Björk i hästhage

isapersson

Trådstartare
Pga insyn och brist på skugga/vindskydd till hästarna i rasthagarna funderar vi nu på att sätta en rad träd vid hagarnas utkant.
Ett plus är om träden är snabbväxande och de får självklart inte vara giftiga för hästarna.

Det här med träd är en riktig djungel. Vi har funderat på någon form av Björk eftersom de är så fina och marken är väldigt rik på fuktighet. Men vi vet inte vilken sort då det finns många olika typer.

Någon som har erfarenhet av olika björkar i hästhagar, hur snabbt dom växer osv?

/ Isabelle :p
 
Sv: Björk i hästhage

Dom växer ganska snabbt om det är fuktig mark, björken behöver mycket vatten. Nackdel med björk i hästhage är att vissa hästar upptäcker hur god saven är och gnager av barken på våren = att björken dör.
Salix arterna växer fortare än björk och är inte lika känsliga.
 
Sv: Björk i hästhage

vi har björk i vår hage, de växte sig stora och fina ganska snabbt :) sen om foderhästen och visade de andra att träd är super gott att gnaga på :banghead:, så hälften är typ kvar nu och resten är avgnagda stumpar. hon åt också upp hälften av våra 20 år gamla rönnar som vetter mot en annan hage :cry:. samt att hon gnager på stolparna, och ev kvarglömda bommar... men de gamla döda trädstammarna jag lagt in till henne för att hon ska gnaga på dem istället har hon inte rört på 2 år..... :banghead:
 
Sv: Björk i hästhage

Har också sånna hästar, allt går att äta och det som inte äts kan klias eller stampa ihjäl. Jag behöver inte röja sly jag! Smågranar brukar vi slänga in i hagen på vintern för att de ska ge tusan i stolp och byggnader.
 
Sv: Björk i hästhage

vi lägger också in granar ^_^ de går ner snabbt :p, sen har vi några trästock ar både med och utan bark men det är fortfarande nymålade bommar och staketstolp som är godast enligt den ena bäverhästen.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 715
Hästmänniskan Om något år så ska jag och killen ta över hans föräldrars gård. Finns några hektar mark så jag ska äntligen få hem min häst. :love: Men...
Svar
14
· Visningar
5 226
Senast: Nominous
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·
E
Hästmänniskan Vi har nyligen skaffat en mindre gård m tillhörande två hektar åkermark. Av åkermarken har vi gjort fyra hagar. Marken är öppen utan...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Elisabethh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp