blev orolig.. hjälp!

NightRain

Trådstartare
det är så att jag fick min höanalys nyligen.. å de stod att de nästan inte är nåt protein alls.. skickade analysen till en oberoende foderrådgivare å fick 3 olika foderstater beroende på hur han kommer gå osv..

då fick jag som sagt veta att proetinet var lågt å de visste jag redan.. å då sa hon att jag antingen kunde ta krafft muskel 0,5kg/dygn eller soja 0,5kg/dygn.. jag tänkte att då väljer jag soja för de är billigare å mer i säcken..

men fick då höra av en annan att man itne FICK ge mer än 4dl av de per dygn för att dom kunde bli halta då:S hon hade fått höra de av nån annan så hon vågade inte heller ge mer än så.. då kontaktade jag denna kvinna som gjorde min foderstat å frågade om detta å hon sa då att man kan ge 100g/100kg häst.. å har åxå letat runt på massa ställen på nätet å ser samma sak 100g/100kg häst.. har även frågat andra häst människor å dom säger åxå samma sak..

vad säger ni om detta? behöver jag vara orolig..?? ( vet förstås att man ska vänja dom långsamt) jag har ingen aning heller om hur han reagerar då jag inte haft honom så länge å inte behövt kraftfoder innan så har ingen aning så lklart jag måste ta de försitkigt.. men kommer jag sen om ett tag våga ge honom 0,5kg? han väger ca 640kg just nu.. har tappat alla muskler i ryggen å blivit bukig.. energi behöver han inte mer för de finns i höt så ville ha en proteinkälla utan energi i..

vad tror ni?
hjälp!

har ni nån erfarenhet av detta?
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

En häst blir inte halt av soja. Det som kan hända förutom att vissa inte tål soja är att med en stor mängd kan man rubba balansen i hästens mage och matsmältning.
Av den anledningen kan Krafft Muskel vara bättre eftersom det huvudsakligen får sitt protein från potatisprotein istället för soja (om man inte ändra innehållet sedan jag läste det).

Vill du komma billigare undan så kan du själv köpa bara potatisprotein eller använda lusern.
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

lusern räckte inte till tydligen då de behövs så mycket å han kan inte gå på så mycket då han är vääääääääldigt lättfödd så de var därför hon rekommenderade detta istället. men jag vehöver inte vara orolig för sojan iaf då att han blir halt eller sjuk på nåt annan sätt mer än magen?
har redan köpt soja.. så får testa iaf å se vad som händer... men de är lös bajs som är tecken på att hans mage inte gillar de?
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

Det 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle som gäller, efter långsam tillvänjning! Så det är inget problem alls normalt sett, vissa hästar tål dock inte soja så bra, men det kommer du nog att upptäcka under tillvänjningen i så fall! Löst bajs, illaluktande bajs och/eller svullna ben kan vara tecken på att de inte klara soja!
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

okej vad bra.. som sagt man blir ju orolig om nån säger att dom blir halta.. men kan ju vara de du säger om att benen svullnar att dom kan halta då kanske eller nåt.. å jag kommer ju att dela de där halva kilot i flera givor så han får ju inte allt på en å samma giva heller.. men som sagt då är de bara att vänta å se vad hans bajs säger om saken...

men hur hade du lagt upp invänjningen? alltså hur mycket/lite per dag å hur många dagar innan man ökar på å hur mycket ska man öka på osv?
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

Det 100 gram/100 kg häst och utfodringstillfälle som gäller

Om jag inte minns alldeles fel (det var ju rätt länge sedan Baron Gruff avled) så var rekommendationen max 100 g soja per 100 kg kroppsvikt PER DAG. Dessutom rekommenderade man minst två utfodringstillfällen. Detta motsvarar max 50 g sojamjöl per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Nu bygger väl inte denna rekommendation på någon vetenskaplig studie utan var en bedömning som gjordes med hänsyn till vad som hände travhästen Baron Gruff (avled hastigt i våldsam diarré). Förmodligen var det fler faktorer än ett stort proteinflöde in i grovtarmen som orsakade hästens död. Stress var sannolikt också en bidragande faktor. Vad jag vet så är det endast travhästar som har drabbats av den s.k. Baron Gruff-sjukan.

Sen finns det en rad andra orsaker som gör att man bör vara försiktig med att ge stora mängder sojamjöl till hästar men det finns andra trådar som behandlar detta.
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

Ta det bara försiktigt när du börjar ge fodet börja med typ 100g första dagen å sen öka på, finns hästar som inte tål soja och som sagt säger man att man ska ta det väldigt försiktgt när man börjar ge det. Tror till och med att jag började med 50 g i några dagar sen öka.
 
Sv: blev orolig.. hjälp!

jag började förra lördagen med 1dl (ca 85g) delat på morgon å kväll.. å ska nu idag ge 2dl delat på morgon å kväll.. å han har inte reagerat på de första jag gav honom iaf=)
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 818
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp