Blanda minerlaer med vad?

M

marer

Har nu gått över till nytt ensilage, eftersom det andra tog slut.

Efter att ha räknat foderstat på detta ensilage kom jag fram till att min häst inte behöver något annat än 10 kg av detta. Han har tidigare stått på mera ensilage (som hade lägre TS) och Krafft Groov. Men med det nya ensilaget verkar det bästa vara att endast tillsätta Kraffts gröna mineraler, det är de som går bäst tillsammans med ensilaget.

Om jag inte ska blanda mineralerna med kraftfoder, vilket hästen i fråga inte behöver ha, vad blandar jag dem då med? Har förvisso inte provat att ge dem ännu, kanske skulle han äta dem utan att blanda i något annat men det är väl inte så troligt.

Hur som helst - tips på vad jag blandar mineralerna med, något som inte innehåller mkt protein eller energi, och helst inte betfor.

Finns det??? Jag kan inte komma på ngt, men andra kanske har ngn ide.

Sv: Blanda minerlaer med vad?

varför inte betfor?

vet inte iofs vilken form de mineralerna kommer i :o men kanske bara med lite morötter eller äpplen? (rivna om det behövs för attd et skall bli tillräckligt omblandat?

Ge honom bara en eller två nävar Groov med mineralerna. Det blir så lite så det knappt räknas.
// Linda

Kraffts och Vitafor mineraler slinker ner utan något till, trots en kräsen häst, de är i pelletsform. Mineraler i granulatform verkar inte vara lika goda. Min erfarenhet är att de flesta hästar äter de flesta sorters pelletsmineraler utan något till.

Om hästen inte gillar mineralerna så brukar de vara fena på att sortera ut dem, och då brukar bara betfor funka är min erfarenhet (hade en häst på foder, och den pelletsmineral som fanns i stallet (tror det var Mustang?) gillades inte, utan låg kvar i krubban, trots att den blandades med något kg krossad havre. Först om man blandade i betfor slank den ner.)

Tack för era tips!!! Nu återstår bara att undersöka vad pållen gillar bäst:)

Ett par nävar luccern kanske? Uppblött, då är det bara blanda i mineralerna. Visst är det protein i luccern men ett par nävar gör ju ingen skillnad. Sen kan du ju dela upp mineralgivan på morgon o kväll kanske, för då blir det inte så mycket på en gång.

De allra flesta hästar jag mött äter pelleterade mineralfoder som godis, de är mycket smakliga då de innehåller både salt och melass.

Skulle din häst mot förmodan vara av den kräsnare sorten så är betfor en bra "gömma", då du inte behöver ge så många gram för att komma upp i tillräcklig volym.

Har nu gått över till nytt ensilage, eftersom det andra tog slut.

Efter att ha räknat foderstat på detta ensilage kom jag fram till att min häst inte behöver något annat än 10 kg av detta. Han har tidigare stått på mera ensilage (som hade lägre TS) och Krafft Groov. Men med det nya ensilaget verkar det bästa vara att endast tillsätta Kraffts gröna mineraler, det är de som går bäst tillsammans med ensilaget.

Om jag inte ska blanda mineralerna med kraftfoder, vilket hästen i fråga inte behöver ha, vad blandar jag dem då med? Har förvisso inte provat att ge dem ännu, kanske skulle han äta dem utan att blanda i något annat men det är väl inte så troligt.

Hur som helst - tips på vad jag blandar mineralerna med, något som inte innehåller mkt protein eller energi, och helst inte betfor.

Finns det??? Jag kan inte komma på ngt, men andra kanske har ngn ide.
köp pelleterade mineraler.. de brukar gå ner precis som dom är..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025