Bitskada på unghäst(hals)

Fia79

Trådstartare
Hej alla jag undrar om jag kanske kunde få lite tips och råd.
hästen i fråga är en hingst blir 3år i år som blivit biten på båda sidor av halsen av sin hingst kompis på 2år.
de går även tillsammans med en 2årig valack.
hingsten i fråga är mycket lugn och snäll och inte hingstig men hans kompis är.
den som blivit biten står inne nu, det är inga djupa sår men ytliga som att han blivit lite skinnflådd fläckvis men det är svullet och lite "dallrigt".
Hästen är pigg annars.

hur tycker ni detta ska behandlas och hur ska man lösa situationen?

Sv: Bitskada på unghäst(hals)

Lite svårt att riktigt förstå hur skadorna ser. Men om det bara är pälsen som är av så är det ju inte så mycket att behandla. Har det blivit riktiga sår får de rengöras och hållas rena.
Sedan får man som hästägare se till hur de har det i hagen. Om den bitna hästen blir mycket utsatt så får man helt enkelt dela på flocken. Är det så att det bara handlar om lek och inte alls är allvarligt menat så får man inse att lekande unghingstar helt enkelt ger varandra skavanker då och då.

Är det bara ytliga sår så är det väl bara att låta det vara.
Så länge det inte blir infektioner och hästen får feber så är det inget man behöver behandla.
Lite sår är ingen anledning att låta hästen stå inne för.
Rörelse förbättrar blodcirkulationen som gör att såren läker fortare.

Rullar sig hästen mycket i lera kan man ju tvätta av det med ljummet vatten och bomullstussar dagligen (försiktigt så du inte nöter upp såret.).

unghastar. oavsett kon, "gnabbas". "Lite" bitmarken far man rakna med, aven har dar flockens yngste valack ar 5 och den aldste 18 har vi dotjusiga tuggmarken... Vill ni vara sakra pa att det inte blir nage bit o tugg - stall dom i separata hagar... men ar det bara "ytliga smasar" sa leker de nog snarare an brakar och jag kan val tycka att det inte ar sa mkt att oroa sig over...

Ar saren bara ytliga sa strunta i dom o slapp ut pallen - ska ni separera nagon fran "flocken" rostar jag isf for att stalla den brotigare unghingsten i egen hage.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 468
Senast: Efwa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka