Blancolån-ränta

Sv: Blancolån-ränta

Beror ju även på vilka ev skulder som finns sedan tidigare och inkomst.

Ja. Jag svarade på frågan om det var hög ränta och svarade att den är ganska hög. Inget om vad det kan bero på eller hur banker och låneinstitut bestämmer sin ränta.

Räntan beror ju på den säkerhet och den betalningsförmåga du har.

Har du god ekonomi och tillgångar så kan du få ett blancolån dvs ett lån på ditt namn för i stort sett samma som ett inteckningslån.

Problemet idag är väl att många som köper boende inte har egna resurser så att bottenlånet räcker till. Man tvingas därför ta blancolån. Banken anser då att säkerheten inte räcker varför man saltar räntan bra....

Ja. Nu svarade jag på frågan om den räntesatsen var hög och jag svarade att den var ganska hög. Jag svarade inte på någon fråga om hur räntesatsen bestäms eller på vilka grunder.

KL

Nån mer som vill påpeka något jag inte svarat på? :)

Vad är en normal ränta på ett blancolån?
Är 7.64% effektiv ränta högt?

Beror om du lånar till en bil som tappar 20% så fort du sätter nyckeln i tändningslåset, eller ännu värre bostad i storstad om du inte hinner betala innan bubblan spricker. (då kan du få pynta allt kontant på stubben), men för generellt dåliga affärer som att köpa häst... om du har råd så..

Vad är en normal ränta på ett blancolån?
Är 7.64% effektiv ränta högt?

För att vara ett blancolån så är det en helt okej effektiv ränta.

Sen har jag haft ett blancolån som hade en effektiv ränta på 4,5%. Men det tror jag inte hör till vanligheterna.

Ja. Nu svarade jag på frågan om den räntesatsen var hög och jag svarade att den var ganska hög. Jag svarade inte på någon fråga om hur räntesatsen bestäms eller på vilka grunder.

KL

Nån mer som vill påpeka något jag inte svarat på? :)

somliga nöjer sig med att veta hur mycket, men för att kunna förhandla så måste man veta orsakerna.

ungefär som att en gojja kan säga "goddag" men den inte vet varför och vad det betyder.....;)

För att vara ett blancolån så är det en helt okej effektiv ränta.

Sen har jag haft ett blancolån som hade en effektiv ränta på 4,5%. Men det tror jag inte hör till vanligheterna.

på check-krediten (personlig säkerhet) har jag haft allt från 20% (då det begav sig på nittiotalet) till idag, 4,5%..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 653
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Om jag har ett lån på 150.000 kr som är upplagt på 10 år, hur mycket skiljer det då per månad om jag har: låneförslag 1 med 8,6% ränta...
Svar
14
· Visningar
1 065
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag snörrade till det för mig och band min rörliga ränta till ett år förra veckan. Kan jag avbryta det och hur skulle det kosta?
Svar
6
· Visningar
1 181
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 793
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar