt snart.

Får se hur jag löser myggen.
Jag tvättar henne, Torr häst på grushagen.
men lite flug medel.
Gräshagen ligger aldeles vid en åker med vall.

Näääää..va gulligt...ja fstår att det inte går me täcke med en sån liten buse... :love:
Du har inga bilder????

Söötis!! :love:
Jag har faktiskt tänkt köra in ett lass grus och lägga i ett hörn i sommarhagen, då kan de ställa sig där när de behöver slippa insekterna :idea: vi håller på att fixa lösdrift också, då kan de gå in när de vill :D

Jag försöker se till att det finns tillräckligt mycket buskar osv i hagen som de kan söka skydd i och stå och klia av sig äcklena när de kommer.
Mot knotten har jag swich eller vad det heter, funkar utmärkt på mina om jag smörjer in de värsta ställena (och inte bara "Häller i en rand" som det står att man ska göra)....

Mina bryr sig inte så mycket i of även om de blir irriterade av dem.
Vi kallar ju blinningar för bromsar :D för övrigt, men skulle de vara riktigt irriterade skulle jag ha flugtäcke på dem... i alla fall den stora....

Men det borde ju finnas NÅGOT medel som även tar bort de större flygfäna och inte bara knotten!!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Avel nu skriver jag detta åt en som står i stallet med mig. vi misstänker att hennes lilla sto e dräktig. mest troligast hänt först veckan i...
Svar
5
· Visningar
1 652
Senast: CK
·
A
Avel alltså nu tror jag nog att jag får spader :mad: så här är det: Mitt gamla sto fick fång känning så hon har haft boxvila, fick komma...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix