Blåmärke på hoven? svar fort!

Chima

Trådstartare
Min häst har fått som ett blåmärke på hoven, ovanför sömmarna. Kan se det då hon har ljusa hovar. Hovslagaren var här för ca en o en halv vecka sedan. Hon är inte halt. Hon är inte den lättaste att sko, kan något ha gått snett?
Ska ringa veterinären i morgon om råd och om jag ska åka till klinik eller bara ta ut hovslagaren igen. Vill inte att min häst ska ha ont, i fall hon har det.
Vad kan hända och hur ska jag göra? Känner ingen direkt värme i den hoven, känns som alla andra ben. Inge svullen eller något.

Tacksam för svar !
Mvh Chima

Sv: Blåmärke på hoven? svar fort!

Lugn bara lugn!
Hästen har mest troligt stött emot sig själv eller något i hagen, det är som ett vanligt blåmärke hos oss och inget att oroa sig över.
Det syns tydligt på ljusa hovar men ser värre ut än det är.
Min buse har ofta "blåmärke" men han är helt opåverkad.

Var det dessutom en och en halv vecka sedan hovslagaren var där så är jag nästan helt säker på att det inte har samband med skoningen, det hade du märkt mycket tidigare!

Om inte hästen visar hälta,värme,svullnad eller verkar dålig i övrigt så hade jag inte tänkt mer på saken.

Senast ändrad:

tack så mycket för ditt svar:bow:, nu vart jag mycket lugnare :) Men ska hålla koll utifall att.
Mvh Chima

Ja nu kan jag sova, jag är mycket tacksam över att buke finns :laugh:
Man brukar få svar på det mesta :D
Mvh Chima

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: krus
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023