Blanda foder - hur långt innan är OK?

B

Båbbe

Jag står i ett fullskötselstall där vi snart ska börja fodra på helgerna ibland själva (man tar ett foderpass). Då är det ju smart om alla ägare blandar till kraftfodret till hästen själv (i synnerhet som vissa i stallet har typ 10 olika grejer till varje häst).

Men hur långt i förväg kan man blanda till kraftfoder? Om det bara är pellets och "torra" mineraler kan man väl blanda väldigt långt i förväg utan att det gör nåt? Men hur långt innan är OK om man tex har flytande B-vitaminer? :confused:

Betfor tillsätts precis innan servering...
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Jag blötlägger betforet ca fem timmar innan servering. Jag använder kornkross bla och det blöter jag upp nästan ett halvt dygn innan fodring. (Har hosthäst).
Det enklaste att göra är att ha en "morgonhink och en kvällshink" som du blandar i fodret varje dag.
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

torra fodermedel kan du blanda nästan hur långt som helst i förväg.. när en polare tog hand om en annan polares häst när vi var på utlandsrea fanns det foder iordninggjort för flera dagar framåt :)

ajälv skulle jag nog bara vara så lat att blanda allt foder på en dag i veckan och då ha färdigt för hela veckan, förutom betfor och flytande vitaminer förståss.. :)
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Själv undrar jag över hur långt innan man kan blanda i VATTNET i det foder som skall blötas (kli och lucern) utan att det blir dåligt? Nån som har en teori?

I november ska mina hästar stallas in och min lilla gamla shettis behöver ju sin "gröt" till frukost - och helst vill jag ju göra det så enkelt som möjligt för stallägaren vid morgonfodringen - alltså skulle jag vilja kunna hälla i vattnet redan kvällen innan - dvs upp till ett halvt dygn innan. Vad tror ni om det??

Visst, jag kan ju pröva och sedan avgöra lukt (och smak) och testa på den lille hästen... men nu är jag nyfiken på vad jag kan få för svar på min fråga!
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Jag ger helst inte blött till frukost, för jag VET inte om det kan bli dåligt. Det blir väl inte direkt jäst eller surt iofs, men det kanske blir onödigt stor bakterietillväxt? Jag chansar inte i vilket fall...

Till kliet så kan du kanske ställa fram en liten bytta med vatten som den som fodrar kan hälla på och röra om lite innan det ges?

Är lucernet hackat eller pelletterat? Pellets tar ju en stund att svälla... Kanske du kan fördela det på de andra målen istället för just på morgonen om du är orolig? Det GÅR ju att ge bara kli ett mål.
 
Senast ändrad:
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Jag gav blött till frukost förut och gjorde ordning det dagen innan. Funkade bra det blev inte dåligt eller så.

Vi i stallet lägger pållarnas (torra) mat i krubban när vi är där under dagen eller när det blir. för hästarna går alltid ute till de tas in för kvällsfodringen. Då hälls det i betfor o lusern till den som ska ha. Och i det blöta kan man väl då hälla i vit o sånt.
Annars kan man väl blanda allt torrt o blött o hälla i varsin hink med lock o ställa utanför boxen eller lämpligt ställe. Brukar finnas massa hinkar med lock i storkök erller resturanger man kan be snällt att få om man inte har några.
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Ja, om det är pellets kan det vara bra att blöta dem, de är stenhårda och sväller rätt mycket...

Hack ser jag ingen anledning att blöta.
 
Sv: Blanda foder - hur långt innan är OK?

Kan vara en bra idé med en dunk vatten brevid hinken, har nyligen räknat ut precis hur mkt det behövs. Kan stallägaren tänka sig att skvalpa i det i hinken och peta runt det lite, så är det ju perfekt - annars så får jag göra som magnum, å blanda det kvällen innan och tro att det funkar lika bra.

Lucernet är hack och jag blöter det med, tillsammans med kliet, av den anledningen att hästen har lösa tänder och det blir lättare för henne att tugga.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 831
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp