Bli hästens ledare?

S

strenua

Jag skulle behöva tips på övningar som visar min häst att det är jag som är ledare. Det finns säkert nåt bra sätt att visa det i saker man gör med hästen varje dag men jag har lite svårt att komma på hur.

Jag vill ju ha en sån häst, ni vet, som har sin uppmärksamhet mot mig för att den vill det och för att jag är ledaren :)

Sv: Bli hästens ledare?

hela NH grejen handlar väll om ledarskap, sånt matreal kan du komma över i diverse tidningar och på massa sidor på internet.

annars handlar det om att vara tydlig, och att släppa på ridskolehantreringen av hästen. så som att gå före hästen inte brevid, det finns ingenting som är varken naturligt eller behändigt med att gå brevid.

inte vara stressad kring hästen, och visa vem som bestämmer... inte egenom våld eller slita och dra utan att få hästen att tex flytta på sig vid lätta tryck, backa av att trycka antingen på bogen eller lägga handen på nosryggen... det handlar om att prova sig fram.

man måste våga släppa lite på hästen, länga grimskaft utan att tappa hästen. stannar du så ska hästen stanna osv...

tillslut kommer du kanske att få hästen att tex backa egenom att bara säga back, eller liknande.

Som det är nu går jag bredvid hästen men den stannar när jag stannar och går när jag går. Hur gör jag för att istället få den att gå lite bakom mig?

Visst vill jag att den exempelvis ska backa när jag säger det men som det är nu är det redan vädigt lätt att få henne att backa, både från marken och ryggen.

Jag är ute efter att hästen ska ha sin uppmärksamhet vänd mot mig och tycka attdet jag säger är viktigast och liksom vilja göra det jag ber henne om.

Detta är mycket för att hon ska lyssna mer på mig även när jag rider, men det kan väl vara bra att börja med att ta över ledarskapet från marken?

jag har nog aldrig varit någon ledare över någon av mina hästar. Mina hästar gör som jag säger för att de VILL det och för att jag ber om det. De gör som jag säger för att jag är trygg, rättvis och konsekvent.

Jag anser att man som människa aldrig kan vara en rättfärdig ledare över en häst. Du kan däremot kräva att när den är med dig så är det du som gäller. Du umgås för lite med hästar tidsmässigt på dygnet för att kunna vara en riktig ledare. Men det är min åsikt.

jag har nog aldrig varit någon ledare över någon av mina hästar. Mina hästar gör som jag säger för att de VILL det och för att jag ber om det. De gör som jag säger för att jag är trygg, rättvis och konsekvent.

Jag anser att man som människa aldrig kan vara en rättfärdig ledare över en häst. Du kan däremot kräva att när den är med dig så är det du som gäller. Du umgås för lite med hästar tidsmässigt på dygnet för att kunna vara en riktig ledare. Men det är min åsikt.
Men du är ju redan en ledare då om dom lyssnar på dig?

titta på reprisen av dagens avsnitt av "Mannen som talar med hundar"
det handlar om vilken energi du sänder ut.

Om du är rädd eller osäker doftar du adrenalin som hästen även kan ta som att man är arg.
hästen vill ha en trygg o säker ledare som den kan lita på.

Be att ngn rutinerad visar dig hur du ska göra o bété dig.

titta på reprisen av dagens avsnitt av "Mannen som talar med hundar"
det handlar om vilken energi du sänder ut.

Om du är rädd eller osäker doftar du adrenalin som hästen även kan ta som att man är arg.
hästen vill ha en trygg o säker ledare som den kan lita på.

Be att ngn rutinerad visar dig hur du ska göra o bété dig.
Precis. Hästfolk och hundfolk är samma.

Är inte det samma sak som att man är en bra ledare?:confused:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
568
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Ajda
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 526
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka