Bli för tjock..?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Tror ni att det kan vara möjligt att jag kan höja min hästs foder med minst 1kg hö per utfodringstillfälle (=3kg).
Hon får i nuläget 6kg/dag och är ca 150 cm hög, normal modell.
Jag kan inte påstå att hon är speciellt smal, ( :angel: ) & jag har ingen möjlighet att rida så mkt just nu då vi inte har ngt ridhus och hon inte är i kondis.

Jag vill inte att hon ska gå upp i vikt, men jag vill gärna ge henne mer foder då jag tycker 6 kg är en ganska liten mängd.
Har tyvärr ingen möjlighet att ge halm som det ser ut just nu iaf, annars så skulle ja ju gärna göra det...

Vad tror ni? Kan jag höja fodret?
(borde väl inte vara nån fara, lr?!)

Sv: Bli för tjock..?!

Höj fodret, ja! 6kg är i underkant för din häst. Höj till minst 8kg iaf!

Får hon nån kraft så ta heller bort det och ge mer hö.

Jag tror inte alls att det är något problem med att öka fodergivan med minst ett kg/ mål!
Dock står det inget om du ger kraftfoder till hästen.
Gör du det tycker jag absolut att du ska ta bort allt vad kraftfoder heter.
Normalt sett ska inte en häst bli fet av bara grovfoder, men det beror ju såklart även på vad för slags ras din häst är. En del kallblodiga hästar och även många ponnyraser är ju mer lättfödda än andra

Med vänliga hälsningar: Enar.

Hon får bara ½ liter betfor (blött) bara för att få nått i krubban när hon kommer in, så det är ju grovfodret som hon är fet av..

Tycker oxå det är lite konstigt för hon har blivit "jätte"grov o väldigt runt om magen sen jag började ha hand om henne :P (ca 2 år)
Om man jämför med hur hon såg ut innan....

Men det kanske kan bli bättre om hon får mer foder?!
Eftersom de förbrukar energi när de tuggar o tarmarna/magen går igång bättre ju mer foder den får
hmm.

Tycker oxå personligen att det är för lite.
Men våran stallchef tycker snarare att hon ska få mindre eftersom hon är så fet.. :smirk:

Är lite därför man blir så fundersam...

Hmmmm... 1/2 liter blött betfor...
Det är fettbildande om något!! Betfor innehåller ju en massa socker= energi=fettbildande.
Mitt förslag ligger fast: Ta bort ALLT kraftfoder. Om hon ska ha nåt i krubban kan du lägga i en skivad morot eller en halv deciliter korn och lite mineraler. Absolut inget mer.
Däremot kan Du absolut inte dra ner på höet!! Öka högivan istället!
Nåt måste hon ju leva av.
Om man rör för lite på hästen och den har lätt för att lägga på hullet, får man nog leva med att den blir lite tjock under viloperioden, är jag rädd.

Du får helt enkelt lite mer att jobba med när du väl sätter igång igen.

Du tänket helt rätt när du börjat tvivla på den foderstat du har nu.
Upp med hakan och gör som du själv känner är rätt. Alla du frågar har sin egen uppfattning om hur allt ska vara.

Är du osäker kan du ju fråga en veterinär om dina tankar kring grovfoder och hästar...

Hej svejs! Enar.

Ta bort betfor och höj höt flera kg.. OM hästen fortsätter att vara "fet" efter en stund så tillsätter du extra protein så kommer det att ordna sig.

En häst (ngt. rasrelaterat) som får för lite näring i sig alt. för dålig balans sväller upp och blir fet, tycker att åtminstånde en stallchef bör besitta en sådan foderkunskap om man tar ansvar för ett helt stall av hästar och deras väl och ve.
Bry dig inte vad den säger utan gå på din känsla, för visst är det lustigt att de är feta på ingeting, vad som händer när man då drar ner ännu mer är inte kul för hästen.

sissu skrev:
Ta bort betfor och höj höt flera kg.. OM hästen fortsätter att vara "fet" efter en stund så tillsätter du extra protein så kommer det att ordna sig.

Det där var väl ändå ett lustigt uttalande. Om hästen verkligen är fet och inte lider av proteinunderskott lär den ju knappast gå ner i vikt av ännu mer proteiner.

Det finns vanlig fettma och det finns näringsbrists/oblansfettma. Det är två helt olika saker. En häst på 150cm som äter enbart 6 kg hö/dygn och lite betfor som då anses fet lider troligen av det sistnämda. För att bli äkta fet på det så behöver höt ha sådana höga värden att det näst intill är omöjligt, och på ett stort proteinöverskott så brukar de flesta hästar istället börja när kväveöverskottet blir för högt. Därmot så kan balansen va så galen i höt ex. en kvot på 3 + höga mj i betforen gör att hästen blir näringsbrist/obalansfet.
Logiken säger det självt, man tar inte ner hömängden mer på en så pass stor häst om man vill den väl. Har den ett stort MJ överskott så tas det ner om den får mer protein eftersom MJ spjälkar smrp.

Ta bort betforn! en människa som dricker motsvarande energimängd i läsk blir också tjock. Ge mer grovfoder istället.

Ja men alltså, lugn i stormen, visst är det en för liten giva som inte ska minskas, snarare ökas, men.... Jag har en häst på lite drygt 150 och på det hö vi har nu skulle hon i total vila klara sitt underhållsbehov både avseende energi och protein på den mängden hö och lite betfor (fast betforen vore totalt överflödig även på vårt hö, om man ökar högivan 1 kg till). Tycker bara att man inte kategoriskt kan säga att ge feta hästar protein så blir dom snart smala. Obalansfetma brukar inte heller se ut som vanlig fetma, fettet brukar sitta lite annorlunda placerat (i alla fall på dom hästar jag har sett). Men jag håller med dig, i det HÄR fallet är det knappast hömängden som är orsaken till att hästen är "fet".

Fast ½ liter betfor är ju ingenting.
Hon är lika tjock utan...

Skulle aldrig få för mej om att sänka grovfodret.
Har alltid varit lite skeptisk mot stallchefens åsikter om det där.
När jag hade min fjording i stallet (Cponny) så fick hon lika mycket som stallets största häst (170+) Och det var ändå inte för mycket.

Kanske skulle tillägga att man kan känna revbenen på henne...
Inte alla kanske, men de bakersta...

Jag ska försöka få tag på värdena för höet, och göra en korrekt foderstat efter "som man ska räkna ut det"...

Problemet är bara att jag inte är säker på om de verklgien har värden på fodret...

Jag satt och skrev ett inlägg till dig igår men tyvärr så slutade ADSL-uppkopplingen att fungera men smart som man är så sparade jag undan det jag skrivit. Hoppas du har någon hjälp av det en dag "försent"

Hm, rund om magen? Är hon även kantig över rumpan? Låter som proteinbrist i mina öron. Har du någon aning om vad ditt grovfoder har för värden? Jag som gillar att räkna kan räkna lite på vad din häst kan behöva och vad ditt grovfoder borde innehålla för att täcka behoven. Men först det viktigaste! Du ska givetvis ge din pålle mer grovfoder! Minimigiva är 1 kg ts/100 kg häst men bör hellre vara 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Med minimigiva så är 6 kg hö "tillräckligt" för 500 kg häst men hästen mår givetvis mycket bättre på 1,8-2,4 hö/100 kg häst.

En pålle på 150 cm borde väl väga någonstans runt 450-500 kg och har då ett underhållsbehov på 50-60 Mj beroende på hur svår/lättfödd den är. Arbetstillägg tillkommer men jag räknar bara på underhållet här. Vi tar ett Mj-behov på 55 Mj för att ha något att utgå från. Proteinbehovet är alltid Mj*6 för vuxen häst som inte är dräktig eller digivande. 55*6=330 gr smbrp är vad din pålle då behöver.

För att de 6 kg du ger idag ska täcka näringsbehovet behöver ditt hö ha följande värden. För att få Mj: 55 Mj/6 kg hö = 9,2 Mj per kg grovfoder och för att få fram smbrp: 330/6=55 gr smbrp/kg grovfoder. Dvs höet behöver innehålla 9,2 Mj och 55 gr smbrp per kg. Är det troligt? Räknat på de 9 kg hö som du ville ge så blir värdena 6,1 Mj och 37 gr smbrp/kg hö, kanske mer troliga värden?

Vad jag vill komma fram till är att du ska ge hästen mer grovfoder! Det är bara bra för den! Om den nu skulle råka få för mycket Mj så märker du det genom att hästen blir pigg och får hull över revbenen. Skulle det bli fråga om proteinöverskott så är det OK eftersom det kommer från grovfodret. Lycka till!
//marti

PS Får du tag på hövärden och om du vill ha hjälp att räkna får du gärna PM:a.

Enar skrev:
Hmmmm... 1/2 liter blött betfor...
Det är fettbildande om något!! Betfor innehåller ju en massa socker= energi=fettbildande.
Mitt förslag ligger fast: Ta bort ALLT kraftfoder. Om hon ska ha nåt i krubban kan du lägga i en skivad morot eller en halv deciliter korn och lite mineraler. Absolut inget mer.
Däremot kan Du absolut inte dra ner på höet!! Öka högivan istället!
QUOTE]

Håller med dig om att ju mer hö desto bättre. Men att hästen skulle bli fet av en halv liter uppblött betfor är ju trams.

Det motsvarar 2,5 dl torr betfor. Kan tippa på att det väger kanske 100 g.
Socker triggar insulinfrisättningen och insulin krävs för fettinlagring, men 100 g betfor innehåller "bara" 92 kcal från socker
(23g socker/100g betfor = 23x4 = 92, = ca 34 energiprocent socker)

Om det väger 100 g så motsvarar det knappt 1 kg morötter vad gäller energimängd. (Morötter 1,5 MJ/kg, Betfor 11,2 MJ/KG torrvara)

(och jag ger iofs hellre 1kg morötter för det tar längre tid att äta)

100g betfor innehåller 266 kcal. Det är ungefär en åttondel av vad en normal, inte helt stillasittande, kvinna behöver per dag (2200 kcal). Och då väger en häst på 150 cm kanske 7 ggr så mkt...
Ska man räkna så så skulle det kunna motsvara 1/56 av vad hästen behöver per dygn (om man följer detta exempel blir det 62,5 MJ)

Ska man sen sätta det i relation till hö (om vi väljer ett hö med låt säga 6,5 MJ /Kg) så motsvarar det ca 200 g....

Så att ta bort betforen ger inte mkt utrymme till att öka hö-givan.

Men jag håller med om att 6 kg är lite (men det kan ju vara höga värden i höet) och jag hade velat ge mer.
Finns det analys på höet så kan man ju se om det går bra att komplettera med halm eller om kvoten då blir för låg. Då kan man dra ner lite på höet, ge lucern istället, och komplettera med halm.

//Hanna

Ok, det är kanske inte mycket kraftfoder, men det är ändå bortkastat och fullständigt överflödigt att ge en häst som står på vila kraftfoder. -Om den nu inte är så svårfödd att den magrar på fri tillgång på grovfoder, är digivande eller är dräktigt.

Enar.

Hon står ju inte helt. Det är bara det att ja inte kan rida varje dag o inte så hårt nu när det är så halt ute...
Jag tänker inte sänka eller ta bort kraftfodret, för det är ju så pass ltie att det knappast gör ngn skada ändå...

Har höjt grovfodret nu iaf.. Får se om det händer nått eller inte.. :)

milly skrev:
Höj fodret, ja! 6kg är i underkant för din häst. Höj till minst 8kg iaf!

Får hon nån kraft så ta heller bort det och ge mer hö.

Exakt!!! :D
Mitt sto på 152 cm och är 8 i år, får under vintern ca 9 kg. Då hästarna behöver mer för att hålla värmen.

Annars under vår och höst går hon på ca 7-8 kg hö men då plus matolja så hon håller hullet uppe då hon har svårt för att lägga på sig. :(

På fodret så får hon 2 L krossad havre, 5 dl Red Mills och 3 dl betfor.
Det är detta som hon går på just nu och har gjort i ca 3 månader. :rofl:
Fungerar bra....

Skrev detta då våra hästar är ca jämn stora.
Men din verkar vara bättre på att lägga på sig än min :crazy:
Hon går även varanan dag om det inte blir någon extra dag.
Rids i ridhus 3 dar i veckan rids ut 2 dar i veckan:p

Enar skrev:
Ok, det är kanske inte mycket kraftfoder, men det är ändå bortkastat och fullständigt överflödigt att ge en häst som står på vila kraftfoder.
Enar.

En häst som står i vila ska inte ha mkt kraftfoder men lite grana..
Jag brukar ge ca hälften av allt och ta bort betforn.
(då hon får gallor av betforn då hon inte rids):(

Hmmm...kanske vore bra att veta vilken typ av häst och inte bara mankhöjden för att kunna få till en bra foderstat.
Min fjording får 5 1/2 kg hösilage och 1/2 kg halm samt 12 dl havre. Allt fördelat på 4 ggr/dag. Detta på rekomendationer av vår veterinär. Hon är ett kallblod som mestadels rids i skog och mark men även går 1 hopplektion i veckan. Rids alla dagar utom 1.
Fodret beror på vilken typ av häst, täckt eller otäckt, lösdrift eller stall samt hur den rids.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama