Blanda krafft blå/grön

G

Grazia

Hej
Vad har ni för åsikter angående att blanda krafft grön med krafft blå? Jag har aldrig använt krafft på detta sättet och funderar lite på "varför" man gör det...Foderstaten på nya pållan ser ut så här, känns lite "skum".. ;)
Morgon
Enbart hö
Kväll
1 liter krafft blå
1,5 liter krafft grön
1 liter lusernpellets
hö fro tillgång
Vad sägs.....
Annat alternativ för att hålla svårfödda hästar i hullet än just lusernpellets... :confused:
 
Jag vet ett par personer som ger sina hästar så. De flesta hästarna är unhästar som precis satts i arbete, men det är nån vuxen häst som får det också pga att den behöver lite extra för att kunna hålla vikten.
Om jag inte missminner mig så är groov och grund ganska lika i energi men grooven har något högre andel smältbart protein. Grunden innehåller ca 40%havre och typ 2%korn och grooven har mycket lägre havre halt men jag tror att den hadde högre halt av korn än grunden.
Det man kan undra är om denna foderstat är uträknad eller om den bara är gjord efter hur hästen "serut". Att foderstaten dessutom innehåller lusern gör ju att man kan tro att hästen inte kunnat få i sig tillräckligt med grovfoder och/eller att grovfodret har haft ett väldigt lågt protein innehåll.
Vad är det för ras/storlek på hästen?
Hur gammal är den?
Hur länge her den gått på denna foderstat och hur ser den ut/funkar på denna foderstat?
 
Hästen är ett hbl, sto 10 år 175 mkh och ganska svår att hålla i hull tydligen... :D
Jag kommer ju definitivt att göra om foderstaten för den känns lite "lurig"....
 
Ärligt talat så har då jag ingen aning om varför man blandar 2 helfoder ??

kanske för att balansera upp det lite bättre? endast grund ger mindre proteiner(kvot=7,27) och endast groov ger mer proteiner(kvot=10)..
 
Vad sägs om att utgå från en höanalys när du gör den nya foderstaten? Och räkna foder i kg och g, inte liter? :)
 
Jovisst kan jag räkna fodret i kg och inte i liter... ;)Kruxet är bara att jag inte har köpt hem det än eftersom hästen dyker upp i veckan...foderstaten är kopierad av förra ägaren för att jag skulle veta på ett hum vad hon äter...idag ger jav varesig krafft grov eller lucernpellets så det blir till att handla :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: Rebe92
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 036
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp