biverkning till proteinöverskott?

ameo

Trådstartare
Moderator
På ett annat forum har jag hittat följande påstående:
Det finns de som är överkänsliga för protein och kan då få sk protein-nacke vilket medför att nacken svullnar upp och, kan spricka eller ge klåda. Sen spelar det ingen roll om proteinet kommer från grovfodret, kraftfodret eller betet. Protein är protein oavsett var det kommer ifrån.
Jag har aldrig sett heller hört talas om något liknande, så jag undrar om det finns någon annan som vet bättre än jag i denna fråga? Finns detta fenomen?
Personen ifråga påstår dessutom att hästar kan få fång av proteinöverskott och det är väl forskarna eniga om att den teorin är struken som fångorsak, om jag fattat saken rätt.
SÅ jag undrar om det är så enkelt som att det är en fettnacke som avses men att personen ifråga vill att det ska vara "det farliga proteinöverskottet" som orsakat det?
 
Sv: biverkning till proteinöverskott?

Inte hört talas om, men är väldigt nyfiken på andra svar i tråden...
 
Sv: biverkning till proteinöverskott?

På ett annat forum har jag hittat följande påstående:

Jag har aldrig sett heller hört talas om något liknande, så jag undrar om det finns någon annan som vet bättre än jag i denna fråga? Finns detta fenomen?
Personen ifråga påstår dessutom att hästar kan få fång av proteinöverskott och det är väl forskarna eniga om att den teorin är struken som fångorsak, om jag fattat saken rätt.
SÅ jag undrar om det är så enkelt som att det är en fettnacke som avses men att personen ifråga vill att det ska vara "det farliga proteinöverskottet" som orsakat det?

Inte för att jag vill påstå att jag vet bättre än dig.
Men jag tror så som du själv skriver att det är ngn som inte riktigt är uppdaterad med de senaste (10-20?) årens fakta. Speciellt med tanke på påståendet om proteiner och fång. Men det är det ju märkligt många som fortfarande tror vilket kan vara otroligt irriterande många gånger speciellet när man vill ge sin fånghäst mat.
Fettnacke är väl ett tecken på att hästen har problem med glukosupptaget i cellerna dvs att den är insulinresistent? Det verkar inte precis ha med proteiner att göra.

(Kan dessa fettnackar spricka eller börja klia?)
 
Sv: biverkning till proteinöverskott?

Precis som du är inne på är påståendet bullshit. Däremot lagrar insulinresistenta hästar fett på speciella platser, däribland nacken. Sådana hästar har en ökad risk för fång. Den risken minskar om man ökar motionen och minskar intaget av snabba lättlösliga kolhydrater.

En helt annan sak är att hästar med sommareksem har en svullen mankam som oftast så småningom kliar. HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: biverkning till proteinöverskott?

Tack!
Då är det inte jag som är dum i huvudet då. :)
Misstänker dock att jag kommer få stånga mig blodig för att få personen ifråga att fatta det, vet inte om det är värt det...
 
Sv: biverkning till proteinöverskott?

tkr det låter konstigt... och har aldrig hört det förut... Men att nacken kan spricka.. :confused:
 
Sv: biverkning till proteinöverskott?

Nån som har en bild på hur det ser ut när de får fettsamlingar på nacken? Tänkte hur det ser ut...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp