Blindtarmen!!

FruS

Trådstartare
Hej!
Några frågor till er som är en fattigare.
Först lite fakta om min.
Den hann i princip spricka så det var inflammerat lite runt om på en del av tunntarmen bland annat också. Det hade blivit var som låg fritt i buken och jag var riktigt sjuk. Så den opades akut på natten.
Nu till frågorna. 🙂
Hur länge kände ni er totalt mörbultade i magen?

Någon mer som kände det som att de hade ett på tok för hårt åtdraget skärp över höften o under naveln? Och hur länge var det så?

Hur länge gick ni på värkisar?

När började ni mocka, rida mm?

Fick ni förändrad aptit och smaksinne?

Supertacksam för alla svar! 😘

Min hade exploderat så jag hade livshotande peritonit (bukhinneinflammation), opererades o fick drän för att leda ut var. Låg inne i en vecka o sedan sängliggandes hemma i ytterligare 2, kunde inte gå i trappor, tog närmare 2 månader innan jag ens vågade åka häst.

Min hade också exploderat så jag låg på operation länge och hade sedan 5-6 dagar med knappt medvetande och injicerande av extrem antibiotika, därefter några dagar till av vila på klinik nära Fig Tree Bay på Cypern. Hemresa efter 10 dagar (så fort läkaren gav tillstånd att flyga så fixade SOS International en plats hem.) Efter ca 4 veckor kände jag mig ganska återhämtad.

När jag kom in till läkaren hann vi knappt säga hej innan narkosen sattes in efter att ha studsat runt en halvtimme i ambulansfärd med cypriotisk ambulans aka van med träbänk att sitta på i lastutrymmet.

Min hade också exploderat så jag låg på operation länge och hade sedan 5-6 dagar med knappt medvetande och injicerande av extrem antibiotika, därefter några dagar till av vila på klinik nära Fig Tree Bay på Cypern. Hemresa efter 10 dagar (så fort läkaren gav tillstånd att flyga så fixade SOS International en plats hem.) Efter ca 4 veckor kände jag mig ganska återhämtad.

När jag kom in till läkaren hann vi knappt säga hej innan narkosen sattes in efter att ha studsat runt en halvtimme i ambulansfärd med cypriotisk ambulans aka van med träbänk att sitta på i lastutrymmet.
Men va hemskt! Stackare! 😢😰

Min hade exploderat så jag hade livshotande peritonit (bukhinneinflammation), opererades o fick drän för att leda ut var. Låg inne i en vecka o sedan sängliggandes hemma i ytterligare 2, kunde inte gå i trappor, tog närmare 2 månader innan jag ens vågade åka häst.
Fy sjutton, va hemskt! 😢😰

Min var fortfarande hel. Låg inne 4 dagar. Fick inte lyfta något så lät bli, även om vi var mitt uppe i en flytt. Trappor var dock inget problem.
Hade då ingen ridbar häst.
Smaken ändrades litegrann. Kan inte äta kyckling eller kalkon längre. Smakar papp.

Fy sjutton, va hemskt! 😢😰
Smärtan var ett trauma som följer mig än idag. När jag några år senare skulle göra en ny stor bukoperation blev jag förlamad av rädsla men blev mycket väl omhändertagen med studiebesök innan o samtal med narkosläkaren, jag hölls smärtfri efteråt med massvis av ketogan.
Jag står ev inför en ny stor operation snart (ta bort en del av en lunga), jag är mer rädd för smärta än för att dö.

Min var på väg att spricka sa de när jag vaknat. Jag hade så ont att jag var bara glad att bli sövd. De hade ingen aning om vad som gjorde så ont , så vi öppnar dig och vi får de vad vi hittar var det sista jag minns. BT låg på fel ställe och jag hade inga typiska symptom. Jag var hemma på ett par dar och efter en vecka dansade jag på disco. Lyfta sonen 3 år gammal var inte på tapeten. Jag hade inte häst på den tiden.

Hej!
Först lite fakta om min.
Den hann i princip spricka så det var inflammerat lite runt om på en del av tunntarmen bland annat också. Det hade blivit var som låg fritt i buken och jag var riktigt sjuk. Så den opades akut på natten.
Nu till frågorna. 🙂

Någon mer som kände det som att de hade ett på tok för hårt åtdraget skärp över höften o under naveln? Och hur länge var det så?

Odramatiskt! Väldigt ont innan med feber och kräkningar, kom in på sjukan undersökt och operation några timmar senare, orolig vid uppvak rätt mycke smärta i buken. Torrheten i munnen var irriterande. Upp på benen på morgonen med stöd. Gick böjd som en räkai två dagar. Lite smärtstillande i tre. Vad jag minns rätt öm till stygnen togs. Var 10år gammal

Opererade bort min i våras och det var väldigt problemfritt!
Åkte in natten till måndag, blev opererade måndag kväll vid 22 och åkte hem vid lunchtid på tisdagen!
Det svåraste var att ställa diagnos då den inte riktigt låg där dom brukar!
Såfort jag var opererad hade jag i princip inte ont längre!
Var lite mörbultad 2-3 dagar efter men också väldigt svullen och uppblåst! Tog knappt värktabletter efteråt ☺️

Har ingen häst men gick till gymmet ca 2 veckor efteråt men tränade väldigt lugnt första veckorna! Ingen förändrad aptit eller smaksinne!

Hej!
Först lite fakta om min.
Nu till frågorna. 🙂

Min blindtarm hade krånglat från o till sen jag vat barn. Fått penecilin o var gång den lugnat sig o så har det hållt på. Tog nog bort den för 18 år sedan kanske?
Då hade jag haft jätte ont i 4-7 dagar som vanligt. Varit på fälttävlan o tittat men ukvad jobbigt det var., Bad mannen köra mig till akuten på morgonen. Därifrån till sjukhuset med ambulans. Från akuten till Gyn! Då protesterade jag o sa- jag skiter i vad som ör fel!! öppna och ta bort det!!
Då akutens doktor trodde de var gynekologist. Gyn sickade mig till baks med en förfrågan på ett papper om de viste vad blindtarsonflamation är😉på akuten.
Kirurgen sa hade det dröjt nån timme till innan operatin hade bildtsrmen spruckit.

Fick stanna kvar två nätter skule åkt hem dagen efter fick en extra för jag svinmat och dagen efter jag kom hem körde jag hem rundbalar med halm. Med lastväxlar flak så balarna rullade snällt in på logen. det tog några månader innan smätrtan i titthålen var borta. Tar inte smärtlindrande om det inte är verklig katastrof så tog inget vid denna operationen.

20 år gammal åkte jag in 4 på morgonen. Då var jag riktigt dålig (låg ner i hissen, kaskadspydde oavbrutet och bad min pappa döda mig).

Hade svårt att lokalisera smärtan då hela magen gjorde ont innan smärtstillande.
Så fort jag fick medicin kunde jag direkt peka ut var smärtan kom från.

Fick sedan en urusel läkare som ansåg att det var lite mensvärk, skickade mig till gyn och tog bort smärtlindringen (gyn var tokarg och menade på att detta var klockrent blindtarmen och muttrade en del om korkade män).

Blev till slut opererad 22 timmar efter att jag kom in.

Fick besked att allt gått bra men mådde uruselt. Fick åka in en vecka senare då jag varken kunde äta eller gå på toa.

Begärde ut journalen sedan och kunde då läsa att kandidat x och y opererat. Det tillstötte komplikationer och man fick då tillkalla handledare (som tydligen inte ens var i rummet).

Mitt förtroende för sjukvården stärktes inte direkt där och då..

Jag opererade bort blindtarmen när jag var 11-12 år. Mina föräldrar trodde jag var magsjuk först så det dröjde ett tag innan vi åkte in till sjukhuset och väl där försökte de skicka hem oss igen eftersom de inte hittade blindtarmen på ultraljudet. Pappa vägrade och begärde att de skulle undersöka mig en gång till och då konstaterades blindtarmsinflammation. Det var dock så mycket var runt den att det inte gick att operera så jag fick ligga kvar på sjukhuset med dropp i tre veckor och sedan skickades jag hem med medicin. Detta var på hösten.

På våren samma år åkte jag in igen och då opererades blindtarmen bort. Sen låg jag kvar på sjukhuset i några dagar innan jag åkte hem. Nu var det här lite mer än tio år sedan men jag ska försöka svara på dina frågor.

Jag hade inte så värst ont varken före eller efter operationen, blindtarmen var ju helt omgärdad av var innan den opererades bort och det kändes exakt likadant direkt efter operationen. Det är klart att det gjorde ont men inte ondare än att ha mensvärk (kanske bör kolla upp min mensvärk, det kan ju inte vara normalt?). När jag fick tarmvred några veckor efter operationen däremot - det gjorde ONT!

Nej, däremot kan jag känna att ett av mina ärr (titthålsoperation) kan bli lite stramt om jag springer ibland.

Tills sjuksköterskorna tog ut droppet. Jag kan inte svälja värktabletter...

Rider inte. Men jag hade jättedålig kondis eftersom jag hade varit sjuk ett halvår. Dagen efter operationen blev jag helt slut bara av att sitta upp. Så hade jag ridit hade det nog dröjt ett tag.

Ingen aning faktiskt. Jag var ju i den åldern där sådant ändras.

Jag opererades när jag var barn, tror att jag var 11 eller 12 år. Jag minns inte detaljer så jättebra..

Jag var helt förstörd efteråt. Jag hade jätteont och framförallt så var jag väldigt rädd. Jag var rädd att operationssåret skulle spricka, jag vågade inte räta upp överlivet ordentligt, vågade inte gå osv. Svårt att säga hur mkt som var smärta och hur mycket som var rädsla.. Det tog LÅNG tid innan jag kände mig bättre.

Hmm, minns ingen sån upplevelse.

Minns inte

Det tog nog ganska många veckor. Jag låg på sjukhus i några dagar och var sen sängliggande hemma. Jag vågade inte röra mig ordentligt, minns att jag åkte runt på en kontorsstol med hjul hemma och att jag alltid hade en kudde mot magen (för att liksom ”hålla ihop den”. Efter ett tag vågade jag cykla (då behövde jag inte sträcka ut magen) och det tog nog lååång tid innan jag var tillbaka i stallet. Hade inte egen häst då.
Jag opererades på våren, var nog tillbaka först till hösten ordentligt i stallet.

Nej det tror jag inte.

Som tillägg. Jag har ”alltid” haft en rent fobisk rädsla just kring det där operationsärret. Jag är 31 nu det är bara några år sedan som jag slutade vara rädd för att ärret skulle spricka. Förr klarade jag inte att någon tog på huden vid ärret.
Vet ju att det är 0 risk, men fobier är ju inte logiska.

Mamma drabbades av blindtarmsinflammation för 4 år sedan. Mådde jättedåligt med smärta och kräkningar. På operationsbordet konstaterades det att den brustit.
Hon var skitdålig efteråt. Hon tror inte hon fick bukhinneinflammation men fick sepsis. Låg inlagd 10 dagar tror jag. Magen var uppsvälld av all vätska hon fått.
Crp var på över 400.
Gick väl som tur var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka