E
Elisabethh
Vi har nyligen skaffat en mindre gård m tillhörande två hektar åkermark. Av åkermarken har vi gjort fyra hagar. Marken är öppen utan buskage eller träd så de får inget naturligt sol/regn/vind skydd.
vi har ett litet stall och kommer också bygga ett vindskydd till en början.
Nu funderar jag på hur vi på ett bra sätt ska kunna göra hagarna lite hästvänligare!
har ni några idéer?
Jag lägger in en bild på hur marken ser ut idag.
Höger hälft av marken. Jordhögen är ej inne i hagen.
Här är vänstra hälften av marken. Grannens hage är den som är längst till vänster på bilden. Vår hage börjar där den gula elskylten.
Min tanke är att plantera något snabbväxande buskage eller trädslag för att ge hästarna skugga, skydd mot insekter, dra till fukt till den torra marken osv. Men det är viktigt att det blir snyggt gjort.
Tror ni att det drar ner värdet på gården att plantera i hagarna? Hur gör man det på ett snyggt och funktionellt vis?
Tips välkomnas!
vi har ett litet stall och kommer också bygga ett vindskydd till en början.
Nu funderar jag på hur vi på ett bra sätt ska kunna göra hagarna lite hästvänligare!
har ni några idéer?
Jag lägger in en bild på hur marken ser ut idag.

Höger hälft av marken. Jordhögen är ej inne i hagen.

Här är vänstra hälften av marken. Grannens hage är den som är längst till vänster på bilden. Vår hage börjar där den gula elskylten.
Min tanke är att plantera något snabbväxande buskage eller trädslag för att ge hästarna skugga, skydd mot insekter, dra till fukt till den torra marken osv. Men det är viktigt att det blir snyggt gjort.
Tror ni att det drar ner värdet på gården att plantera i hagarna? Hur gör man det på ett snyggt och funktionellt vis?
Tips välkomnas!