blanda själv eller köpa färdigfoder!

Jiovedi

Trådstartare
Har suttit i två dagar och försökt löst en bra foderstat till min häst..

och har nu kommit fram till att han skulle fungera på :
Nr 1:
hö: 10-11kg
krafft groov 125: 3kg

men, får samma värden med denna:

Nr 2:
Hö: 10-11kg
havre: 1,5kg
Korn: 0,7kg
sojamjöl: 0.5kg
mineraler: 90g


Nu till min fråga, vad föredrar ni? färdigt foder eller att blanda själv?
prisskillnaden blir rätt stor på dessa två olika foderstaterna också..

Nr 1 är dyrare men väldigt enkel..
Nr 2 är mycket billigare men lite mer att pyssla med.

Va skulle ni välja?
 
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Varför inte ge mer hö istället?

Skulle själv valt andra alternativet, eftersom det är billigare.
Ger min häst korn och betfor nu och min förra häst fick kraffts färdigfoder, och visst det kanske tar lite längre tid att mäta upp fodret men annars tkr jag inte det är nån skillnad :)

Du kan ju annars ge färdigfoder och ex. korn eller havre...

Måste bara fråga om du har dåliga hö värden? eftersom du ger ca 400 g Smrp med 3 kg groov...
 
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Har suttit i två dagar och försökt löst en bra foderstat till min häst..

och har nu kommit fram till att han skulle fungera på :
Nr 1:
hö: 10-11kg
krafft groov 125: 3kg

men, får samma värden med denna:

Nr 2:
Hö: 10-11kg
havre: 1,5kg
Korn: 0,7kg
sojamjöl: 0.5kg
mineraler: 90g


Nu till min fråga, vad föredrar ni? färdigt foder eller att blanda själv?
prisskillnaden blir rätt stor på dessa två olika foderstaterna också..

Nr 1 är dyrare men väldigt enkel..
Nr 2 är mycket billigare men lite mer att pyssla med.

Va skulle ni välja?

Ett tredje alternativ som ger lite mindre jobb, men troligtvis blir billigare än att ge Krafft Groov är att ge hö, havre och ett koncentrat tex Krafft Pluss Grön eller Krafft Pluss Blåröd beroende på hur mycket protein du behöver.
 
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Jag har inget roligt hö alls, protein värdet är uselt, och enligt programen så skall jag ge honom 9kg hö för att ligga på de normala i energivärde, och ger jag 10kg ligger de högre än va normalhästen behöver. Iofs så får han säkerligen i sig mer än 10kg hö om dagen då han har fri tillgång i boxen på kvällen/natten och äter då ca: 7kg..

kan ju också tillägga att pojken är strax under tre år med mycket fbl i sig, så han behöver mycket energi & protein för att hålla hullet..

proteinvärdet i höet ligger på: 25g/kg :S ingen hit för en unghäst...
 
Senast ändrad:
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Jag föredrar faktiskt att blanda själv med "råvaror". Det blir inte alltid billigare men det funkar väldigt bra att kunna reglera varje fodermängd och trixa lite för att få en bra foderstat. Satsar man allt på ett foder är det större risk att det slår fel-om det visar sig att just det fodret inte passade hästen. Tex jag gav sojamjöl som enda proteinkoncentrat i några månader men jag fick ingen skillnad på hästen- provade öka men inget hände då heller... Har inte kommit fram till någon konkret anledning men tror det var fel på just den säcken. Och då känns det väldigt surt. :crazy:
 
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Har du kollat på krafft protein? Innehåller 330 g Smrp och typ 11-12 MJ, då får du ju nästan lika mkt protein som med 3 kg groov, fast du får mindre energi, om du inte ville ha så mkt mer energi...

Krafft protein fungerade väldigt bra på min häst iaf :)
 
Sv: blanda själv eller köpa färdigfoder!

Har du räknat på hestekraft? Den är rätt dyr, men det behövs inte speciellt mkt. 12,7 MJ och 134 g smrp.

Annars hade jag valt alt. 2.

Jag har fodrat min med krafft 125, krafft protein, krafft rehab och krafft müsli. Men bäst resultat har det blivit med hestekraften och kornkross. Vad jag fodrat med och hur mkt beror helt på värdena på höt. Och min häst är väldigt känslig att få för mkt energi, då går hon upp i luften.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 344
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö En av mina hästar han tunnat ur ganska mkt på sistone, troligtvis en kombination av pälsfällning och annat, kan inte hitta nåt fel på...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: gusfri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp