biter vid borstning.

C

cerrox

jag har en liten, väldigt liten söt vit snöflinga eller golvmopp som endel också vill kalla henne & rasen är av maltese. alla som känner till denna ras vet säkert att deras långa päls måste borstas nästan dagligen för att hålla sej fin & fri från tovor. men min underbara & älskade :love: lilla vän biter i borstarna när man ska borsta henne. hon har aldrig bitet mej eller ens varit i närheten. men så fort man tar ett tag med borsten eller kammen för den delen så biter hon den. vilket är lite irriterande att vid varje borsttag ha en liten mun som hugger sej fast i borsten. :smirk:

så hur lär jag henne att inte bita i borsten? (om det nu går) :smirk: någon idé eller tips som kan vara värt att prova?

Sv: biter vid borstning.

Jag vill absolut inte låta nedlåtande... ...men har du prövat med att säga nej?

Om du har ett befäst förbudsord borde det räcka för att få henne att sluta. Ja, förutsatt att det inte är något i borstningen som hon finner så otrevligt att hon bara försöker få dig att sluta.

Kan bara instämma.

Hade skrivit samma sak. Men kanske har något att tillägga?:

Lär henne nej på ett lugnt och bra sätt och så ska det nog gå bra.
Har du vant henne med att bli borstad? Litar hon på dig? Får du tex hålla henne stilla nära dig?

Men om det blivit ett problem nu kanske det är bra att kolla upp så att allt står rätt till fysiskt?

hon älskar :love: mej, ligger faktiskt i mitt knä just nu & sover. ;) så litar på mej det gör hon till fullo. det är inget fel fysiskt. hon är 3 år & har blivit borstad en stor del av sitt liv, men hon tycker inte om borsten & det är nu den senaste tiden hon har börjat bita i borsten. varför vet jag inte!? ett försök till att slippa kanske att testa mej?? men ska prova med att lugnt säga nej till henne, har försökt göra det innan, men ska fortsätta med det.

Åh, *drabbas plötsligt av akut saknad* Vi hade två såna små smulor förut, såna pärlor. Men deras päls klippta vi av *huga!* för det gick inte att sköta ordentligt med skogen utanför dörren o potatislandet att rulla i vareviga dag :D

Är det något hon börjat med nyligen, i så fall rekommenderar jag Dig att kolla upp huden på henne. Är det oavsett var på kroppen Du borstar eller reagerar hon bara på något vist ställe?

Har Du bytt borste eller är det samma gamla vanliga Du alltid haft.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka