Blinkande misse?

Mabuse

Trådstartare
Jag har lagt märke till att vår katt ofta börjar blinka när man pratar med henne - vad menar hon med det månne? Eller är det bara slump?

Sv: Blinkande misse?

När katter blinkar när man pratar med dem, är det ett sätt för dem att visa de är vänskapligt inställda. :)

Vi människor söker ju gärna ögonkontakt när vi pratar med nån, men katter kan tycka det är stressande och då reagerar de såhär, för att visa de inte är aggressiva och dämpa stressen.

Att titta någon rätt i ögonen en längre stund är ett hotbeteende hos katter och det ska man undvika.:crazy:

När katten blinkar ska man göra samma sak själv, titta bort och sedan ta ögonkontakt igen, men bara några sekunder i taget. Man kan också gäspa, klia sig eller göra nåt annat som visar man är avslappnad. :)

Fast hon sitter ju väldigt gärna och stormglor på oss långa stunder? Det är först när man börjar prata med henne som hon börjar blinka.

Om hon stormglor på er, tror jag det är för hon vill ha uppmärksamhet. :)

Kanske har hon kommit på ni tycker det är gulligt med blinkandet och då gör hon det lite extra, för att få beröm? :love:

Nja, vi tycker väl mest att det ser skumt ut. Jag hade inte alls tänkt på det förrän sambon påpekade för några dagar sen att hon gjorde det. Så vi har väl inte direkt berömt henne. Dessutom börjar hon blinka efter det att man har börjat prata med henne. Men det är mycket möjligt att det inte är pratandet utan att vi tittar på henne som utlöser blinkandet - när jag pratar med henne tittar jag ju på henne.

Det verkar rimligt att blinkandet är ett sätt att visa att hon är en Snäll Misse - det gör hon annars också, exempelvis så börjar hon ofta spinna om hon är osäker eller vill visa hur supersnäll hon är (t ex om det finns förhoppning om att få smakbitar i köket).

Du kan väl testa dig fram lite och se om hon reagerar på pratet eller att du tittar på henne?

Prova också att göra som jag skrev, blinka du med, titta bort osv...

Jag blir nyfiken... ;)
Kan du inte skriva tillbaks vad som händer? :banana:

Min tjej "flirtar" konstant med mig när jag pratar med henne. Hon kan även göra det på kommando nu. Hon sitter och glor tills hon får ögonkontakt, ett för henne naturligt sätt. Man känner ögonen i nacken och vänder på skallen ju. Då blinkar hon. Om jag blinkar åt henne så blinkar hon tillbaka.
Det är så de kommunicerar lite oxå, dels för att visa att de är vänligt inställda, och sen kanske de pratar lite så oxå? Sött är det hur som helst. :)

Just nu höglöper hon och är inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk, men när hon var sig själv för en stund provade jag att sitta på henne och blinka. Det fungerade uppenbarligen också som trigger, för då blinkade hon tillbaka. Det tycks alltså som att det är det att jag tittar på henne snarare än att man pratar med henne som får henne att blinka.

Min hona brukar också kisa och blinka, särskilt när man pratar och gullar med henne. Då brukar hon oftast vilja bli klappad och kliad. :D

/Erica

Har ett gäng med missar som lärt mig att om man tittar på katten, blinkar lite långsamt, vänder bort skallen och sen tittar och blinkar igen så säger man att jag är jättesnäll och jag är inget hot. Stirrar man med helöppna ögon kan det uppfattas som hot, kattungarna lägger sig ner om man gör så, så nog kan man kommunicera med dem allt!!;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama