Kan någon hjälpa mig och att avgöra om jag borde bli lärare eller inte?
Jag vill ha möjlighet att ta egna initiativ och en av mina främsta egenskaper är att jag får jättemånga ideer och jag gillar att se dem bli verklighet - att planera och genomföra lektioner tror jag skulle passa mig jättebra! Dessutom gillar jag att jobba med ungdomar. Det jag är rädd för är att läraryrket skulle bli mer dokumentera, rätta nationella prov och knappa in saker i olika system.
Jag har vikarierat och trivs jättebra i mötet med eleverna och det riktigt kliar i fingrarna efter att få planera mina egna lektioner - men samtidigt vikarierar jag ju eftersom lärarna är sjuka, utbrända eller har för mycket administrativt att göra

.
Jag är rädd för att bli bitter, jag är rädd för att skaffa mig en lång utbildning och hamna i ett lågavlönat, stressigt yrke som inte passar mig. Jag är rädd för att bli som de skräckexempel till lärare jag själv haft på högstadiet (det var så uppenbart att lärare var sista utvägen

).
Så jag läser om andra yrken och försöker övertyga mig själv om att jag skulle trivas jättebra som psykolog, jurist, ekonom eller icke högskoleutbildad men förr eller senare återkommer tankarna på att bli lärare.
- Skulle du våga satsa på en lärarutbildning i dagens läge?
- Tror du att lärarnas arbetsmiljö/status kommer förändras inom en överskådlig framtid?
- Har du förslag på alternativa utbildningar/yrken?
Är du lärare? Hur upplever du ditt arbete? Är man "låst" som lärare, eller finns det andra arbetsgivare som också vill anställa lärare?
Jag är främst intresserad av att bli ämneslärare på högstadiet eller gymnasiet. En lärarutbildning skulle innebära flytt (därv anonymt nick) och dyra studielån. Jag är 21år... är det värt det?
Tack snälla du som läste