Bli jockey?

Jockey

Trådstartare
Hej!
jag undrar om det här med att bli jockey. Jag är fjortån år och ska börja gymnasie om två år. Det som jag är osäker på är om man kan gå på naturlinje men sedan gå utbildning som leder en till jockey?
kanske lite förvirrande fråga men jag skulle värkligen behöva hjälp och svar på det.
MVH Alex

Sv: Bli jockey?

Det spelar inte någon roll vad du går för linje när det gäller att bli jockey, det behöver du knappt ens gå gymnasiet för. Men om du inte lyckas som jockey - det är tufft - är det klokt att ha gått en linje som ger dig chans att gå vidare och utbilda dig till något annat intressant.

Jag skulle kolla på någon form av idrottslinje om det finns något sådant. Naturvetenskapligt är aldrig fel - det du lär dig där har du alltid nytta av.:D

Lycka till!

Okej!
Har funderat på British Racing School nämligen men vill före det gå på IHGR (ett engelskt gymnasie i sverige)...eller äh jag har svårt att välja!! Beror ju också på vad föreldrarna säger om det :/ Då dom tycker det är dåligt att utbilda sig till något det inte är säkert att få en jättebra lön:/
Men ni som är jockey eller är på väg åt det hållet hur tycker ni det är? Nackdelar och Fördelar?

BRS är ingen gymnasieutbildning, så att först skaffa sig en utbildning att falla tillbaka på är något som jag också skulle rekomendera!

Eller tvärtom - det är bättre att lära sig rida när man är ung och sedan läsa. En teoretisk utbildning är en färskvara och gamla betyg är inte värda mycket.

Själv hoppade jag av grundskolan och började jobba med galoppörer. Jobbade i en massa länder och lärde mig både hästeriet och att arbeta och leva utomlands. Sedan när jag kom tillbaka till Sverige läste jag in gymnasiet och efter det gick jag Handels.

Bättre att plugga när man har testat på att göra det man verkligen vill.:D

Hej!
jag undrar om det här med att bli jockey. Jag är fjortån år och ska börja gymnasie om två år. Det som jag är osäker på är om man kan gå på naturlinje men sedan gå utbildning som leder en till jockey?
kanske lite förvirrande fråga men jag skulle värkligen behöva hjälp och svar på det.
MVH Alex

Jag tycker att du ska välja både och. :) Gå en bra och bred linje så att du har någonting att ta till om du märker att galoppsporten inte var något för dig. Så kan du syssla med galopp på fritiden. Om du märker att det är detta jag vill så kan du ju såklart satsa, men se till att få en bra grund att stå på för senare i livet. Leta reda på en tränare som du kan vara hos och så småningom få rida för. Jag vet, det är lättare sagt än gjort - men försök! Och läs allt du kommer över om galoppen om du inte redan gjort det för att få reda på hur allting funkar. T.ex. Nadja Bellanders bok "Galoppsport - träning och tävling". I stort sett det enda som vi i Sverige har om galoppen i litteraturväg. Galoppvärlden är ju rätt liten och inte så jättesvår att förstå sig på. ;) Jag känner precis likadant, fast jag är femton, och jag har försökt att komma in överallt. Det har kostat pengar och bussresor, men det funkar om man bara har viljan!

Lycka till!

Jag vill gå Stockholms idrotts gymnasium och då får man välja en sport och då är det i ditt och mitt fall isånafall galopp! Då här man under skoldagen möjlighet att ägna ett tag till sin sport och då kan du vara i Täby och rida åt nån tränare :) gå in på Stockholms idrottsgymnasiums sida å kolla :)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka