Blanda halm och torv?

L

link

har precis gjutet golvet i stallet och funderar nu kring vad jag ska strö med. Har ingen dränering i boxarna så är rädd att det ska bli blött med bara halm? Funderar på att blanda med torv eftersom det suger upp bra. Kan det vara en bra kombination? Eller blir det svårmockat? Vill inte använda endast torv pga att dem äter mycket halm..

MVH

Sv: Blanda halm och torv?

jag har aldrig ströat med just torv. en jag blandar sån och halm i min pålles box. jag tycker det är jätebra!!
bara spån= då trampar pållen runt spånet och det blir kalt i mitten...
bara halm= blött

när jag blandar så binds det ihop mer tycker jag.
men... prova:banana:

Jag skulle nog rekomendera halm-spån blandning framför torv. Torven är ju jord och innehåller mer mikroorganismer som kan bryta ned halmen. Sen vet jag av erfarenhet att hästar är mycket bra på att bilda "mattor" av strå och torv. Min ponny gjorde alltid det med sitt hö. Var grymt jobbigt att mocka!

lundborg skrev:
jag har aldrig ströat med just torv. men jag blandar spån och halm i min pålles box. jag tycker det är jätebra!!
bara spån= då trampar pållen runt spånet och det blir kalt i mitten...
bara halm= blött

när jag blandar så binds det ihop mera tycker jag.
men... prova:banana:
jag stavade visst fel, nu "rättat"

hej! Då kanske spån och halm är en bättre lösning!

Du kanske ska prova att göra en torvbädd först och sedan när den är hård och fin så kan du lägga på halm och ha halmen som en växelströbädd? Du kan ju ha halm i en hög precis som höet så länge.

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka