Blanda torv och spån?

H

Hippopotamus

Ni som gör det, hur mycket tar ni av varje när ni blandar?
Hur anlägger ni bädden, blandar ni bara ihop allt eller gör ni på annat vis? Fungerar det bra?

/ En som hade tänkt prova...

Sv: Blanda torv och spån?

Jag hade torv för många år sedan. Först la jag ett tjockt lager med torv och lät det bli en bädd innan jag la på spån (ej kutte) jag la på nästan ett lika tjockt lager sågspån som torv. Suveränt bra ;)

Jag kör inte direkt med bädd.. men vi brukar lägga torven underst i alla fall, i och med att det suger upp kisset bäst. Sen lägger vi spån ovanpå. Har väl ungefär 50/50.. fungerar superbra. Det blir inte lika mörkt som om man bara har spån, och torvet suger som sagt upp kisset mycket bättre än spån, vilket också gör att det inte alls luktar ammoniak som det kan göra om man endast har spån.

Tack så mycket för svaren :bow:...
Måste prova när jag stallar in honom:)

Jag "gör" en torvbädd och sen har jag blandat torv/spån ovanpå.

Ca 7-8 cm torv som jag vattnar, sen får det torka så att det blir som en kaka. Sen ca 1 dm löst ovanpå, har väl 75 % torv och resten spån ungefär... Har egentligen spånet mest för att det ljusar upp en del och sen för att det luktar fräscht i stallet då tycker jag...

hade/har torven underst, låter den sätta sig sen över det har jag en mix på 50/50 av lös torv+spån, tyckte det blev en bra kombination...nu har jag torv/spån i botten och halm över, just för att jag har en massa torv och spån övet i det nya stallet där det ingår halm

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: tanten
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V