Blanda medicin

starcraft

Trådstartare
Min häst ska få buta i 15 dagar nu, morgon och kväll. Men saken är den att jag kommer att åka bort på och gå på bröllop och då är det tänkt att någon annan ska ta hand om hästen, känns lite elakt att tvinga ut denna person 2 gånger om dagen till stallet och tänkte höra om man kan blanda pulvret i typ äppelmos eller betfor på kvällen och ge fodret på morgon (står inackorderad, så det är personal som utfodrar) eller om medicinen då inte fungerar fullt som den ska, om den "löser upp sig" lite i vattnet/moset?

Sv: Blanda medicin

jag vet faktiskt inte, men när jag haft någon annan att ge mina medicin (butta el. finadyn) så har jag laggt dom dospåsar hästen ska ha på kraftfoderhinken tillsammans med en sked (att blanda runt med) så det gått lätt att lägga i givan när det ges

Min häst ska få buta i 15 dagar nu, morgon och kväll. Men saken är den att jag kommer att åka bort på och gå på bröllop och då är det tänkt att någon annan ska ta hand om hästen, känns lite elakt att tvinga ut denna person 2 gånger om dagen till stallet och tänkte höra om man kan blanda pulvret i typ äppelmos eller betfor på kvällen och ge fodret på morgon (står inackorderad, så det är personal som utfodrar) eller om medicinen då inte fungerar fullt som den ska, om den "löser upp sig" lite i vattnet/moset?

Jag tror man tappar lite "effekt" på medicinen om det får ligga så länge i tex äppelmos,låt personalen lägga den i fodret på morgonen ist.Hoppas du får trevligt på bröllopet :)
Sussie

jo, det är ju också ett alternativ, tyvärr har det förekommit stölder på just såna medicinpåsar man lagt i fodret förut. Och det känns ju inte så roligt och det är därför jag helst inte gör det, men det verkar ändå som det bästa alternativet nu.

Men den som ska fodra tar säkert med sig medicinen och förvarar det mellan de två fodringarna, tror du inte det?

Jag blev tillsagd av min veterinär att blanda i det precis innan. Så i 10 dagar fick jag cykla upp på morgonen innan skolan.. Har du inga snälla stallkompisar som du litar på som kan ge din häst medicinen?

Hoppas att det löser sig! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 130
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka