Bli vän med hästen?

Gilette

Trådstartare
Tips på hur man på bästa sätt blir vän med sin häst och gör så att den får förtroende för en? Man vill ju så gärna att ens häst ska tycka om en.

Sv: Bli vän med hästen?

Oj, det var en av de vidaste frågorna här.
Du kommer att få mängder med svar!
Ja, i det stora hela för att vinna hästens förtroende, en blandning av ledarskap och vänlighet.
Ska den tycka om en, måste den känna sig trygg i ens sällskap, och det gör den, om den känner respekt för ägaren, och vet att denne har ledarskapet.
Och den måste känna sig trygg att man inte gör den illa i onödan.
Dvs. man varnar flera gånger innan man rappar till, om hästen skulle visa sig respektlös och fräck i någon situation.
Man får mycket gemenskap med sin häst i arbetssituationer, vad man nu väljer att göra. Rida, köra, markträna eller trick,träna tex.
Kort o gott, göra roliga grejer tillsammans!
En liten genväg till ledarskap är att gå en NH-kurs! Det brukar ge en hel del.
Det finns verkligen hur mycket som helst att säga om det här.
Lycka till! ;)

Tycker inte din häst om dig? :confused: :crazy:

Enligt mig så blir man vän med hästen och vinner dess förtroende genom lugn, konsekvent handlande och genom att vara en rättvis "role model" och ledare för sin häst. Ledare i den bemärkelsen att du inte är en flockledare, för det kan du inte bli, men en ledare i er relation. en bra ledare är rättvis och tydlig i sitt språk med hästen och vad som förväntas av den. Och så självklart är en av hörnstenarna mycket positivt bejakande och att man genuint SJÄLV tycker om sin häst - för det känner den.

Helt enkelt att ha tålamod och tilit man får t ex aldrig hetsa upp sig för att sjänkelvikningen inte går bra mm, och självklart vara mkt med sin häst och pyssla, Genom att bara visa att man har ledarskapet hoss hästar så blir man väldigt uppskattad:) Sen så ska man alltid behandla en häst bestämt men med tålamod :smirk:

Lycka till !!

Jag håller med mackan och Tölva. Genom att vänligt men bestämt ledsaga och umgås med hästen. Hästen måste kunna lita på att du inte utsätter den för fara eller att du handskas ovarsamt med den. Lyssna även på hästen och respektera den.
Går det inte som du tänkt nån dag så gör nåt som du vet att den kan eller tycker är roligt, och belöna den sen med att låta den gå in eller ut i hagen.
En vän pressar inte mer än vad kompisen (hästen) klarar av för dagen.
På så sätt får man förtroende hos hästen. ;)

Detta är iaf min åsikt.
All lycka
//F

mackan skrev:
Tycker inte din häst om dig? :confused: :crazy:

Enligt mig så blir man vän med hästen och vinner dess förtroende genom lugn, konsekvent handlande och genom att vara en rättvis "role model" och ledare för sin häst. Ledare i den bemärkelsen att du inte är en flockledare, för det kan du inte bli, men en ledare i er relation. en bra ledare är rättvis och tydlig i sitt språk med hästen och vad som förväntas av den. Och så självklart är en av hörnstenarna mycket positivt bejakande och att man genuint SJÄLV tycker om sin häst - för det känner den.

de vet jag inte om hon gör - hon visar det iaf inte, och hon bits och hotar med att sparka titt som tätt.

Vinn hästens förtroende, få den att lita på dig, visa den att det är tryggt att lita på dig.
Jag vet inte hur jag ska förklara men typ så.

Gilette skrev:
de vet jag inte om hon gör - hon visar det iaf inte, och hon bits och hotar med att sparka titt som tätt.

Då råder jag dig definitivt att gå en NH-kurs. Så man får nycklarna till fortsatt arbete med sin häst. Så får hon inte göra!
Och kanske kolla också att hon känner sig helt frisk. Vissa hästar blir griniga om de har ont nånstans eller känner sig okrya.

Det går säkert bra! ;)

Gilette skrev:
Tips på hur man på bästa sätt blir vän med sin häst och gör så att den får förtroende för en? Man vill ju så gärna att ens häst ska tycka om en.

För att hästen ska få förtroende för dig är det viktigt att du alltid är konsekvent så att hästen vet vad som förväntas av den. Kräv aldrig något som hästen inte klarar av, för då tappar den tron på både sig själv och på ryttaren.

Försök inte muta hästen! :devil:

Jag försöker var en kompis själv.

Jag ställer upp för min häst, ser till att han har det bra, och gör saker som jag vet att han gillar. Svansrotskli ligger på topp. Sen har genom åren märkt hur lite det behövs, båda för att det ska bli fel och rätt.

Om jag tex är stressad och irriterad eller rädd eller något annat negativt, så känner min häst det i princip när jag klivit ur bilen på parkeringen. Och tvärtom, om jag är lugn, och i balans så är min häst också lugn och i balans.

Kolla hur hästar kommuniserar med varandra, en liten öronvickning kan betyda mycket.

Så jag tror inte att din häst är sur bara för att "det är torsdag", utan försök läsa din sura märr, hon försöker säkert säga något.

(knapplån)

Tänk på vilka egenskaper du vill att en bra chef eller lärare ska ha, dom egenskaperna är för det mesta även de egenskaper som din häst vill se hos dig...

Tänk alltid på hur du rör dig, även när du tror att du står still, så att du inte "säger" något till hästen som du inte menar.

Se till att ha 1-3 meter mellan dig och hästen när du leder den, annars lär den sig gärna att kliva på dig.

Om hästen är undvikande eller dominant, ignorera den fullständigt...titta överhuvudtaget inte på den, det kan ta ett tag men den kommer att visa dig massor av uppmärksamhet om du gör så.(den ranglåga hästan tittar alltid på vad en ranghög häst gör...)

Ta några timmar/dagar/veckor/år till att studera hur hästarna beter sig mot varandra i hagen vid olika situationer och försök att härma detta... var försiktig bara, för som man ropar får man svar.

Och är du stressad eller irriterad, hyr in någon som mockar åt dig och stanna hemma istället...allting som du gör då med hästen kommer att bli fel.

Det var några saker som du kan göra, men det finns fler och man blir aldrig fullärd...

Att hantera hästar handlar till stor del om att hantera sig själv.

Ha mycket tid åt din häst den dagen du inte tänkt rida tillexempel ta en stund och prata med hästen bara pyssla om den så att den får känna den varma sidan av dej :D det är mysigt lovar. Ge den inte godis dom blir bara bufliga då tycker jag visst dom gillar en bättre men vill man vara ett träd nej tack ;)

Här finns det nog inte nå genvägar... annat än att du och din häst verkligen lär känna varandra! Då ska det komma av sig själv!!

Hästen ser ju alltid upp till sin ledare... så genom att man är en sjysst, rättvis och konsekvent ledare för sin häst och visar att den kan lita på en så får du automatiskt förtroendet!

Sen ett knep som jag brukar ta till... speciellt på vintern när det är så tråkigt och hårt... så brukar jag ta en promenad brevid hästen istället!!! Då är man lite på samma nivå på nå vis! :smirk: Men då får man inte va lat! ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 041
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
796
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama